Mała Orkiestra… 14.05.2020r- gr. III i IV

      Możliwość komentowania Mała Orkiestra… 14.05.2020r- gr. III i IV została wyłączona

Kochane przedszkolaki, drodzy rodzice!

Nauczyliśmy się od poniedziałku co to jest gama, jakie mamy rodzaje instrumentów, że muzyka to nie tylko gra na instrumentach ale również odgłosy natury jak śpiew ptaków czy szum wiatru.  Dziś nadal pozostajemy w tematyce muzyki a dokładnie przyjrzymy się bliżej pracy dyrygenta
i instrumentalistów grających w orkiestrze. Propozycji na dziś jest wiele dlatego pamiętajcie wybierzcie te, które najbardziej Wam się podobają i Was interesują.

Na powitanie proponujemy wam zaśpiewanie króciutkiej piosenki pt.” W naszym przedszkolu pełno muzyki jest”, której zapewne szybciutko nauczycie się śpiewać.

1. „W naszym przedszkolu pełno muzyki jest”

2. „Kartka z pamiętnika Oboja Karola ” –  poproście rodziców o przeczytanie, krótkiego opowiadania i spróbujcie odpowiedzieć na pytania.

„23 października 2010r.

Drogi Pamiętniku! Mam na imię Karol. Jestem obojem. Zostałem zrobiony z drewna i metalu. Potrafię pięknie i miękko śpiewać, lecz rzadko można usłyszeć mnie samego podczas wykonywania utworu muzycznego.

(źródło: aliexpress.com)

Dzisiaj zamieszkałem w nowym domu. Nazywa się filharmonia. Wraz ze mną są tu także inne instrumenty. Odwiedziło nas wiele nowych osób, aby posłuchać, jak razem śpiewamy. Gdy tu trafiłem, nie czułem się zbyt dobrze…”

Wszyscy się na mnie dziwnie patrzyli: instrumenty strunowe, dęte i perkusyjne… Piskliwe skrzypce chichotały cichutko, trąbka z fletem wymieniały spojrzenia, a wielki bęben coś mruczał pod nosem.

ródło: pixabay.com, mxmusic.pl)

 Czułem, że do nich nie pasuję. Wyglądałem zupełnie inaczej. Skrzypce i bęben są z drewna, trąbka i flet z metalu, a ja?

ródło: pixabay.com)

Nie chciałem przebywać z tamtymi instrumentami. Postanowiłem iść obejrzeć mój nowy dom. Wyjrzałem z przytulnego i ciepłego futerału i ruszyłem przed siebie. Chwilę później stałem na wielkiej scenie z wieloma krzesłami, podstawkami na nuty oraz dziwnym podwyższeniem na środku. Ciekawe, dla kogo ono było? Popatrzyłem dalej i zobaczyłem wiele miękkich i wygodnych foteli ułożonych w rzędy. Wszystko było takie tajemnicze i ciekawe! Ani się spostrzegłem, a już był wieczór.”

(źródło: Bliżej Przedszkola, nr.3.162, marzec 2015)

Pytania do teksu:

  • Jakim instrumentem był Karol?
  • Jak nazywał się nowy dom Karola?
  • Po co się chodzi do filharmonii?
  • Dlaczego Obój Karol czuł się niezbyt dobrze w nowym domu?
  • Jak zareagowały na obój inne instrumenty?
  • Jakie instrumenty były wymienione w tekście?
  • Z czego zbudowane są skrzypce i bęben, a z czego trąbka i flet?
  • Jak myślicie, dlaczego obój do nich nie pasował?
  • Kto zajmuje miejsca na scenie, a kto w fotelach?
  • Dla kogo jest podwyższenie na środku sceny?
  • Czy ktoś z was był kiedyś w filharmonii?
  • Jak powinniśmy zachowywać się w filharmonii?

3. Wirtualny spacer po Filharmonii-  Drodzy rodzice, teraz prosimy Wam abyście przeobrazili się na chwilkę w przewodnika i oprowadzili swoje dzieci po Filharmonii Szczecińskiej:). Życzymy Wam miłej zabawy. (link należy skopiować i wkleić w przeglądarkę google).

https://spacer.filharmonia.szczecin.pl/pl?fbclid=IwAR2NjMpLQSElij-5vtZ_4H0gnpWSbwv-tMgNwQW4SJoF4DlWoKn-84KduC4

4. Orkiestra i jej typy

Orkiestra– jak już wiecie z wtorkowych zajęć orkiestra to duży zespół instrumentalny, liczący zazwyczaj od kilkudziesięciu, a nawet ponad stu instrumentalistów / muzyków. Dziś natomiast nauczymy się jakie typy orkiestr wyróżniamy oraz obejrzycie jak pięknie każda z nich gra.

