„Zwyczaje i tradycje świateczne”- dla gr. I i II – 29.03.21

      Możliwość komentowania „Zwyczaje i tradycje świateczne”- dla gr. I i II – 29.03.21 została wyłączona

Witajcie, drogie Przedszkolaki!

Jak minął Wam weekend? Dziś spotkamy się przy komputerze i mamy dla Was kilka propozycji zabaw z okazji zbliżających się świąt. Temat naszego spotkania to: „Zwyczaje i tradycje świąteczne”.

1. Na początek pobawimy się w „Odszukaj ukryte jajko”. Dziecko siedzi na dywanie, a na środku stoi wielkanocny koszyczek. Dziecko zamyka oczy (można przewiązać chustką, apaszką, itp., jeśli dziecko się nie boi), a rodzic chowa jajko: raz pod koszyczkiem, raz w koszyczku, za, przed, obok, pod, itp. Dziecko odgaduje za każdym razem, a rodzic mówi właściwy przyimek, a dziecko za nim powtarza.

2. Następnie rodzic rozkłada na dywanie różne przedmioty związane ze świętami.

3. Rozmowa na temat świąt:

– Jakie święta się zbliżają?  Z czym kojarzą Ci się Święta Wielkanocne?

4. Święta Wielkanocne – słuchanie wiersza Anny Bayer.

Na jarmarku palmy, dzbanki malowane,
czerwone korale, kosze wyplatane
i kraszone jajka, drewniane koguty,
słonko jest zmęczone, dzionek ten za krótki.
Święta Wielkanocne, wesoło gra muzyka.
Co widziało słonko jeśli chcesz, zapytaj.
Co widziało słonko na wysokim niebie,
jeśli je zapytasz, może odpowiedzieć.
Zapowiedzi z dachu, wyścigi furmanek,
zabawa w zbijaka, mokre oblewanie.
Śmieją się chłopaki, śpiewają dziewczyny,
chodzimy po dyngusie, Wielkanoc święcimy.
(Wyjaśnienie nieznanych pojęć dziecku: drewniane koguty,wyścigi furmanek, zabawa w zbijaka).

5. Zwyczaje i tradycje świąteczne – omówienie przez rodzica z równoczesną demonstracją zgromadzonych przedmiotów. Pomocna może być poniższa animacja.

• Palmowa niedziela, • Malowanie jajek, • Wypiek ciast (baba wielkanocna, mazurek), • Przygotowanie i święcenie koszyczka wielkanocnego, • Świąteczne śniadanie, • Śmigus – dyngus.

6. A teraz pora na „Świąteczne porządki” – zabawa ruchowa. Dzieci naśladują ścieranie kurzu z szafek, które są nisko, wysoko, odkurzanie dywanu, zmywanie podłogi, itp.

7. „Pisanka” – kolorowanie pisanki wg własnego pomysłu. Karta pracy str. 11 (zielona książeczka, 3-latek)

„Pisanka” – rysowanie linii po śladzie odpowiednim kolorem, kolorowanie pisanki.Karty pracy przedszkolaka, Wiosna, s. 10 (4-latek).

Dodatkowe karty pracy (dla chętnych):

8. A może założycie wspólnie hodowlę owsa lub rzeżuchy? Rodzicu, połącz to z rozmową na temat: Co jest potrzebne roślinom, aby mogły rosnąć? 

9. Posłuchajcie piosenki „Wielkanocne cuda” (może umili Wam świąteczne porządki;-)

10. Wyjdźcie na dwór, pooddychajcie wiosennym powietrzem, poszukajcie oznak wiosny…

K. Ratajczyk, A. Bugajska, A. Smolarek