„Co robi na wsi świnka, zaśpiewa każda dziecinka”- 09.04.2021r., gr.III i IV

      Możliwość komentowania „Co robi na wsi świnka, zaśpiewa każda dziecinka”- 09.04.2021r., gr.III i IV została wyłączona

Witam Wszystkich przedszkolaków🙂

Jak się dziś miewacie? Pamiętajcie, że czekamy na Wasze zdjęcia 😉i dziękujemy za te, które już dostałyśmy.  Zapraszamy na dzisiejsze zajęcia i życzymy udanej zabawy.

1.Poranna Gimnastyka z ruletką „Poruszaj się”.

2. Rozgrzewka już za nami więc zapraszamy na „Muzyczną gimnastykę”- ćwiczenia
w podskokach.
Słuchajcie uważnie i naśladujcie ruchy pokazane na ekranie.

3. Teraz usiądźcie i  posłuchajcie uważnie piosenki pt. „Świnki”.
Wysłuchajcie piosenki (trzeba nacisnąć na różowe słowo świnki)  i spróbujcie odpowiedzieć na poniższe pytania.
ŚWINKI

Pytania do piosenki:

  • O czym jest ta piosenka?
  • Gdzie mieszkają świnki?
  • Kto daje świnkom jeść?
  • Jak wyglądają świnki?
  • Kiedy jest najweselej w chlewiku?
  • Czy ta piosenka miała refren?
  • Czy była wesoła czy smutna?

4. ” Świnki”-  ciekawostki o świniach.

  • Rodzina świń: matka- maciora, locha, ojciec- knur, potomstwo- prosię,
  • Świnie hodowane są w gospodarstwach wiejskich  z myślą o pozyskaniu od nich mięsa oraz skóry,
  • Świnie przytulają się do siebie kiedy śpią. Śnią, tak jak ludzie. W naturalnym otoczeniu świnie spędzają wiele czasu na zabawie, opalaniu, poszukiwaniu wrażeń i odkrywaniu.
  • Świnie nieustannie komunikują się ze sobą, mają własny język,
  • Nowo narodzone prosięta uczą się głosów swoich matek i rozpoznają swoje imiona, nadane przez maciorę,

    źródło: nowosci.com.pl

  • Lochy prośne śpiewają młodym w czasie karmienia,

  • Świnie mają bardzo dobrą orientację w terenie i zapamiętują drogę, potrafią wrócić do domu,
  • Świnie nie „żrą jak świnie” w naturze, jedzą powoli (na fermie rywalizują i dlatego tak łapczywie jedzą),
  • Świnie, wbrew pozorom to czyste zwierzęta. Jeśli mają wystarczającą ilość miejsca, uważają, aby nie zabrudzić miejsca, w którym śpią lub jedzą,
  • Świnia nie „poci się jak świnia”; w rzeczywistości nie są w stanie się pocić (nie mają gruczołów potowych),
  • Lubią kąpać się w wodzie lub błocie, aby zachować odpowiednią temperaturę ciała. Tak naprawdę wolą wodę od błota,

    źródło: polaimichalwpodrozy.pl

    źródło: podroze.onet.pl

  • Świnie są niezwykle inteligentne. To ciekawskie zwierzęta, które są powszechnie uważane
    są za mądrzejsze od małych dzieci w wieku co najmniej 3 lat czy psów,
  • Świnie to bardzo spokojne zwierzęta, rzadko wykazujące agresję. Wyjątkiem, jak
    w przypadku wielu zwierząt, jest sytuacja, gdy matka (locha) wraz z młodym potomstwem zostaje sprowokowana lub zagrożona.
  • Świnie mają niesamowity węch. Duży okrągły krążek chrząstki (tarcza ryjowa) na końcu pyska jest połączony z mięśniami, co daje mu dodatkową elastyczność i siłę do grzebania
    w ziemi.

    źródło: pixabay.com

  • Dorosła świnia może biegać do 18km na godzinę
  • Świnie piją do 14 litrów wody dziennie
  • Świnie mają 4 palce u każdej stopy, ale chodzą tylko na 2, bo są połączone w raciczkę

    źródło: 3trzy3.pl

  • Osoby z alergiami na sierść kupują świnie jako zwierzątka domowe, bo szczecina jest pokryta włosami (nie gubią ich tak jak np. pies),
  • Świnie łatwo wytresować, tak aby chodziła na smyczy, korzystała kuwety i robiła sztuczki,

    źródło: fakty.pl

    źródło tekstu : www.topagrar.pl

5. „Świnki”- zabawa ilustracyjna do piosenki. Włączcie jeszcze raz piosenkę i spróbujcie zilustrować ruchem treść piosenki.  Inscenizacja ruchowa znajduje się po prawej stronie tekstu piosenki.

„Świnki”
sł. muz. Jolanta Kucharyczyk

Za stodołą, w małym chlewie    Dzieci przykładają dłoń do czoła, a następnie do podłogi.
Mieszka sobie świnek sześć.      Pokazują na palcach liczbę „sześć”.
Co dzień rano im w korytku      Dłonie mają złączone przed sobą w „łódkę”.
Gospodyni daje jeść.                    Wkładają jedną dłoń do drugiej (złożonej w łódkę) i naśladują.
karmienie zwierząt.

 Podczas przygrywki: dwa uderzenia w uda, raz w dłonie, bieg                                                                   w miejscu z jednoczesnym obrotem i zeskok na złączone nogi.

Cztery krótkie, grube nóżki     Pokazują na palcach liczbę „cztery”.
śmieszny ryjek, oczka dwa        Wskazują na swoje buzie i oczy.
i ogonek zakręcony                      Wskazują na swoje pupy i kręcą dłonią.
każda śliczna świnka ma.           wskazują na siebie.

Podczas przygrywki: dwa uderzenia w uda, raz w dłonie, bieg                                                                   w miejscu z jednoczesnym obrotem i zeskok na złączone nogi.

Najweselej jest w chlewiku,      Klaszczą w dłonie.
gdy maciorka dzieci ma.             Tupią w miejscu.
Ile kwiku, ile krzyku!                    Klaszczą w dłonie.
Świnka o prosiaczki dba.             Tupią w miejscu. 

6.” Świnka”- zabawa z rysowanym wierszykiem.  Posłuchajcie wierszyka i spróbujcie narysować świnkę. Jeśli macie ochotę możecie nauczyć się wierszyka na pamięć.

„Świnka”
Wanda Szumanówna

To będzie świneczka.
Brzuszek jak beczka,
ogon zakręcony, ryjek przytępiony,
ucho, oko…, nóżki małe…
i zwierzątko już jest całe.

Joanna Szcześniak i Beata Kukieła