II GRUPA-14.05.2020

      Możliwość komentowania II GRUPA-14.05.2020 została wyłączona

Witajcie. Dziś w roli głównej wystąpi biedronka 🙂 „Biedroneczko, leć do nieba”.

1. Dokończcie rymowanki dotyczące owadów i roślin spotykanych na łące. Wymieńcie słowa rymujące się z podanymi słowami.

  • Trawa, kwiaty, biedronka – to na pewno… (łąka)
  • Czerwone jak gotowane raki – to… (maki)
  • Ma żółty środek, białe płatki, łodyga u niej wiotka.

Ten łąkowy kwiat to… (stokrotka)

  • Piegowata dama, po łące chodzi od rana. Wygrzewa się w promykach słonka.

To maleńka… (biedronka)

  • Czy to fruwają kwiaty? Jest ich tyle. Nie! To… (motyle)
  • Lata, lata koło nosa. Uwaga! To… (osa)
  • Lata, lata obok czoła. Kto to? To miodna… (pszczoła)

2.  Wysłuchajcie piosenki Mała biedroneczka:

 

  • Mała biedroneczka siedem kropek miała, na łące zielonej wesoło fruwała.

Złapał ją pajączek w swoją pajęczynę. „Uratuję cię, biedronko, a ty mi coś przynieś”.

Ref.:Biedroneczko, leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba.

 

  • Mała biedroneczka siedem kropek miała, na łące zielonej wesoło fruwała.

Złapał ją wróbelek, niesie tę kruszynę. „Uratuję cię, biedronko, a ty mi coś przynieś”.

Ref.: Biedroneczko, leć…

  • Mała biedroneczka siedem kropek miała, na łące zielonej wesoło fruwała. Złapała ją żaba i po wodzie płynie.

„Uratuję cię, biedronko, a ty mi coś przynieś”.

Ref.: Biedroneczko, leć…

3. Porozmawiajcie na temat piosenki.

− Co robiła biedronka?

−  Kto ją złapał?

− Dlaczego zwierzęta nic nie robiły biedronce?

− Czego od niej chciały?

4. Wyprawka plastyczna nr 24.

  • Kolorowanie listka na zielono.
  • Wypełnianie rysunku biedronki kuleczkami bibuły – czerwonej i czarnej.
  • Wycinanie otrzymanego obrazka.

5.  Proponowane opowiadanie przybliży dzieciom poznanie roli biedronki w przyrodzie. Nie wszystkie wiedzą jak pożytecznym jest owadem.

Do ogrodu przyfrunęły biedronki.
– Jak tutaj ładnie. Tyle pięknych kwiatów. Odpocznijmy chwilkę.
Nagle usłyszały wołanie.
– Ratunku! Ratunku! Oj! Boli! Kto mi pomoże?!
Biedronki uważnie rozejrzały się dookoła. W pobliżu miejsca, gdzie postanowiły odpocząć zakwitł piękny krzak róży. Tymczasem złośliwe mszyce zjadały jego liście.
– Zaraz się z wami rozprawimy! – biedronki szybko zabrały się do pracy, połykając szkodniki. Kiedy skończyły, było już prawie ciemno.
– Dziękuję za pomoc – odezwała się róża. Mocniej zapachniała i rozwinęła pąki.
– My mamy teraz pełne brzuszki, a ty jesteś cała i zdrowa – odpowiedziały biedronki i odfrunęły.

6.  Propozycja wykonania biedronki:

 

7.   Obejrzyjcie bajkę o biedronce:

8. Oceń, czy wypowiedziane przez mamusię/tatusia zdania są zgodne z prawdą czy nie. Klaśnij w rączki, jeśli zdanie jest prawdziwe.

