W płaczu nie ma nic złego… 19.05.2020r.- gr. III i IV

      Możliwość komentowania W płaczu nie ma nic złego… 19.05.2020r.- gr. III i IV została wyłączona

Dzień dobry, cześć i czołem !😊

Witamy wszystkich, którzy są dziś z nami obecni i wstali w dobrych humorach- są weseli
i gotowi do zabawy. Zaproście swoich rodziców z uśmiechem na twarzy do wspólnej zabawy.
Witamy również te dzieci, które wstały dziś „z kwaśną miną”, są smutne, złe i niewyspane.
Wy również zaproście swoich rodziców do zabawy, możecie to zrobić marszcząc nosek
z niezadowolenia 😉. Jak myślicie dlaczego dziś witamy się z uśmiechem oraz grymaśną miną? Dlatego, że dziś nadal pozostajemy w temacie emocji, a nie zawsze przecież wstajemy w dobrym humorze, czasem jesteśmy smutni i przygnębieni. Dlaczego tak jest? I jak wydobywają się emocje?  Dziś własnie się tego dowiemy.

1. „Przywitamy się wesoło”- wykonujemy ruchy śpiewane w piosence.

 

2. „Kochane przedszkolaki, dziś rano zaglądając do kalendarza, by sprawdzić dzisiejszą datę spostrzegłyśmy tajemniczy napis: DZIEŃ CZARÓW. I skoro mamy taki dzień to będziemy wspólnie czarować. Jesteście gotowi? Uwaga! Zamykamy oczy, … zaczynamy czarować…, hokus-pokus, abra – kadabra, bim – salabim przenosimy się do tajemniczej KRAINY ZAGADEK.”
(źródło: blizejprzedszkola.pl)

3. „Kraina Zagadek”- Przeczytajcie zagadki z rodzicami i odgadnijcie o jakich mówią emocjach. Dopasujcie odpowiedzi do podanych ilustracji i podzielcie nazwy emocji na sylaby.

Mówią o nim, że ma wielkie oczy,
Gdy się do naszego umysłu wtoczy,
Trzęsie nami śmiało
I paraliżuje całe ciało. Strach

Usta jak podkówka odwrócona,
Często łezka w oku zakręcona.
Wygląd twarzy tej dziewczyny
Jakby najadła się cytryny. Smutek

Jaka to emocja? Powiedzcie dzieci-
Rączki wymachują, ciało w górę leci,
Oczy jak iskierki się zapalają,
Wszystkie ząbki usta odkrywają. Radość

Gdy się w nasze serce wkrada,
To naszymi myślami włada,
Marszczy nam nosek, oczy i czoło,
Tupie nóżką i rączką grozi wkoło. Złość

(źródło:www.pedagogiczna.edu.pl)

4. „Jak wydobywają się emocje?”- zapraszamy Was do obejrzenia, krótkiego filmiku
o emocjach.

5.” Kraina Smutku ☹”  – dziś skupimy się na jednej z przedstawionych emocji, którą jest SMUTEK. Poproście rodziców o przeczytanie, krótkiego wierszyka, a Wy uważnie słuchajcie aby móc odpowiedzieć na pytania dotyczące jego treści.

„Gdy Ci smutno…”
Dominika Niemiec

Gdy ci smutno, gdy ci źle,
przyjaciel zawsze wesprze cię.
On cię przytuli, otrze z twarzy łzy.
Pomoże nawet wtedy, gdy nie wie do końca,
skąd ten smutek w tobie,
lecz razem dacie z nim radę sobie.
Bo wasze serca czują tak samo,
a to właśnie kiedyś empatią nazwano.

(źródło: Plac Zabaw, WSiP)

Pytania do treści utworu:

  • Dlaczego można się smucić?
  • Kto może pomóc, gdy jest nam smutno?
  • Kim jest przyjaciel?
  • W jaki sposób może pomóc przyjaciel, jak może wesprzeć?
  • Co to jest empatia? (umiejętność wyobrażania sobie uczuć i emocji, drugiej osoby)

6. „Zagadki ruchowe”- „wytnijcie karty. Wybierzcie tyle zagadek, ile jesteście w stanie zapamiętać i wykonać (proponuję 5). Przećwiczcie je najpierw razem z rodzicem ( rodzic sprawdza czy dziecko wykonuje poszczególne ruchy dokładnie). Następnie jedna osoba losuje zagadkę, przypomina sobie ćwiczenie i wykonuje je. Druga osoba zgaduje. Miłej zabawy.”
(źródło: pinterest.com)

(źródło: pinterest.com)

7. ” Jak pomóc?” – ćwiczenia w budowaniu wypowiedzi- przyjrzyjcie się ilustracjom i spróbujcie opowiedzieć dlaczego dzieci są smutne? Zastanówcie się  i powiedzcie jak można w prezentowanej sytuacji komuś pomóc?

(źródło: pl.freepik.com)

8. „Przytulę cię” – zabawa rodzinna. Członkowie rodziny siedzą w kole. Do środka wchodzi dziecko i udaje smutek. Wszyscy mówią wiersz używając odpowiedniego imienia.

„Siedzi smutna ……. pośrodku koła
chcemy , żeby jej/jego buzia znów była wesoła.
– Co się stało (…) powiedz szybko mi,
Jestem twoim przyjacielem więc pomogę Ci.”

Dziecko siedząc w kole wybiera 1 osobę  i podaje powód swojego smutku (musi go wymyślić).
Osoba do której podeszło dziecko odpowiada:

„Przytulę Cię mocno, nie jesteś sam,
w kłopocie przyjaciel pomoże Ci i humor wróci już”.

Przytulamy się do siebie i zmieniamy osobę siedzącą w kole.
(źródło: Plac Zabaw, WSiP)

9. „Psie smutki”-  czy emocje odczuwają tylko ludzie? Otóż nie kochani zwierzęta również je odczuwają,  posłuchajcie piosenki o psich smutkach.

10. „Gniotek”- praca plastyczno -techniczna- teraz możecie kochani wykonać gniotka z taką minką jakie drzemią w was emocje, może być wesoła, smutna, zła w zależności od tego co w danej chwili czujecie.

11. Zadania z książeczek i nie tylko.

  • 3-latki : wyprawka nr 38;
  • 4 latki: karta w załączniku;
  • zadanie dla wszystkich dzieci:

12. „Pożegnania nadszedł czas”.

Pozdrawiamy Was serdecznie

Joanna Szcześniak, Justyna Jaśkiewicz, Beata Kukieła