Witamy w czwartek 10 czerwca! Dziś pozostaniemy w tematyce zwierząt egzotycznych i udamy się w świat jednych z najpiękniej ubarwionych ptaków na Ziemi. Rozwiążcie zagadkę, a dowiecie się o jakim ptaku mowa 🙂
Skrzydłem machnie kolorowym,
zrzuci Ci kapelusz z głowy,
czasem siada na ramieniu,
wszystkich woła po imieniu.
Wrzeszczy, że aż boli głowa
i nie daje dojść do słowa.
Potem wraca do swej klatki,
woła zza błyszczącej kratki:
gdzie mój obiad? Gdzie obsługa?
To ja wołam, kto?…
1. Kochani, zaczniemy od sprawdzenia Waszej wiedzy na temat zwierząt. Przyjrzyjcie się uważnie poniższym obrazkom. Nazwijcie zwierzęta. Następnie wybierzcie zwierzęta które:
– pomagają człowiekowi
– mieszkają w lesie
– mieszkają w gospodarstwie wiejskim
– mają skrzydła
– mają rogi
– mają kopyta
(źródło: www.pixabay.com.pl)
2. „Kolorowe papugi” – przyjrzyjcie się obrazkom papug, zwróćcie uwagę na ich ubarwienie i postarajcie się podać nazwy kolorów.
Papugi, które żyją w naszych domach lub w zoo, muszą być chronione w klatkach bądź zamkniętych pomieszczeniach. Duże klatki to woliery.Papugi to ptaki, które bardzo przywiązują się do swoich właścicieli. Są towarzyskie i potrzebują dużo uwagi. W warunkach domowych papugi jedzą gotowe mieszanki ziaren, zieleninę, warzywa, owoce, ryż czy kukurydzę. Bardzo ważne jest by papuga miała stały dostęp do świeżej wody. Na wolności papugi odżywiają się nasionami, owocami, jagodami, orzechami, nektarem i pyłkiem, a w okresie lęgów także owadami i ich larwami.
(źródło: www.pixabay.com.pl, www.sprzedajemy.pl, www.fajnepodroze.pl)
3. Posłuchajcie śpiewu papugi.
(źródło: www.chomikuj.pl)
4. „Ara – porozmawiaj z nami zaraz”.
Co potrafi robić papuga? Odpowiedzi na to pytanie poszukajcie w wierszu Jana Brzechwy pt. „Papuga”.
Papuga
„Papużko, papużko,
Powiedz mi coś na uszko.”
„Nic nie powiem, boś Ty plotkarz,
Powtórzysz każdemu, kogo spotkasz.”
Niektóre gatunki papug potrafią naśladować ludzką mowę i różnego rodzaju dźwięki. Teraz Wy drogie dzieci zabawcie się w „papugi”. Niezbędna będzie tu jak zawsze pomoc rodziców. Tuż pod tekstem zamieszczamy obrazki różnych przedmiotów. Zadaniem rodzica będzie wypowiadanie następującej rymowanki „Ara, porozmawiaj z nami zaraz. Powiedz…” (rodzic podaje nazwę tego, co jest przedstawione na obrazku). Dziecko – papuga stara się powtórzyć bardzo wyraźnie wypowiedziane przez rodzica słowo.
(źródło: www.pixabay.com.pl)
5. Posłuchajcie piosenki o papudze i spróbujcie zilustrować ruchem jej treść.
Papuga kolorowa wymyśla nowe słowa,
Wymyśla nowe dźwięki piosenki. (2 razy)
ref. Papara pa ra ra ra, papara,pa ra, ra, ra (8 razy)
Papuga kolorowa wymyśla nowe słowa,
Wymyśla nowe dźwięki piosenki. (2 razy)
ref. Bla, bla, bla, bla, bla, bla, bla (8 razy)
Papuga kolorowa wymyśla nowe słowa,
Wymyśla nowe dźwięki piosenki. (2 razy)
ref. No, no, no, no, no, no, no (8 razy)
(źródło: www.youtube.pl)
6. Praca plastyczna. Pomalujcie papugę farbami.
(źródło: www.e-kolorowanki.eu)
Możecie też wykonać papugę odbijając w farbie swoją stopę i dłonie. Poniżej przedstawiamy wzór.
7. Na zakończenie posłuchajcie piosenki pt. „Papużki” i obejrzyjcie bajkę pt. „Świnka Peppa – Papuga Polly”.
(źródło: www.youtube.pl)
Życzymy miłego dnia 🙂
Joanna Szcześniak, Beata Kukieła, Justyna Jaśkiewicz