Przykłady:

…ryby pływają w stawie,

…żaba urodziła kotka,

…żaby skaczą po trawie,

…ślimaki to ogromne zwierzaki,

…dzięcioł stuka w korę drzewa i robaki z niej wybiera,

…maki to kolorowe ptaki,

…kiedy świeci słońce, jest ciepło na łące

Źródło zabawy: https://flipbooki.mac.pl

9. Wykonaj motylka ( UŁÓŻ NA PODŁODZE) z apaszki lub szalika mamusi, według własnego pomysłu 🙂

10. Kilka kart pracy dla chętnych:

 

Anna Smolarek, Edyta Gagracz

Słuchanie wiersza Jana Brzechwy „Żuk”:  dzielenie się spostrzeżeniami na temat spotkania oraz wyglądu biedronki i żuka

Do biedronki przyszedł żuk,

W okieneczko puk – puk – puk.

Panieneczka widzi żuka: ”

Czego pan tu u mnie szuka?”

Skoczył żuk jak polny konik,

Z galanterią zdjął melonik.

I powiada: „Wstań, biedronko.

Wyjdź, biedronko, przyjdź na słonko.

Wezmę ciebie aż na łączkę

I poproszę o twą rączkę.”

Oburzyła się biedronka : ”

Niech pan tutaj się nie błąka,

Niech pan zmiata i nie lata,

I zostawi lepiej mnie,

Bo ja jestem piegowata, A pan – nie!”

Powiedziała, co wiedziała,

I czym prędzej odleciała,

Poleciała, a wieczorem

Ślub już brała – z muchomorem.

Bo od środka aż po brzegi

Miał wspaniałe, wielkie piegi.

Stąd nauka jest dla żuka:

Żuk na żonę żuka szuka.

2.Prezentacja naturalnych okazów lub fotografii przedstawiających biedronki:  określanie wyglądu, sposobu poruszania się, i odżywiania biedronek o wyjaśnienie, że ilość kropek na skrzydłach biedronki nie określa jej wieku, lecz gatunek.

Bezprzewodowe słuchawki i głośnik Hykker ponownie w ofercie ...

Biedronka to owad z rodziny biedronkowatych obejmującej niewielkie chrząszcze o owalnym, wypukłym ciele. Ich długość sięga do 6 mm. Żywią się mszycami. Ich czułki są krótkie, często zakończone tzw. buławką. Mają 3 pary odnóży oraz czerwone lub pomarańczowe skrzydełka z czarnymi kropkami. W Polsce najczęściej występuje biedronka siedmiokropka. Głowa biedronki jest szeroka, wchodzi w przedplecze. Wzrok biedronek jest wyjątkowo słaby i zwykle muszą niemal dotknąć mszycy, żeby ją rozpoznać. Otwór gębowy ma postać charakterystycznych „toporków”. Prowadzą drapieżny tryb życia, odżywiając się głównie mszycami, a także jajami owadów lub młodymi larwami. Niektóre gatunki odżywiają się pokarmem roślinnym.

zwrócenie uwagi na miejsca występowania oraz sposoby przystosowania się biedronek do warunków życia

Biedronka występuje niemal wszędzie: na uprawach rolnych, w lasach, parkach, ogrodach, a także w domach mieszkalnych na roślinach doniczkowych. Barwy biedronki mają odstraszać ewentualnych wrogów. W razie niebezpieczeństwa biedronki wydalają poprzez stawy nóg hemolimfę żółtym zabarwieniu, która ma właściwości trujące. Często udają, że są martwe – spadają na ziemię i pozostają bez ruchu przez kilka minut. Bardzo szybko się mnożą. Dorosłe owady zimują gromadząc się setkami w różnych miejscach pod ziemią, w budynkach lub pod korą drzew.

3. Zabawa ruchowa „Biedronki na łące”:  dorosły lub jedno z dzieci recytuje słowa rymowanki: „Biedroneczko leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba” biedronki rozkładają skrzydełka i fruwają po łące  na hasło „Pająk idzie!” biedronki odlatują na wyznaczone miejsce, lub stoją nieruchomo.

4.Zabawa rytmiczna w oparciu o rymowankę „Biedroneczko leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba”:  rytmiczne recytowanie rymowanki: sylabami, z klaskaniem, tupaniem, podskokami.

Daria Ziejewska, Anna Bugajska