Dzień dobry, Starszaki!
Pamiętacie, gdy raz w miesiącu szliśmy na salę, by posłuchać koncertu muzycznego? Przejeżdżali do nas muzycy, którzy prezentowali piękną grę na instrumentach. Dzisiaj porozmawiamy sobie o właśnie o muzykach i koncercie muzycznym.
Na początek pobawimy się w rozpoznawanie nastroju utworów.
Posłuchajcie pierwszego otworu Arama Chaczaturiana Taniec z szablami.
A teraz posłuchajcie utworu Marzenie Roberta Schumanna.
Ciekawe, czy rozpoznajecie te instrumenty? (Pan gra na wiolonczeli, a pani – na pianinie.)
I ostatni utwór. Słuchaliśmy go już kilka razy w przedszkolu. To jest Cztery pory roku. Wiosna Antonio Vivaldiego.
Jaki był nastrój każdego z utworów? (Nastrój piosenki albo utworu to znaczy, jaki jest ten utwór: radosny, wesoły czy smutny; jak się czujemy, gdy go słuchamy?
Taniec z szablami – głośny, szybki, żywiołowy, porywający, rytmiczny (to był taniec wojenny mężczyzn)
Marzenie – spokojny, smutny, tajemniczy
Wiosna – wesoły, szybki, żywiołowy
BRAWO! Teraz posłuchamy wiersza Słuchanie wiersza T. Fiutowskiej Koncert.
Przeczytajcie z rodzicami cały wyraz koncert. Wyjaśnij, co oznacza słowo koncert.
W zaroślach nad stawem świerszcze koncert dają.
W malowniczym, pięknym miejscu filharmonię mają.
Stroją struny przy skrzypeczkach, smyki woskiem pociągają.
Świerszcz – dyrygent – znak już daje, koncert zaczynają.
Z lewej strony pierwsze skrzypce, z prawej grają drugie.
Rozbrzmiewają piękne dźwięki serenady długiej.
Nagle wiatr przyfrunął! Już gra ze świerszczami.
Żaby biją brawa żabimi łapkami.
Wielka to przyjemność słuchać tej muzyki,
przyznali to nawet śpiewacy – słowiki.
Rozmowa na temat wiersza.
Spróbujcie z rodzicami wyjaśnić znaczenia słów: filharmonia, dyrygent, serenada, smyki.
− Kto dawał koncert nad stawem?
− Na jakich instrumentach grały świerszcze?
− Kto dał znak do rozpoczęcia koncertu?
− Czy słuchaczom podobał się koncert?
Omówienie wyglądu skrzypiec.
Obejrzyjcie obrazek (zdjęcie) skrzypiec.to instrument strunowy z grupy smyczkowych. Ma cztery struny i pudło rezonansowe. Dźwięki powstają przez pociąganie smyczkiem po strunach lub przez szarpanie strun palcami.
Posłuchajcie jeszcze raz fragmentu utworu A. Vivaldiego Cztery pory roku. Wiosna. Zastanówcie się, w którym momencie świerszcze stroją skrzypce, w którym grają skrzypce i kiedy wiatr zaczyna grać ze świerszczami. A może macie ochotę trochę potańczyć do wiosennej muzyki?:-) Zobaczcie, jak to robią starsze dzieci.
https://youtu.be/Fc5xHM7xFa8
Prawie na koniec spróbujcie podać kilka słów kojarzących się z muzyką.
Co kojarzy ci się z muzyką? Np. instrumenty, koncert, piosenki, taniec…
Czy wiecie, że w Szczercowie mamy własną orkiestrę? Nazywa się ona Orkiestra Dęta OSP Szczerców. Na pewno już ją kiedyś widzieliście… i słyszeliście.
https://www.facebook.com/132357953485412/videos/1440364846018043/
A na koniec krótki koncert naszej szczercowskiej orkiestry, której muzycy wystąpili dla nas w swoich domach:
https://www.facebook.com/132357953485412/videos/214684879770630/