Czysto wokół nas… grupa III i IV – 20.04.2020 r.

      Możliwość komentowania Czysto wokół nas… grupa III i IV – 20.04.2020 r. została wyłączona

Witajcie! W tym tygodniu będziemy rozmawiać o tym, jak możemy dbać o naszą planetę. Ziemia to nasz wspólny dom i musimy się o nią troszczyć. Codziennie korzystamy z jej dobrodziejstw. Dlatego powinniśmy objąć ją specjalną opieką, by móc podziwiać piękno przyrody, cieszyć się czystym powietrzem i wodą.

1. Drogie dzieci! Czy wiecie co to jest przyroda i jak należy o nią dbać? Jeżeli nie, odpowiedź na to pytanie znajdziecie w wierszu. Pomogą Wam w tym również zamieszczone obrazki. 

„Co to jest przyroda?
Danuta Gellnerowa

– To drzewo i kwiaty,
liście i woda.
Motyle nad łąką,
biała stokrotka.

– Przyroda jest wokół,
wszędzie ją spotkasz!
Ptak rozśpiewany,
grające świerszcze…
powiedzcie proszę,
co jeszcze, co jeszcze?

– Kochaj przyrodę!
Omijaj w lesie
sadzonki młode!

– Szanuj przyrodę!
Kochaj przyrodę!
Kwiatom w doniczkach
nie żałuj wody!
Dbaj o trawniki!
Niech koło domu
będzie wesoło!
Będzie zielono!

(źródło obrazków: www.pixabay.com)

2. Planeta na której żyjemy to Ziemia. Poznajmy ją nieco bliżej…

Ziemia to trzecia planeta Układu Słonecznego (licząc w kolejności od Słońca), a piąta pod względem wielkości.

(źródło: www.commons.wikimedia.org)

Ziemia jest jedyną znaną w Kosmosie planetą, na której istnieje życie.

(źródło: www.pixabay.com)

Ziemia krąży wokół Słońca, dzięki czemu możemy obserwować  zmieniające się pory roku: wiosnę, lato, jesień i zimę…

(źródło: www.publicdomainpictures.net)

…ale także obraca się wokół własnej osi, co sprawia, że mamy na niej dzień i noc.

(źródło: www.commons.wikimedia.com)

Wokół Ziemi z kolei krąży Księżyc.

(źródło: www.wikimedia.org)

Jednymi z pierwszych gatunków, które pojawiły się na Ziemi były dinozaury. 

(źródło: www.wikimedia.org)

Na Ziemi żyją miliony gatunków roślin i zwierząt, wśród nich także człowiek.

(źródło: www.wikimedia.org)

Ziemia w większości składa się z wody.

(źródło: www.static.pexels.com)

Ale są na niej również kontynenty. Ten na którym mieszkamy nazywa się Europa.

(źródło: www.wikimedia.org)

Ziemia ma również bogate wnętrze, na które składają się: skorupa, płaszcz oraz jądro.

(źródło: www.wikimedia.org)

(źródło: www.dzieckiembadz.pl)

3. A teraz zapraszamy Was do zabawy przy muzyce 🙂 

(źródło: www.youtube.pl)

4. Posłuchajcie kolejnego wiersza i zastanówcie się wspólnie z rodzicami jakie niebezpieczeństwa zagrażają środowisku ze strony człowieka. Odpowiedzcie na pytania zamieszczone pod wierszem.

„Obietnica”
Iwona Salach

Gdy do lasu pójdą dzieci, żadne w lesie nie naśmieci,
bo papierki i butelki dają pożar czasem wielki.
Każdy malec obiecuje, że przyrodę uszanuje.
Nie wystraszy w lesie zwierza, co do wody właśnie zmierza.
Nie zabrudzi rzeki także. Dba o czystość, dba, a jakże.
A więc dziecię moje młode – przed zagładą chroń przyrodę.

(źródło: www.pixabay.pl)

Czy w lesie możemy śmiecić?
Dlaczego nie możemy śmiecić?
Gdzie należy wyrzucać śmieci?
Jak trzeba zachowywać się w lesie?

5. Stwórzmy KODEKS MAŁEGO EKOLOGA, który będzie nam przypominał jak możemy dbać o środowisko. 

6. A teraz zapraszamy na gimnastykę buzi i języka. Wykonajcie polecenia umieszczone pod ilustracjami.

(źródło: www.logosens.com.pl)

7. „Porządkujemy zabawki” – ćwiczenia w klasyfikowaniu przedmiotów.
Rozłóżcie na dywanie swoje misie oraz samochody małe i duże. Uporządkujcie zabawki. Posegregujcie misie według kolorów, oddzielcie samochody duże od małych. Zabawki ułóżcie na półkach. Segregacja to bardzo ważna sprawa. Przekonacie się o tym niebawem.

8. Karta pracy.Pokolorujcie na zielono przedmioty stworzone przez naturę. Natomiast na czerwono przedmioty stworzone przez człowieka.

(źródło: www.żyrafka-apka.pl)

9. Ekorytmy.
Układanie rytmów wspaniale wpływa na rozwój zdolności matematycznych dzieci. Poniżej prezentujemy 5 kart z rytmami oraz plakietki służące do dokończenia rytmu (układamy je pustych kratkach).

Karty z rytmami:
– drukujemy
– tniemy na paski wzdłuż linii

Plakietki:
– drukujemy
– wycinamy

Zadaniem dzieci jest wylosowanie paska z rytmem i ułożenie odpowiedniej plakietki w pustym kwadracie.

10. Przyroda w oczach dziecka.
Kochane przedszkolaki! Wybierzcie się dzisiaj na rodzinny spacer i zamieńcie w fotografów. SAMODZIELNIE zróbcie zdjęcia otaczającej Was przyrody 🙂 Czekamy na Wasze przyrodnicze fotorelacje 🙂 Drodzy rodzice, pamiętajcie że zdjęcia nie muszą być doskonałe. Mają być wykonane przez Wasze pociechy 🙂 Udanej zabawy 🙂

(zdjęcia przykładowe)

 

Joanna Szcześniak, Beata Kukieła, Justyna Jaśkiewicz