Nasze prawa… 01.06.2020r.- gr. III i IV

      Możliwość komentowania Nasze prawa… 01.06.2020r.- gr. III i IV została wyłączona

Witajcie kochani w poniedziałek 1 czerwca!

Dziś obchodzimy wyjątkowe święto, które dotyczy wszystkich dzieci na świecie
„DZIEŃ DZIECKA”  i to właśnie Wy powinnyście się w tym dniu czuć wyjątkowo. Mamy nadzieję, że ten dzień spędzicie wspólnie z rodzicami w interesujący sposób. Zachęcamy Was do przesyłania zdjęć ukazujących przebieg dzisiejszego dnia.

Nawiązując do „Dnia Dziecka”  oprócz zabaw proponowanych na dziś chciałybyśmy zapoznać Was z historycznym dokumentem, jakim jest Konwencja o Prawach Dziecka. Jest to dokument zawierający  międzynarodową umowę opisującą Wasze prawa. Państwa, które ją podpisały, muszą przestrzegać zawartych w niej praw. Każde prawo jest ujęte w osobny punkt, który nazywany jest „artykułem”. Aby ułatwić Wam zapoznanie się z Waszymi prawami przygotowałyśmy dla Was kolorowe ilustracje z opisem ale zanim pokażemy je Wam przywitajmy się :).

1.Zabawa na powitanie  „Mały człowiek”– powtórzcie słowa rymowanki i spróbujcie zilustrować ruchem treść wiersza.

Mały człowiek, duża sprawa. (dzieci przykucają, wstają  i zataczają rękami  koło)
Mały człowiek ma swe prawa. (dzieci rękami wskazują siebie)
Strzegąc praw tych należycie, (dzieci krzyżują ręce i przykładają do siebie)
układamy dziecku życie. (dzieci klaszczą)
(źródło: Plac Zabaw, WSiP)

2. „Zabawa- nasze prawo”– Przeczytajcie wspólnie z rodzicami wiersz Witolda Szwajkowskiego
i spróbujcie odpowiedzieć na pytania.

„Zabawa- nasze prawo”
Witold Szwajkowski

Dzieci mają rożne prawa,
ale głównym jest zabawa,
więc popatrzmy w lewo, w prawo,
jaką zająć się zabawą.
Z kolegami albo sami,
bez zabawek, z zabawkami,
czy w mieszkaniu, czy na dworze,
każdy z nas się bawić może.
Kto się bawi, ten przyznaje,
że zabawa radość daje,
i czas przy niej szybko leci,
więc się lubią bawić dzieci,

Pytania do wiersza:

  • Co dzieci lubią robić?
  • Czym jest zabawa?
  • W co Wy lubicie się bawić?
  • Z kim lubicie się bawić?

3.” Co to są prawa dziecka?”

Janusz Korczak

(źródło: sppyrzyce.pl)

Janusz Korczak postać nietuzinkowa. Jako pedagog starał się zapewnić dzieciom beztroskie, pełne szczęścia, ale nie pozbawione obowiązków dzieciństwo. Powiedział kiedyś „Nie ma dzieci są ludzie”. I to jest prawda. „Dziecko to także człowiek, tylko że mały…” Przecież każdy dorosły kiedyś również był dzieckiem. Tak, więc podobnie jak każdy dorosły, dziecko jest właścicielem pewnych praw i wolności. Nazywane one są prawami człowieka. Źródłem tych praw jest godność człowieka, zwana również człowieczeństwem. W Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej zapisana jest w art. 30.

(źródło: http://brpd.gov.pl/prawa-dziecka)

A o to drogie przedszkolaki Wasze prawa. Jedno z nich już poznaliście to prawo do zabawy.

4. „Strażak „- zabawa ruchowa w podskokach. Do zabawy będzie potrzebna Wam kierownica, możecie wraz z rodzicami wyciąć ją z tektury.

5. „Prawa Dziecka”– posłuchajcie piosenki o Prawach Dziecka dzięki niej zapamiętacie swoje prawa śpiewająco.

Piosenka o prawach dziecka
Słowa i muzyka: Jerzy Kobyliński

Mam prawo żyć
Mam prawo być sobą
Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.
Mam prawo kochać i kochanym być
Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić.

Mogę się śmiać
Może się dziać pięknie
Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.
Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych
Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.

ref: Dziecka prawa poważna sprawa x2
Dziecka prawa to nie zabawa x2

Mam prawo śnić
Mam prawo być inny
Mogę być słabszy lecz nie czuć się winny.
Mam prawo śpiewać głośno kiedy chcę
Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle.

ref: Dziecka prawa poważna sprawa x2
Dziecka prawa to nie zabawa x2

6. „Nasze zabawki”- ćwiczenia w klasyfikowaniu według podanej cechy, ćwiczenie logicznego myślenia.

  • drogie dzieci każdy z Was ma w swoim pokoju zabawki, przynieście na dywan bądź stolik od 5 do 10 zabawek. Drodzy rodzice przygotujcie obręcz np. ze sznurka bądź hula-hop.  Zadaniem dzieci jest włożenie do obręczy  tych zabawek o, które poprosicie.
    Rodzic wypowiada polecenia:
    – Zapraszam do domku-obręczy zabawki:
    (jedna cecha)  duże/ małe/ do układania/ w kolorze czerwonym itp.
    (dwie cechy) małe i z kołami/ małe i do układania/ duże i plastikowe/ miękkie i brązowe.
    Dzieci za każdym razem odkładają zabawkę do obręczy , zwracają uwagę czy zabawka spełnia podane kryteria.
  • teraz dopasuj figurę geometryczną do kształtu zabawki na poniższych ilustracjach (wystarczy, że dziecko wskaże palcem, nie trzeba drukować kart).

7. „Przeplatanka”– doskonalenie umiejętności manualnych.

  • 4 -latki mogą wykorzystać gotową przeplatankę, którą posiadają w wyprawce nr 53 bądź tak jak 3 latki wykonać ją wspólnie z rodzicami.

Do wykonania przeplatanki potrzebujemy:

  • wzór, który chcecie wyciąć – przykładowy szablon znajdziecie w załączniku
  • kartkę A4
  • kawałek kartonu
  • ołówek
  • nożyk do tapet/ nożyczki
  • śrubokręt lub inne ostre, spiczaste narzędzie
  • sznurek, sznurowadło lub wstążkę do przeplatania
  • ewentualnie bezpieczną igłę, którą kupicie w pasmanterii

Sposób wykonania:

Na zakończenie dzisiejszych zajęć chciałybyśmy Wam życzyć:

(źródło: swiat.przedszkolanki)

Justyna Jaśkiewicz, Joanna Szcześniak, Beata Kukieła