Dzieci zwierząt wiejskich… 02.04.2020 r- gr. IV

      Możliwość komentowania Dzieci zwierząt wiejskich… 02.04.2020 r- gr. IV została wyłączona

Dzień dobry. Witamy 2 kwietnia.

Dziś obchodzimy Międzynarodowy Dzień Książki dla dzieci. A dlaczego akurat 2 kwietnia? –
bo w ten dzień w 1805 roku urodził się słynny duński baśniopisarz Hans Christian Andersen. Zachęcamy w związku z tym do przeczytania dzisiaj dzieciom ich ulubionej bajki. Dlaczego warto dzieciom czytać? Książki dostarczają wiedzy, rozwijają wyobraźnię, pamięć, uczą logicznego myślenia, mają w sobie duży ładunek emocjonalny – jednym słowem same korzyści dla rozwoju małego człowieka.

W naszej propozycji dla Was na dzisiaj wykorzystamy wiersz polskiej autorki książek dla dzieci pani Heleny Bechlerowej: „Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował.” Zanim jednak przejdziemy do sedna sprawy popatrzcie kto chce się dzisiaj z Wami przywitać?

Wiecie, że małe kotki to kocięta. Policzcie ile ich jest. Czy wszystkie wyglądają tak samo?

A ile jest piesków? Jaki mają kolor? Małe pieski to szczenięta

Dziecko krowy to cielątko

Klacz i źrebak

Jagnięta  to dzieci owcy

1. A teraz już obiecany wierszyk:

JAK KOTEK ZWIERZĘTA MLEKIEM CZĘSTOWAŁ

Bechlerowa

To jest Filik – kotek bury. Ma wąsiki i pazury.

Dobry jest ten kotek Filik: chce, by wszyscy mleko pili.

Stanął Filik przy kurniku.

– Czy chcesz mleka, koguciku?

Lecz kogucik z kurką czarną na śniadanie jedli ziarno.

Koło żłobu stoi konik. Filik ładnie się ukłonił.

– Lubisz mleko?

– Nie, ja rano smaczny owies jem i siano.

Do królika kotek podszedł.

– Pij, pij mleczko, bardzo proszę!

Ale królik siadł pod drzewkiem: chrupu, chrupu – gryzł marchewkę. (…)

(…)Więc do krówki poszedł kotek.

– Czy na mleko masz ochotę?

– Nie, Filiku, bo ja przecież jem zieloną trawkę w lecie.

Koło furtki kózka biała także mleka pić nie chciała.

– Zabierz sobie kotku dzbanek! Ja jem liście kapuściane. (…)

(…) Wraca kotek.

Koło płotka na ścieżynce jeża spotkał.

Jeżyk woła go z daleka:

– Bury kotku, daj mi mleka!

O, bo jeże, tak, jak kotki, bardzo lubią mleczko słodkie.

Proponujemy teraz zadać dziecku pytania:

  • Jak ma na imię kotek z wierszyka?
  • Czym częstował zwierzęta i jakie to były zwierzęta
  • Co kura z kogutem, konik, królik, krowa i koza woleli jeść?
  • Kto poczęstował się mlekiem?

2. Czas na zabawę ruchową. Rodzic mówi – dziecko naśladuje zwierzątko

  • Mam ziarno dla… ( ustalamy razem z dzieckiem)kury i kogucika – dziecko przykuca, macha zgiętymi w łokciach rączkami jak skrzydłami i woła: ko, ko,ko
  • Mam marchewkę dla… królika – dziecko kica jak królik
  • Mam owies dla… konika – dziecko bryka jak konik i mów: ihaaa
  • Mam soczystą trawę dla… krowy – dziecko na czworaka naśladuje powolny chód krowy
    i mówi: muuu
  • Mam kapuściany listek dla… kozy – dziecko podparte na rączkach wierzga nóżkami jak rozbrykana koza i mówi: mee

3. Zagadki słowne:

  • Chodzi po podwórku różowy grubasek. Lubi w brudnym błocie pochlapać się czasem.
  • Choć jest duża i rogata nie musisz uciekać. Kiedy dasz jej smacznej trawy, on da ci mleka.
  • Chętnie po łące skacze i biega, a jego synek to mały źrebak,
  • Czasem włazi gdzieś wysoko, żeby mieć na wszystko oko, gdy chce złapać myszkę malutką, to zakrada się cichutko. ( źródło WSiP Plac Zabaw)

4. Ćwiczenie ortofoniczne – „Jak miauczą kotki?”

  • Zachęcamy dziecko, żeby „zamiauczało” jak mały kotek, jak duży kocur, jak kotek, który o coś prosi, jak zły kocur itp. Jak zaprosimy do tej zabawy całą rodzinę będzie śmiesznie.

5. Przysmaki dla Kocurka

  • Chowamy w różnych miejscach pokoju ulubione przysmaki dla naszego „Kocurka” – a dziecko – Kocurek naprowadzane za pomocą słów Ciepło – zimno szuka. Znalezione przysmaki są nagrodą.

Jeżeli dziecko wspólnie z Wami drodzy rodzice przebrnęło przez zaproponowane dzisiaj zabawy to poznało nazwy: kocięta, szczenięta, cielątko, źrebak, jagnięta. Dowiedziało się, że każde zwierzę je inny pokarm. Miało okazję naśladować ruchy i głosy zwierząt, poćwiczyć narządy mowy, liczyć, uważnie słuchać, rozwiązywać zagadki i być zabawnym kocurkiem.

Wszystkim należy się teraz nagroda. Skorzystajcie z naszej propozycji edukacyjnych bajek:

  • Jeżeli macie swoje zwierzątka na podwórku to zróbcie sobie z nimi zdjęcie i przyślijcie do nas.
  • Nie zapomnijcie, że siostra Basia i siostra Ania prosiły Was o wykonanie wielkanocnych palm, my też je zrobimy.
  • Jeżeli ktoś czuje niedosyt to może jeszcze dokończyć rysowanie kotka może to jest Filik.Pozdrawiamy was serdecznie Joanna Szcześniak, Beata Kukieła