Witajcie w piątek. Nadszedł czas na „Koncert muzyczny” 🙂
Pamiętajcie kochani, iż macie dobrowolność wykonania zadań.
1. Rozpoznajcie nastrój utworów.
Wysłuchajcie utworów. W którym z nich jest muzyka głośna, rytmiczna; muzyka spokojna a w którym muzyka wolna, smutna?
2. Wysłuchajcie wiersza T. Fiutowskiej Koncert.
W zaroślach nad stawem | Nagle wiatr przyfrunął! |
świerszcze koncert dają. | Już gra ze świerszczami. |
W malowniczym, pięknym miejscu | Żaby biją brawa |
filharmonię mają. | żabimi łapkami. |
Stroją struny przy skrzypeczkach, | |
smyki woskiem pociągają. | Wielka to przyjemność |
Świerszcz – dyrygent – znak już daje, | słuchać tej muzyki, |
koncert zaczynają. | przyznali to nawet |
Z lewej strony pierwsze skrzypce, | śpiewacy – słowiki. |
z prawej grają drugie. | |
Rozbrzmiewają piękne dźwięki | |
serenady długiej. |
3. Porozmawiajcie na temat wiersza:
− Kto dawał koncert nad stawem?
− Na jakich instrumentach grały świerszcze? −− Kto dał znak do rozpoczęcia koncertu?
− Czy słuchaczom podobał się koncert?
4. Kto to jest dyrygent, orkiestra?
5. Omówcie wygląd skrzypiec.
To instrument strunowy z grupy smyczkowych. Ma cztery struny i pudło rezonansowe. Dźwięki powstają przez pociąganie smyczkiem po strunach lub przez szarpanie strun palcami.
6. Pomalujcie farbami skrzypce najpiękniej jak potraficie 🙂
Anna Smolarek, Edyta Gagracz
7.Poznanie i instrumentacja piosenki pt: „Orkiestra” słowa i muzyka D. K. Jagiełło. (Na teledysku minuta 10:55)
Mały jeżyk na bębenku gra
Ram, tam, tam, ram, tam, tam – bębenek
Ram, tam, tam / 2 x
Na grzechotkach grają misie dwa
Szu, szu, szu, szu, szu, szu – grzechotki
Szu, szu, szu, / 2x
Szary zając na talerzach gra – talerze
Bum tara, bum tara, bum tara, / 2x
Młody dzięcioł w drzewo stuka tak – drewienka, kołatki
Stuku puk, stuku puk, stuku puk / 2x
Już orkiestra rytm ten dobrze zna
Ram, tam, tam, ram tam, tam, – wszystkie instrumenty razem
Ram, tam, tam / 2x
Nauczyciel nawiązując do tekstu, zadaje pytania:
– Co to jest orkiestra?
– O jakich instrumentach jest mowa w piosence?
– Jakie zwierzęta graja w orkiestrze?
– Czy melodia piosenki, którą słyszeliście jest wesoła czy smutna?
– Instrumentacja piosenki w wykonaniu dzieci.
8.Słuchanie opowiadania „W krainie muzyki”.
Dawno, dawno temu, a może całkiem niedawno, daleko stąd, a może całkiem blisko w dużym domu, a może całkiem malutkim mieszkała dziewczynka i chłopiec.
Ona miała na imię Małgosia, a on Jaś. Dzieci mieszkały w zaczarowanej krainie – tak im przynajmniej się wydawało.
W krainie tej wszędzie rozbrzmiewały dźwięki muzyki, po niebie tańczyły kolorowe nutki,
a wszystkie domy były zamykane i otwierane przy pomocy wiolinowych kluczy.
Dorośli w tej krainie całymi dniami grali na instrumentach i śpiewali, a dzieci całymi dniami słuchały muzyki i tańczyły.
Wszyscy byli bardzo szczęśliwi.
Analiza opowiadania:
- Dlaczego wszystkim mieszkańcom wydawało się, że mieszkają w „zaczarowanej krainie”?
- Jak możemy nazwać tą krainę?
- Kto z was chciałby mieszkać w tej krainie i dlaczego? – swobodne wypowiedzi dzieci.
Smutne wydarzenie w krainie muzyki” – słuchanie dalszego ciągu opowiadania.
Pewnego dnia zerwał się bardzo silny wiatr, który porwał wszystkie tańczące nutki. W ciągu kilku minut zrobiło się smutno i cicho. Żaden instrument nie zadźwięczał, nikt nie miał ochoty tańczyć ani śpiewać. Wszyscy chodzili pochmurni, źli i smutni.
9. Zabawa twórcza w formie abstrahowania „Co by było, gdyby na świecie nie było muzyki”? – rundka wypowiedzi z domownikami
10. Próba wymyślenia szczęśliwego zakończenia opowiadania- swobodne wypowiedzi dzieci.
A prawdziwy koniec opowiadania wyglądał tak:
Małgosia i Jaś długo zastanawiali się, co zrobić, żeby muzyka wróciła do ich zaczarowanej krainy. Chodzili po okolicy szukając nutek, które pomogłyby, wydobyć piękne dźwięki z instrumentów. Nagle Jaś wpadł na pomysł, że sami mogliby wymyślać znaki, które pomogą im zagrać na instrumentach.
Wyciągną ołówek i narysował bardzo dziwne znaki. Małgosia długo sprzeczała się z Jasiem, że na tych znakach nikt się nie zna i, że znaki te nigdy nie zastąpią prawdziwych nutek.
Nauczycielka prosi dzieci, by wzięły do rąk instrumenty zgodnie z emblematami wylosowanymi przed zajęciami i udowodniły Małgosi, że nie miała racji.
Zabawa w rymy
https://www.youtube.com/watch?v=UJ9UF-vnK2Q
Daria Ziejewska, Anna Bugajska