Zajęcia rytmiki mają na celu przede wszystkim rozwijanie szeroko pojętych umiejętności muzycznych dziecka. Prowadzone są przede wszystkim według metody J.E. Dalcroz’a, która zakłada, że cały człowiek – swoim ciałem, zmysłami, emocjami, ruchem przeżywa słuchaną muzykę. Dlatego zajęcia te mają wpływ na rozwój dziecka w bardzo wielu wymiarach.
Celem zabawa muzyczno-ruchowych jest więc przede wszystkim rozwijanie:
– słuchu muzycznego (wysokościowego, harmonicznego)
– poczucia rytmu
– umiejętności łączenia ruchu z muzyką (rozwijanie koordynacji słuchowo-wzrokowej i słuchowo-ruchowej)
– wyobraźni muzycznej
– wrażliwości na piękno sztuki
– umiejętności śpiewania poprzez uczenie poprawnej emisji głosu, wspólny śpiew oraz doskonalenie dykcji
– improwizacji czyli zdolności do spontanicznego wyrażania siebie poprzez muzykę
Uczestnicząc w zajęciach dziecko rozwija swoją sprawności ruchową, doskonali umiejętność słuchania i skupiania uwagi, uczy się współdziałania w grupie…
W naszym przedszkolu zajęcia odbywają się raz w tygodniu, na dużej sali. Dzieci bawią się przy dźwiękach pianina, a także innych instrumentów muzycznych. Na niektórych z ich mają możliwość grać same. Uczą się wielu piosenek, a także słuchają na żywo i z nagrań różnorodnych utworów muzycznych, próbując słuchać ich aktywnie – doświadczając piękna muzyki, opowiadając o swoich skojarzeniach, przeżyciach, a także określając ich cechy charakterystyczne (budowę, tempo, charakter, grające instrumenty itp.) Wreszcie dzieci same są twórcami – śpiewając, grając, dyrygując doświadczają radości muzykowania, ale także uczą się doceniać i przeżywać ciszę.
s. Anna Antkowiak