„Pisanki, kraszanki” 01.04.21 – gr. I i II

      Możliwość komentowania „Pisanki, kraszanki” 01.04.21 – gr. I i II została wyłączona

 Witajcie, Kochani!

Mamy nadzieję, że wczoraj dużo bawiliście się na świeżym powietrzu♣. Oczywiście, oprócz pobytu na dworze, proponujemy Wam dzisiaj kilka „wielkanocnych” zabaw.

1. Rozwiązywanie zagadek:

Kura je zniosła, mama przyniosła,ugotowała i dzieciom podała. (jajko)

Choć zniosła je bura kurka, wygląda tak jak laurka.

Tkwi w wielkanocnym koszyku, święconce dodając szyku. (pisanka)

„Co było pierwsze, jajko czy kura?”- rozmowa z dzieckiem

2. „Wyścig z jajem” zabawa ruchowa. Potrzebna będzie łyżka (drewniana lub zwykła) i plastikowe lub drewniane jajka. Wyznaczamy start i metę. Zadaniem dziecka jest przeniesienie jajka na łyżce w taki sposób, aby nie spadło. Żeby nieco utrudnić możemy zorganizować wyścig. Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę.

3. Przeczytajcie wiersz razem z mamą lub tatą.

„Pisanki, kraszanki, jajka malowane” – zapoznanie z pojęciami pisanki, kraszanki poprzez oglądanie zbioru ozdobionych jaj (okazy naturalne, wydmuszki, drewniane, plastikowe, papierowe, itp.).

Wiadomości dla rodzica:
Pisanki na skorupce gorącym, roztopionym woskiem rysuje się różne wzory, a następnie zanurza jajka w barwniku. Jako narzędzi do pisania używa się między innymi szpilek, igieł, słomek i drewienek lub nanosi proste elementy graficzne rozgrzanym końcem świecy. Pisanki są znane w regionie Białegostoku.
Kraszanki (zwane też malowankami) jajka gotuje się w wywarze barwnym, dawniej uzyskiwanym wyłącznie ze składników naturalnych: brązowy: łupiny cebuli, czarny: łupiny orzecha włoskiego, żółty: kora młodej jabłoni lub kwiat nagietka, fioletowy: płatki kwiatu ciemnej malwy, zielony: pędy młodego żyta lub listki barwinka, różowy: sok z buraka.
Drapanki powstają przez drapanie ostrym narzędziem ubarwionej powłoki jajka.
Oklejanki (naklejanki) ozdabia się je skrawkami kolorowego, błyszczącego papieru, tkaniny, również nicią lub włóczką wełnianą.
Nalepianki są bardzo znane w okolicach Łowicza i Krakowa. Powstają poprzez ozdabianie skorupki jajka różnobarwnymi wycinankami z papieru.

 

4. A teraz trochę ruchu – zabawa „Jajeczka do koszyczka”. Dziecko biega po dywanie. Są na nim rozłożone sznurki, szaliki lub apaszki na kształt koła w różnych kolorach (np. czerwonym , niebieskim, żółtym i zielonym). Na hasło „Żółte jajeczko do koszyka!” dziecko wskakuje do odpowiedniego koła. Zabawę powtarzamy z wszystkimi dostępnymi kolorami.

5. Zabawa matematyczna „Więcej, mniej, tyle samo”. Dziecko otrzymuje liczmany, najlepiej białe nakrętki. Rodzic kładzie przed sobą nakrętki, wspólnie przeliczając ich ilość  z dzieckiem. Następnie mówi, co dziecko powinno wykonać, np.

  • Połóż przed sobą tyle samo nakrętek.
  • Połóż przed sobą mniej nakrętek.
  • Połóż przed sobą więcej nakrętek. 

6. Obejrzyjcie filmy o sposobach zdobienia wielkanocnych jajek.

7. Sprawdźcie, czy zapamiętaliście, jak nazywają się te jajka?

Jednym kolorem barwione to …… (kraszanki).

Gdy napiszesz na nich wzory, będą to …. (pisanki)

Wzory drapane to są …………. (drapanki)

Gdy coś nakleisz to są ……….. (oklejanki).

8. Zobaczcie, co przydarzyło się zajączkowi. Opowiedzcie jego historię razem z rodzicami lub sami.

9.  Z pomocą rodziców zagrajcie w gry dotyczące Wielkanocy:

10. Na koniec proponujemy Wam kilka prac plastycznych do wyboru (pierwsze karty pracy dla 3- i 4-latków pochodzą z książeczek):


dla 3-latków:

dla 4-latków:

dla wszystkich:

Miłego dnia!

K. Ratajczyk, A. Bugajska, A. Smolarek