Witamy w piątek 16 kwietnia i serdecznie zapraszamy na dzisiejsze zajęcia 🙂
- Dziś zapraszamy Was ponownie do magicznego miejsca, o którym już w tym tygodniu „rozmawialiśmy”. Jakie to miejsce? Dowiecie się z piosenki. Słuchając utworu starajcie się kołysać lub tańczyć.
(źródło: youtube.pl)
2. Czy wiecie kto może zagrać w teatrze i jakie są jego rodzaje? Odpowiedź znajdziecie poniżej. Przyjrzyjcie się ilustracjom i postarajcie się odpowiedzieć na pytania.
- Co to za przedmioty? (zadaniem dziecka jest podanie nazw zgromadzonych rekwizytów)
- Czy mogą one zagrać w teatrze? (dziecko wyraża swoją opinię, dorosły zwraca uwagę na to, że łyżka też może zagrać w teatrze, jeżeli ożywi ją aktor)
(źródło: www.babymall.pl, www.naszsmyk.pl, www.ekorodzice.pl)
Poznajcie teraz rodzaje teatrów.
- Teatr tradycyjny – grają w nim aktorzy, mogą być ubrani w różne stroje, czasami dziwne i śmieszne.
- Teatr lalek – w nim grają różne lalki (marionetka, kukiełka, pacynka – aktorzy udzielają im swojego głosu i najczęściej są schowani).
- Teatr cieni – głównym aktorem jest w nim cień, który tworzy schowany za zasłoną aktor.
- Opera – tu aktorami są śpiewacy.
(źródło: WSiP, www.nascenie.info, www.cowewrocławiu.pl, www.lubannaszemiasto.pl, www.artoffnia.pl, www.operanova.nazwa.pl)
3. Poniżej znajduje się krótki film wyjaśniający podstawowe pojęcia związane z teatrem. Obejrzyjcie go w celu utrwalenia oraz pogłębienia swojej dotychczasowej wiedzy 🙂
(źródło: www.youtube.pl)
4. Każdy z Was ma zapewne w domu drewnianą lub plastikową łyżkę. Można ją wykorzystać do wykonania kukiełki. Łyżkę możecie ozdobić w dowolny sposób. Np.: narysować na niej oczy i buzię, z bibuły lub włóczki z pomocą rodziców zrobić włosy i ubranie. Wykonane kukiełki posłużą Wam do spontanicznych „zabaw w teatr”. Na poniższych ilustracjach znajdują się przykładowe kukiełki wykonane z łyżki.
(źródło: www.echodnia.eu, www.lulajblog.blogspot.com)
5. „Dobre maniery w teatrze”. Drogie dzieci! Czy wiecie jak należy zachować się w teatrze?
Prosimy rodziców o zadanie pytań na temat tego, jak należy zachować się w teatrze. Zadaniem dziecka jest dokończenie zdania z użyciem następujących zwrotów:
Jeśli… to jesteśmy źli/szczęśliwi, bo nam przeszkadza/nie przeszkadza.
– Jeśli w teatrze wasz sąsiad rozmawia, to…, bo nam przeszkadza.
– Jeśli w teatrze wasz sąsiad grzecznie siedzi na swoim miejscu i jest cichutko, to…, bo nam nie przeszkadza.
– Jeśli w teatrze wasz sąsiad kręci się na swoim miejscu, wstaje i siada, to…
– Jeśli w teatrze wasz sąsiad żuje głośno gumę i je cukierki, szeleszcząc papierkami, to…
Rodzic może dowolnie modyfikować zabawę tak, aby omówić wszystkie aspekty kulturalnego zachowania w teatrze.
O tym jak należy zachować się w teatrze dowiecie się oglądając poniższe filmiki.
(źródło: www.youtube.pl)
6. A teraz usiądźcie wygodnie i poczujcie się jak w prawdziwym teatrze. Obejrzyjcie spektakl pt. „Legenda o smoku wawelskim”.
7. Na zakończenie proponujemy Wam stworzenie własnego przedstawienia. Możecie zrobić np.: teatrzyk cieni, teatrzyk z wykorzystaniem drewnianych łyżek lub swoich zabawek. Wszystko zależy od Waszej wyobraźni. Udanej zabawy 🙂
Beata Kukieła, Joanna Szcześniak, Justyna Jaśkiewicz