Wyróżniamy trzy typy orkiestr :

  • orkiestra dęta–  „orkiestra składająca się głównie z instrumentów dętych. Partię smyczków z orkiestry smyczkowej przejmują w orkiestrze dętej klarnety oraz flety”. Koncert takiej orkiestry możecie zobaczyć w  Szczercowie podczas różnego rodzaju uroczystości np. Dnia kobiet. Orkiestra dęta OSP Szczerców została założona w 1904 r i gra do dziś. Posłuchajcie jak pięknie grają. 
  • Czy rozpoznajecie może jednego z instrumentalistów?  Podpowiemy Wam, że często się spotykamy z nim/nią nie tylko w przedszkolu:)

(źródło: pl.wikipedia.org/wiki/Orkiestra)

  • orkiestra symfoniczna– ” zespół instrumentalny przeznaczony do wykonywania wielkich dzieł muzycznych: symfonii, koncertów, oper i baletów w teatrach muzycznych, filharmonii
    i amfiteatrach.”

(źródło: pl.wikipedia.org/wiki/Orkiestra)

  • Posłuchajcie fragmentu gry orkiestry symfonicznej (według własnego uznania) i spróbujcie odgadnąć z jakiej bajki pochodzi ta piękna muzyka.

  • orkiestra smyczkowa– ” to orkiestra składająca się wyłącznie z sekcji smyczkowej.  Instrumenty takiej orkiestry to najczęściej: skrzypce, które dzielą się na pierwszych i drugich skrzypków, altówkę, wiolonczelę i zwykle, ale nie zawsze, kontrabas.”

(źródło: pl.wikipedia.org/wiki/Orkiestra)

5. W jaki sposób ustawiona jest orkiestra na scenie?

  • obrazowy układ orkiestry symfonicznej

(źródło: http://www.mapyszkolne.pl)

6. „Jestem muzykantem konszabelantem”- zabawa ze śpiewem . Teraz proponujemy Wam zabawę w muzyków. Powtarzajcie słowa po osobie prowadzącej oraz naśladujcie grę na wymienionych instrumentach.

7. „Kto to taki?”

Kiedy wchodzi na scenę
batutę w ręce trzyma,
kiedy ją uniesie
orkiestra grać zaczyna.
(Dyrygent)


(źródło:zagadkidladzieci.net)

(źródło: Bliżej Przedszkola, nr.3.162, marzec 2015)

  • Jak już dowiedzieliście się we wtorek dyrygent to osoba kierująca zespołami muzycznymi np. orkiestrą, chórami ale po co tak naprawdę orkiestrze dyrygent? Posłuchajcie.

8. Jak dyrygent kieruje chórem?- teraz przyjrzyjcie się jak dyrygent pracuje z chórem i co oznaczają gesty jakie wykonuje.

9. Trzy muzyczne zabawy z Trio smyczkowym dla całej rodziny i praca plastyczna.
W nawiasach umieściłyśmy czasowy rozkład każdej zabawy. Dwie pierwsze są dla dzieci młodszych trzecia dla troszkę starszych gdyż wymaga szybkich skoordynowanych ruchów- możecie oczywiście spróbować swoich możliwości). Miłej zabawy.

  • „Wiosenny masażyk”– rodzic wykonuje masażyk na plecach dziecka. (0:38- 3:38)
  • „Pan Mozart”– do zabawy potrzebne będą 2 chusteczki bądź piórka.  ( 3:39- 8:38)
  • „Jazda samochodem w rytmie Marsza Tureckiego”- do zabawy potrzebny nam będzie papierowy talerzyk, obręcz bądź cokolwiek okrągłego co posłuży nam za kierownicę.  (8:40-12:24)
  • „Praca plastyczna”- kolorowanie/ wyklejanie plasteliną nutek według własnej inwencji twórczej do utworu Wolfganga Amadeusza Mozarta „Marsz Turecki”. (12:26-13:50)

Pozdrawiamy Was serdecznie.

Joanna Szcześniak, Justyna Jaśkiewicz, Beata Kukieła