Jabłonie i grusze- 14.10.2020r, gr. IV

      Możliwość komentowania Jabłonie i grusze- 14.10.2020r, gr. IV została wyłączona

Środa 14 października.

Witajcie kochani, na początek dzisiejszego dnia chciałybyśmy podziękować Wam za przesyłane zdjęcia z Waszymi pracami oraz Wasz udział w pracy zdalnej. Mamy nadzieję, że jesteście pełni energii do dalszej zabawy. Nie traćmy więc czasu i zaczynajmy.

1.Na początek proponujemy Wam zabawę „Co w owocu siedzi?”. Jeśli posiadacie w domu owoce możecie je wykorzystać, jeśli nie, głowa do góry możecie skorzystać
z zamieszczonych ilustracji. A teraz do dzieła:).

Rodzice przygotowują owoce: jabłko, gruszkę i śliwkę. Jeśli posiadacie w domu lupę możecie jej użyć:). Dzieci odpowiadają na następujące pytania i wykonują polecenia.

  • Wskaż owoc (jabłko, gruszka, śliwka) oraz podziel jego nazwę na sylaby.
  • Zastanów się co kryje się w środku każdego z tych owoców?
  • Sprawdź czy masz rację, (rodzic przekraj owoce na pół).
  • Ile schowało się pestek w każdym z tych owoców?
  • Jaki kształt posiadają pestki?
  • Jaki mają kolor?
  • Która z pestek jest największa?
  • (jeśli operujecie prawdziwymi pestkami) Jaką fakturę i twardość mają pestki?
  • Jak myślicie z czego wyrastają drzewa owocowe?

Dojrzałe jabłko spada na ziemię. W każdym jabłku znajdują się pestki (nasiona), z których wyrasta drzewo- młoda jabłoń. Następnie pojawiają się pąki, które z czasem zmieniają
się w kwiatki. W końcowej fazie kwiaty przeobrażają się w jabłka. Jak na poniższym obrazku.

źródło obrazków: pixaby.com, SlidePlayer

2. Czas na, krótką gimnastykę.

3. „Owocowe drzewa”- posłuchajcie wiersza czytanego przez rodziców i odpowiedzcie
na poniższe pytania.

„Owocowe drzewa”
Marlena Szeląg

Na jabłonce się rumieni
czerwone jabłuszko.
A tam dalej wśród zieleni…
Nie! Nie spadaj gruszko!
A na śliwie, czy widzicie?
Śliwki w słońcu dojrzewają!
Jesień przez sad cicho idzie,
drzewa przed nią się kłaniają.

Pytania do wiersza:

  • Jakie owoce pojawiły się w utworze?
  • Spróbujcie nazwać drzewa, na których rosną te owoce. (poniżej znajdziecie podpowiedź)


źródło:przedszkolankowo.pl

  • Przypomnijcie rodzicom co to jest sad?


źródło:przedszkolankowo.pl

  • Kto przeszedł przez sad?
  • Co robiły drzewa?
  • Jak myślicie dlaczego drzewa kłaniały się przed Panią Jesienią?

3. „Owocowe wyliczanki”

4. „Ile owoców jest na drzewie?”- zabawa matematyczna. Do zabawy będziemy potrzebowali emblematów, które samodzielnie pokolorujecie i wytniecie. Rodzic czyta treść zadania, a dzieci wykonują przeczytane czynności.

Na jabłoni rosły trzy jabłka (dziecko kładzie na koronie drzewa trzy jabłka).
Gdy zawiał wiatr, jedno jabłko spadło na ziemię. Ile jabłek zostało na drzewie?
( dzieci zabierają
1 jabłko ze swoich jabłonek i kładą je pod drzewem, liczą jabłka na drzewie i ustalają, że
zostały 2). Wtem na gałązkę przyleciał ptaszek. Chciał zasmakować pysznego owocu, ale gdy tylko dziobem uderzył w jabłko, ono spadło z łomotem na ziemię. Ile jabłek zostało na drzewie?
(dzieci zabierają 1 jabłko ze swoich jabłonek i kładą je pod drzewem, liczą jabłka na drzewie ustalają też, że zostało1 ). Przy jabłonce stanął Staś, oblizał się na sam widok soczystego jabłka. Czym prędzej wszedł na jabłonkę i zerwał jabłko, które następnie zjadł. Ile jabłek zostało na drzewie?
(dzieci zabierają 1 jabłko ze swoich jabłonek i kładą je za siebie, ustalają też, że na jabłonce nie ma już żadnego jabłka)


źródło: terazdzieci.pl, supercoloring.com

5. „Układamy drzewa owocowe”- układanie owoców na szablonach drzew.
Rozkładamy na dywanie/podłodze szablony drzew: jabłoni, gruszy i śliwy (można narysować na białej kartce bądź wykorzystać gotowy z poprzedniej zabawy) nad drzewami umieszczamy napisy: jabłoń, grusza, śliwa. Rodzic czyta napisy, a następnie prosi dziecko aby umieściło owoce na odpowiednich drzewach.  Po umieszczeniu owoców na drzewie włączamy ulubioną muzykę
i w rytm muzyki dzieci spacerują między drzewami, gdy muzyka ucichnie rodzic wypowiada nazwę jednego z drzew, a dziecko musi odnaleźć je i przy nim stanąć. Zabawę powtarzamy kilka razy a na koniec pytamy jakie drzewa owocowe dzieci dziś poznały?

Na zakończenie proponujemy Wam wykonanie soczystego jabłka, które możecie zawiesić na nitce i umieścić je w wybranym przez siebie miejscu.

6. „Jabłko”- praca plastyczno-techniczna

Potrzebne materiały:
– rolka po papierze toaletowym;
– biała farba (plakatowa/temperowa);
– pędzelek;
– kartka rysunkowa A4 w kolorze czerwonym (jesli nie macie można pomalować kartkę farbą
z obu stron);
– nożyczki (w przypadku użycia nożyczek niezbędne mogą okazać się również: linijka, ołówek- pomoc rodzica);
– klej w sztyfcie/ taśma dwustronna klejąca
– drucik kreatywny w kolorze czarnym bądź kawałek czarnej kartki do wycięcia ogonka,
– kartka rysunkowa/techniczna w kolorze zielonym.
Sposób wykonania:

 

Na zakończenie przyklejamy wycięty z papieru czarnego ogonek  oraz zielony listek:).

Życzymy Wam miłego dnia i gorąco pozdrawiamy.
Joanna Szcześniak i Beata Kukieła