„Wyruszamy w kosmos”-15.04.21 – gr. I i II

      Możliwość komentowania „Wyruszamy w kosmos”-15.04.21 – gr. I i II została wyłączona

Halo, halo! Tu Ziemia! Czy są tu jakieś (nie)ziemskie przedszkolaki?

1. Za chwilę wyruszymy w kosmiczną podróż, ale musimy przygotować się do drogi i trochę rozruszać.

Spróbujcie zachęcić do zabawy swoich rodziców lub rodzeństwo. Wszyscy gotowi? Odpalamy rakiety!!!

Prawą nogą wypad w przód
i rączkami zapnij but
Powrót, przysiad, dwa podskoki
W miejscu bieg i skłon głęboki
Wymach rączek w tył, do przodu
I rannego nie czuć chłodu.

Zatem zaczynamy 🙂

2. Na początek zobaczcie, jaki kosmos jest piękny.

Co to jest kosmos? – słuchanie ciekawostek.

Kosmos to wszystkie gwiazdy, Słońce, planety, galaktyki i wszystko, co jest pomiędzy nami. Prawdopodobnie powstał z wielkiego wybuchu i nikt nie wie, jaki jest wielki. W kosmosie są miliardy galaktyk. A w każdej z nich – miliardy gwiazd. Nasza planeta Ziemia należy do galaktyki, która nazywa się Droga Mleczna. Ziemia jest okrągła i krąży wokół Słońca razem z innymi planetami. Są to:

  • Merkury – znajduje się najbliżej Słońca. Wykonanie pełnego okrążenia wokół Słońca zajmuje mu tylko 88 dni ziemskich. Z Ziemi widać tę planetę tylko 2 godz. przed wschodem i 2 godz. po zachodzie słońca.
  • Wenus – to druga w kolejności planeta od Słońca i jednocześnie najbliżej ziemi. Wenus kręci się wokół własnej osi w odwrotną stronę niż reszta planet układu słonecznego.
  • Ziemia – jest jedyną planetą, na której występuje woda w stanie ciekłym, a Księżyc to jej naturalny satelita. Ziemia widziana z kosmosu jest w dużej części niebieska, dlatego niektórzy nazywają ją niebieską planetą.
  • Mars – nazywany jest inaczej czerwoną planetą. Naukowcy sądzili, że jest to planeta bardzo podobna do ziemi i dlatego uważali, że życie na niej jest możliwe. Niestety jak dotąd nie odkryto tam żadnych Marsjan;)
  • Jowisz – to największa planeta układu słonecznego, a waży 2 razy więcej niż wszystkie planety razem wzięte. Na obrót wokół słońca potrzebuje aż 12 ziemskich lat.
  • Saturn – wyróżniają charakterystyczne pierścienie, które można zaobserwować z Ziemi już przy użyciu niewielkiego teleskopu. W rzeczywistości te pierścienie to smuga skał i kawałków lodu.
  • Uran – ma 27 księżyców, a ciekawostką jest to, że Uran obraca się wokół Słońc,a leżąc trochę na boku.
  • Neptun – jest bardzo zimną planetą, a żeby okrążyć słońce potrzebuje 160 ziemskich lat.

Najlepiej wyjaśni Wam lubiana przez Was piosenka:

3. Co zabierzemy ze sobą w kosmos? – zabawa dydaktyczna.

Do przeprowadzenia tej zabawy potrzebujecie walizki oraz przedmiotów odpowiadających tym przedstawionym na arkuszu do wycinania. Pomyślcie, jakie inne rzeczy możecie jeszcze chcieć spakować i przygotujcie je.
Rodzicu, podaj dziecku arkusz do wycinania oraz kredki. Spójrzcie wspólnie na obrazki.
Zachęć dziecko, żeby nazwało przedstawione tam przedmioty. Cztery pola pozostawiono
puste, aby dzieci mogły dodać własne propozycje. Wyjaśnij dziecku, że gdyby wybierały się w podróż kosmiczną, musiałyby zabrać ze sobą różne rzeczy. Niech przyjrzy się obrazkom. Zapytaj: Czy jest tam wszystko, czego potrzebujesz każdego dnia? Czy jest tam wszystko, co zwykle zabierasz ze sobą w długą podróż? Poproś dziecko, by pokolorowało obrazki tych przedmiotów, które zabrałyby ze sobą w kosmos. Jeżeli dziecko chciałoby wziąć jeszcze inne rzeczy, może je dorysować w pustych polach.
Na środku połóż walizkę i przygotowane wcześniej przedmioty odpowiadające rzeczom przedstawionym na obrazkach. Zapytaj dziecko, które przedmioty pokolorowało. Poproś, aby włożyło te przedmioty do walizki. Przypomnij, że przedmioty nie muszą być identyczne z tymi
na obrazkach. Zachęć dziecko do wytłumaczenia, dlaczego wybrało właśnie te rzeczy. Dodaj do walizki własne propozycje i uzasadnij swój wybór (najlepiej, żeby były to przedmioty spoza listy).
*Wyjaśnij dziecku, że w podróż przeważnie nie zabieramy wszystkiego, czego używamy na co dzień w domu. Pakujemy tylko rzeczy, które są nam najbardziej potrzebne. Zwykle nie mamy
dużo miejsca w walizce, dlatego zawsze powinniśmy się zastanowić, z których przedmiotów możemy zrezygnować. Powiedz dzieciom, że teraz każde z nich spakuje się na wyprawę w kosmos.
Poinstruuj dziecko, by wycięło pokolorowane przez siebie wcześniej obrazki i wkleiło je do walizki z arkusza. Niech przyjrzy się wszystkim przedmiotom, które trafiły do ich walizki. Poproś, aby wyjmowało je jeden po drugim. Ustalcie wspólnie, czy mielibyście w co się ubrać, co zjeść, jak się umyć oraz co robić w czasie swojej podróży. Czy czegoś brakuje? Zastanówcie się, czy te przedmioty są niezbędne w podróży kosmicznej, czy z czegoś można zrezygnować.

