II GRUPA- 08.05.2020

      Możliwość komentowania II GRUPA- 08.05.2020 została wyłączona

Witajcie w piątek.  Nadszedł czas na „Koncert muzyczny” 🙂

Pamiętajcie kochani, iż macie dobrowolność wykonania zadań.

1. Rozpoznajcie nastrój utworów. 

Wysłuchajcie utworów. W którym z nich jest muzyka głośna, rytmiczna; muzyka spokojna  a w którym muzyka wolna, smutna?

2. Wysłuchajcie wiersza T. Fiutowskiej Koncert.

W zaroślach nad stawem Nagle wiatr przyfrunął!
świerszcze koncert dają. Już gra ze świerszczami.
W malowniczym, pięknym miejscu Żaby biją brawa
filharmonię mają. żabimi łapkami.
Stroją struny przy skrzypeczkach,
smyki woskiem pociągają. Wielka to przyjemność
Świerszcz – dyrygent znak już daje, słuchać tej muzyki,
koncert zaczynają. przyznali to nawet
Z lewej strony pierwsze skrzypce, śpiewacy – słowiki.
z prawej grają drugie.
Rozbrzmiewają piękne dźwięki
serenady długiej.

3.  Porozmawiajcie na temat wiersza:

− Kto dawał koncert nad stawem?

− Na jakich instrumentach grały świerszcze? −− Kto dał znak do rozpoczęcia koncertu?

−  Czy słuchaczom podobał się koncert?

4.  Kto to jest dyrygent, orkiestra?

5. Omówcie wygląd skrzypiec.

To instrument strunowy z grupy smyczkowych. Ma cztery struny i pudło rezonansowe. Dźwięki powstają przez pociąganie smyczkiem po strunach lub przez szarpanie strun palcami.

 

 

6. Pomalujcie farbami skrzypce najpiękniej jak potraficie 🙂

Anna Smolarek, Edyta Gagracz

7.Poznanie i instrumentacja piosenki pt: „Orkiestra” słowa i muzyka D. K. Jagiełło. (Na teledysku minuta 10:55)

Mały jeżyk na bębenku gra
Ram, tam, tam, ram, tam, tam – bębenek
Ram, tam, tam / 2 x
Na grzechotkach grają misie dwa
Szu, szu, szu, szu, szu, szu – grzechotki
Szu, szu, szu, / 2x

Szary zając na talerzach gra – talerze
Bum tara, bum tara, bum tara, / 2x
Młody dzięcioł w drzewo stuka tak – drewienka, kołatki
Stuku puk, stuku puk, stuku puk / 2x
Już orkiestra rytm ten dobrze zna
Ram, tam, tam, ram tam, tam, – wszystkie instrumenty razem
Ram, tam, tam / 2x

Nauczyciel nawiązując do tekstu, zadaje pytania:
– Co to jest orkiestra?
– O jakich instrumentach jest mowa w piosence?
– Jakie zwierzęta graja w orkiestrze?
– Czy melodia piosenki, którą słyszeliście jest wesoła czy smutna?
– Instrumentacja piosenki w wykonaniu dzieci.

8.Słuchanie opowiadania „W krainie muzyki”.

Dawno, dawno temu, a może całkiem niedawno, daleko stąd, a może całkiem blisko w dużym domu, a może całkiem malutkim mieszkała dziewczynka  i chłopiec.
Ona miała na imię Małgosia, a on Jaś. Dzieci mieszkały w zaczarowanej krainie – tak im przynajmniej się wydawało.
W krainie tej wszędzie rozbrzmiewały dźwięki muzyki, po niebie tańczyły kolorowe nutki,
a wszystkie domy były zamykane i otwierane przy pomocy wiolinowych kluczy.
Dorośli w tej krainie całymi dniami grali na instrumentach i śpiewali, a dzieci całymi dniami słuchały muzyki i tańczyły.
Wszyscy byli bardzo szczęśliwi.

 Analiza opowiadania:

  • Dlaczego wszystkim mieszkańcom wydawało się, że mieszkają w „zaczarowanej krainie”?
  • Jak możemy nazwać tą krainę?
  • Kto z was chciałby mieszkać w tej krainie i dlaczego? – swobodne wypowiedzi dzieci.

Smutne wydarzenie w krainie muzyki” – słuchanie dalszego ciągu opowiadania.

Pewnego dnia zerwał się bardzo silny wiatr, który porwał wszystkie tańczące nutki. W ciągu kilku minut zrobiło się smutno i cicho. Żaden instrument nie zadźwięczał, nikt nie miał ochoty tańczyć ani śpiewać. Wszyscy chodzili pochmurni, źli i smutni.

9. Zabawa twórcza w formie abstrahowania „Co by było, gdyby na świecie nie było muzyki”? – rundka wypowiedzi z domownikami

10. Próba wymyślenia szczęśliwego zakończenia opowiadania- swobodne wypowiedzi dzieci.

A prawdziwy koniec opowiadania wyglądał tak:

Małgosia i Jaś długo zastanawiali się, co zrobić, żeby muzyka wróciła do ich zaczarowanej krainy. Chodzili po okolicy szukając nutek, które pomogłyby, wydobyć piękne dźwięki z instrumentów. Nagle Jaś wpadł na pomysł, że  sami mogliby wymyślać znaki, które pomogą im zagrać na instrumentach.
Wyciągną ołówek i narysował bardzo dziwne znaki. Małgosia długo sprzeczała się z Jasiem, że na tych znakach nikt się nie zna i, że znaki te nigdy nie zastąpią prawdziwych nutek.
Nauczycielka prosi dzieci, by wzięły do rąk instrumenty zgodnie z emblematami wylosowanymi przed zajęciami i  udowodniły Małgosi, że nie miała racji.

Zabawa w rymy

https://www.youtube.com/watch?v=UJ9UF-vnK2Q

Daria Ziejewska, Anna Bugajska