Środa 14 października.
Witajcie kochani, na początek dzisiejszego dnia chciałybyśmy podziękować Wam za przesyłane zdjęcia z Waszymi pracami oraz Wasz udział w pracy zdalnej. Mamy nadzieję, że jesteście pełni energii do dalszej zabawy. Nie traćmy więc czasu i zaczynajmy.
1.Na początek proponujemy Wam zabawę „Co w owocu siedzi?”. Jeśli posiadacie w domu owoce możecie je wykorzystać, jeśli nie, głowa do góry możecie skorzystać
z zamieszczonych ilustracji. A teraz do dzieła:).
Rodzice przygotowują owoce: jabłko, gruszkę i śliwkę. Jeśli posiadacie w domu lupę możecie jej użyć:). Dzieci odpowiadają na następujące pytania i wykonują polecenia.
- Wskaż owoc (jabłko, gruszka, śliwka) oraz podziel jego nazwę na sylaby.
- Zastanów się co kryje się w środku każdego z tych owoców?
- Sprawdź czy masz rację, (rodzic przekraj owoce na pół).
- Ile schowało się pestek w każdym z tych owoców?
- Jaki kształt posiadają pestki?
- Jaki mają kolor?
- Która z pestek jest największa?
- (jeśli operujecie prawdziwymi pestkami) Jaką fakturę i twardość mają pestki?
- Jak myślicie z czego wyrastają drzewa owocowe?
Dojrzałe jabłko spada na ziemię. W każdym jabłku znajdują się pestki (nasiona), z których wyrasta drzewo- młoda jabłoń. Następnie pojawiają się pąki, które z czasem zmieniają
się w kwiatki. W końcowej fazie kwiaty przeobrażają się w jabłka. Jak na poniższym obrazku.
źródło obrazków: pixaby.com, SlidePlayer
2. Czas na, krótką gimnastykę.
3. „Owocowe drzewa”- posłuchajcie wiersza czytanego przez rodziców i odpowiedzcie
na poniższe pytania.
„Owocowe drzewa”
Marlena Szeląg
Na jabłonce się rumieni
czerwone jabłuszko.
A tam dalej wśród zieleni…
Nie! Nie spadaj gruszko!
A na śliwie, czy widzicie?
Śliwki w słońcu dojrzewają!
Jesień przez sad cicho idzie,
drzewa przed nią się kłaniają.
Pytania do wiersza:
- Jakie owoce pojawiły się w utworze?
- Spróbujcie nazwać drzewa, na których rosną te owoce. (poniżej znajdziecie podpowiedź)
źródło:przedszkolankowo.pl
- Przypomnijcie rodzicom co to jest sad?
źródło:przedszkolankowo.pl
- Kto przeszedł przez sad?
- Co robiły drzewa?
- Jak myślicie dlaczego drzewa kłaniały się przed Panią Jesienią?
3. „Owocowe wyliczanki”
4. „Ile owoców jest na drzewie?”- zabawa matematyczna. Do zabawy będziemy potrzebowali emblematów, które samodzielnie pokolorujecie i wytniecie. Rodzic czyta treść zadania, a dzieci wykonują przeczytane czynności.
Na jabłoni rosły trzy jabłka (dziecko kładzie na koronie drzewa trzy jabłka).
Gdy zawiał wiatr, jedno jabłko spadło na ziemię. Ile jabłek zostało na drzewie? ( dzieci zabierają
1 jabłko ze swoich jabłonek i kładą je pod drzewem, liczą jabłka na drzewie i ustalają, że
zostały 2). Wtem na gałązkę przyleciał ptaszek. Chciał zasmakować pysznego owocu, ale gdy tylko dziobem uderzył w jabłko, ono spadło z łomotem na ziemię. Ile jabłek zostało na drzewie?
(dzieci zabierają 1 jabłko ze swoich jabłonek i kładą je pod drzewem, liczą jabłka na drzewie ustalają też, że zostało1 ). Przy jabłonce stanął Staś, oblizał się na sam widok soczystego jabłka. Czym prędzej wszedł na jabłonkę i zerwał jabłko, które następnie zjadł. Ile jabłek zostało na drzewie?
(dzieci zabierają 1 jabłko ze swoich jabłonek i kładą je za siebie, ustalają też, że na jabłonce nie ma już żadnego jabłka)
źródło: terazdzieci.pl, supercoloring.com
5. „Układamy drzewa owocowe”- układanie owoców na szablonach drzew.
Rozkładamy na dywanie/podłodze szablony drzew: jabłoni, gruszy i śliwy (można narysować na białej kartce bądź wykorzystać gotowy z poprzedniej zabawy) nad drzewami umieszczamy napisy: jabłoń, grusza, śliwa. Rodzic czyta napisy, a następnie prosi dziecko aby umieściło owoce na odpowiednich drzewach. Po umieszczeniu owoców na drzewie włączamy ulubioną muzykę
i w rytm muzyki dzieci spacerują między drzewami, gdy muzyka ucichnie rodzic wypowiada nazwę jednego z drzew, a dziecko musi odnaleźć je i przy nim stanąć. Zabawę powtarzamy kilka razy a na koniec pytamy jakie drzewa owocowe dzieci dziś poznały?
Na zakończenie proponujemy Wam wykonanie soczystego jabłka, które możecie zawiesić na nitce i umieścić je w wybranym przez siebie miejscu.
6. „Jabłko”- praca plastyczno-techniczna
z obu stron);
Na zakończenie przyklejamy wycięty z papieru czarnego ogonek oraz zielony listek:).
Życzymy Wam miłego dnia i gorąco pozdrawiamy.
Joanna Szcześniak i Beata Kukieła