Witajcie, kochane Przedszkolaki!
1. Zgadnijcie, o kim mowa.
Błyszczący na jej plecach płaszczyk czerwony, czarnymi kropkami pięknie ozdobiony. (To oczywiście biedronka). Na pewno słyszałyście kiedyś rymowankę: „Biedroneczko, leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba”?
2. Rozmowa na temat budowy biedronki.
Pokazujemy części ciała biedronki, nazywamy je (pancerz, pod nim skrzydła, głowa, oczy, aparat gębowy, nogi, czułki). Biedronki należą do rodziny chrząszczy. Przechodzą przez stadia przeobrażenia (jak np. motyl). W Polsce najczęściej spotykanymi gatunkami biedronek są dwukropki i siedmiokropki, co oznacza, że liczba kropek nie wskazuje na wiek, tylko na gatunek. Biedronki są pożyteczne, bo zjadają mszyce – szkodniki roślin. Posłuchajcie opowiadania o „Detektywie Biedronce” (poniżej)
3. Posłuchajcie piosenki Mała biedroneczka (sł. i muz. K. Bożek-Gowik).
I. Mała biedroneczka siedem kropek miała, na łące zielonej wesoło fruwała.
Złapał ją pajączek w swoją pajęczynę: „Uratuję cię, biedronko, a ty mi coś przynieś”.
Ref.: Biedroneczko, leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba. x2
II. Mała biedroneczka siedem kropek miała, na łące zielonej wesoło fruwała.
Złapał ją wróbelek, niesie tę kruszynę: „Uratuję cię, biedronko, a ty mi coś przynieś”.
Ref.: Biedroneczko, leć…
III. Mała biedroneczka siedem kropek miała, na łące zielonej wesoło fruwała.
Złapała ją żaba i po wodzie płynie: „Uratuję cię, biedronko, a ty mi coś przynieś”.
Ref.: Biedroneczko, leć…
Rozmowa na temat piosenki.
-
Co robiła biedronka?
-
Kto ją złapał?
-
Dlaczego zwierzęta nic nie robiły biedronce?
-
Czego od niej chciały?
4. A teraz wykonajcie pracę Wyprawka plastyczna nr 24 (fioletowa).
-
Pokolorujcie listek na zielono.
-
Wypełnijcie rysunek biedronki kuleczkami bibuły – czerwonej i czarnej.
-
Wytnijcie otrzymany obrazka.
5. Teraz trochę ćwiczeń logopedycznych – Na łące.
-
Idziemy na łąkę. Dzieci maszerują po pokoju, spoglądając raz w jedną, raz w drugą stronę.
-
Wąchamy kwiaty. Dzieci naśladują trzymanie stokrotki i jej wąchanie. Wciągają powietrze nosem, a wydychają ustami.
-
Powtarzamy nazwy. Rodzic ma zdjęcia różnych roślin zielnych rosnących na łące. Dzieci oglądają zdjęcia, powtarzają nazwy roślin za rodzicem i dzielą te nazwy rytmicznie (na sylaby). Np. koniczyna, jaskier, mniszek, chaber…
-
Naśladujemy głosy zwierząt. Rodzic pokazuje zdjęcia zwierząt, a dzieci nazywają je i naśladują ich głosy. Np. bocian – kle, kle… , pszczoła – bzzy, bzzy… ,żaba – rege, rege, kum, kum…, skowronek – dzyń, dzyń…