4. Wyprawa w Kosmos – teatrzyk cieni.

Rozmowa na temat zachowania się na przedstawieniu. Co to jest? – rozpoznawanie różnych sylwet związanych z kosmosem wykorzystanych w teatrzyku i formą teatru cieni.

Przedstawienie: Pewien chłopiec, który miał na imię Jaś często patrzył wieczorami w niebo i marzył, żeby polecieć w Kosmos. Gdy był już dorosły, został kosmonautą. Wchodził do rakiety, którą zwiedzał Kosmos. Widział planety małe i duże, a pewnego razu poleciał na Księżyc. Chodził po Księżycu podskakując sobie, bo właśnie tak się chodzi po Księżycu. Dotarł również do planety Mars, gdzie spotkał Ufoludka, z którym się zaprzyjaźnił i razem zwiedzali tę planetę, oglądając jej kratery. Na pożegnanie mocno się uścisnęli i Ufoludek obiecał, że odwiedzi Ziemianina. Gdy kosmonauta Jaś wrócił na Ziemię swoją rakietą, napisał książkę dla dzieci, żeby przedszkolaki wiedziały, jak jest w Kosmosie.

Rozmowa na temat teatrzyku.

– Kto w nim występował?

– Co widział kosmonauta w Kosmosie?

– Gdzie poleciał?

A tu króciutkie przedstawienia o kosmicznej tematyce:

5. Zabawy ruchowe:

Cień. Dziecko stoi za dosrosłym z tyłu i naśladuje go, chodząc za nim jak cień: do przodu, do tyłu, w bok, itp.

Spacer po księżycu (z omijaniem przeszkód). Dziecko podczas marszu  podskokami omija rozłożone na podłodze przszkody, np auta, klocki, lale, itp.

Wyruszamy w kosmos (do muzyki).

6. Kilka kosmicznych doświadczeń:

Ziemia krąży wokół słońca i dodatkowo cały czas obraca się wokół własnej osi. Obrót Ziemi wokół własnej osi to cykl dobowy – dzień i noc. Przez jakiś czas światło do nas dociera i wtedy mamy dzień, a przez jakiś czas nie dociera (bo w tym czasie oświetla inną stronę Ziemi) i wtedy nastaje noc. Gdy mamy noc, to panuje ciemność i nic nie widać, dopóki zza chmur nie wyjdzie Księżyc, naturalny satelita Ziemi, który krąży wokół niej dzięki sile grawitacji.

Doświadczenie 1. Globus oświetlamy latarką, a następnie określamy punkt, na którym się znajdujemy i obracamy globusem. Można wtedy zaobserwować, że latarka cały czas świeci, natomiast na globusie ciągle inne miejsce jest oświetlone. Pokaże Wam to detektyw Łodyga:

 

Doświadczenie 2. W kosmos można polecieć specjalnym pojazdem rakietą. Rakieta to pojazd, który ma silnik odrzutowy. Doświadczenie wyjaśniające zasadę działania silnika odrzutowego – napełniamy balon powietrzem i puszczamy go. Wniosek z doświadczenia: strumień wyrzucanego gazu napędza przedmiot. Na takiej samej zasadzie działa silnik odrzutowy.

Doświadczenie 3 „Szalona rakieta”.

Potrzebne będą: balon, słomka do napojów, taśma klejąca, sznurek.

Wykonanie: Sznurek przeciągnij przez słomkę i przywiąż jeden jego koniec do klamki drzwi. Następnie nadmuchaj balon (nie zawiązuj go) i przyklej słomkę do balonu. Teraz, trzymając naprężony sznurek, puść balon. Wniosek: Powietrze wydostając się z balonu, wytworzy ciąg, który popchnie balon do przodu (napęd rakietowy).

7. Prace plastyczne:

Zostawiamy nasze ślady w kosmosie – malowanie dłoni lub stóp farbą, odbijanie na kolorowym papierze.

Kosmiczne puzzle – rozcinamy puzzle na 4 / 6 części (w zależności od umiejętności dziecka).

Prace dla czterolatków (pierwsza z książeczki, następne do wyboru):

Prace dla trzylatków (pierwsza z książeczki, następne do wyboru):

8. Kosmiczne bajeczki:

Udanej wyprawy w kosmos!!! Do jutra!

K. Ratajczyk, A. Smolarek, A. Bugajska