Witajcie kochani !
Tydzień dobiega końca ale nie ma co się smucić, dziś przeniesiemy się w świat marzeń
i fantazji:). Czasem marzymy o czymś czego bardzo pragniemy lub tak po prostu ” odpływamy ” w naszej wyobraźni podczas zabawy. Pierwszy i drugi sposób odzwierciedla nasze pragnienia. Walt Disney powiedział „Jeśli potrafisz o czymś marzyć, to potrafisz także tego dokonać” więc drogie dzieci nie bójcie się marzyć bo marzenia spełniają się potrzeba tylko odrobiny wiary i uporu w dążeniu do celu. Na początek dzisiejszych zajęć przywitajmy się znanym wam już dobrze tańcem przyklejańcem.
1. „Taniec przyklejaniec”– zabawa na powitanie. Opis i słowa zabawy pod filmikiem.
„Taniec Przyklejaniec”
słowa i muzyka: K.Kulikowska
Zatańczymy śmieszny taniec,
mały taniec przyklejaniec.
(Dziecko z rodzicem stoi w parze, zwrócone twarzami do siebie)
Teraz rączki przykleimy
i wesoło zatańczymy.
(Przyklejają dłonie do dłoni partnera i poruszają się dookoła)
Zatańczymy śmieszny taniec,
mały taniec przyklejaniec.
Teraz łokcie przykleimy
i wesoło zatańczymy.
(Przyklejają łokcie)
Zatańczymy śmieszny taniec,
mały taniec przyklejaniec.
Teraz brzuszki przykleimy
i wesoło zatańczymy.
(Przyklejają brzuszki)
Powtarzamy tekst i następnie przyklejają się:
palce
plecy
2. „Dyzio marzyciel” – swobodne wypowiedzi dziecka o marzeniach Dyzia oraz własnych. Rodzic prosi dziecko, aby położyło się na dywanie na plecach i wysłuchało wiersza (w tle włączona jest muzyka relaksacyjna).
Dyzio marzyciel
Julian Tuwim
Położył się Dyzio na łące,
Przygląda niebu błękitnemu
I marzy…
Jaka szkoda, że te obłoczki płynące
Nie są z waniliowego kremu…
A te różowe, że to nie lody malinowe.
A te złociste pierzaste, że to nie stosy ciastek…
I szkoda, że całe niebo
Nie jest z tortu czekoladowego…
Jaki piękny byłby wtedy świat.
Leżałbym sobie, jak leżę,
Na tej murawie świeżej,
Wyciągnąłbym tylko rękę
I jadł… i jadł… i jadł…
(źródło: Plac Zabaw, WSiP)
Dziecko wygodnie siada i dzieli się spostrzeżeniami na temat wiersza. Odpowiada na pytania:
- Co robił Dyzio na łące?
- O czym marzył?
- Co innego mogły przypominać chmury?
Rodzic zaprasza dziecko aby ponownie ułożyło się na dywanie w wygodnej pozycji i podczas słuchania muzyki relaksacyjnej pomyślało o swoich marzeniach. Dzieci, które mają ochotę mogą opowiedzieć o swoich marzeniach.
Karty pracy do wykonania
- 3-latki: Karta pracy str. 34
- 4-latki: Na szkłach okularów narysujcie swoje własne marzenia. Dorysujcie również postaci włosy, oczy, nos , usta itd, tak aby powstał wasz autoportrety czyli Wy:)
3. ” Zagadkowe obłoki”- spróbujcie odgadnąć jakie marzenia kryją się w obłokach.
Teraz sprawdźcie czy udało Wam się rozwiązać zagadkowe obłoki prawidłowo.
(źródło: blizejprzedszkola.pl/warto-marzyc-pd,3,8131.html)
4. „Walka na kulki”– zabawa zręcznościowa.
Do zabawy potrzebujemy:
- gazety pocięte na format A5 (dużo, np. 20 sztuk).
- skakanka/ włóczka/ pasek
(źródło: chomikuj.pl)
Rodzic i dziecko stoją na przeciwko siebie w zaznaczonym miejscu. Po między nimi umieszczona jest skakanka oddzielająca ich pole. Każdy ma gazety pocięte w formacie A5 (20 sztuk dla każdego uczestnika). Zadaniem jest ugniatanie kulek i rzucanie w kierunku drugiej osoby, za linię oznaczoną skakanką podczas włączonej w tle muzyki. Nie wolno podnosić gotowych kulek, które dotarły w pobliże uczestników zabawy, za każdym razem trzeba ugnieść nową kulkę z gazety.
Wygrywa ta osoba, której udało się wrzucić więcej kulek za skakankę przeciwnika. Po skończonej zabawie dziecko zbiera kulki i wrzuca do worka, kulki przydadzą się do następnej proponowanej dziś zabawy.
5. „Poszukiwacze skarbów”– uwrażliwianie zmysłu dotyku.
Wręczamy dziecku pudełko (np. po butach) wypełnione kulkami z gazety (zrobionymi podczas pierwszej zabawy), wśród kulek chowamy skarby np:
- przybory do malowania: pędzel gruby i cienki, farba w zamkniętym kubeczku, farba
w tubce, - warzywa: marchew, ziemniak, pietruszka;
- przybory do mycia: mydło w kostce, szczoteczka do zębów, pasta,
- drobne zabawki: samochodziki, klocki, mały pluszaczek.
Zadaniem dzieci jest odszukanie skarbów w pudełku wypełnionym kulkami z gazet. Dziecko wyjmuje po kolei przedmioty z pudełka (może także odgadywać przedmioty poprzez dotyk zanim je wyciągnie z pudełka), nazywa przedmioty, dzieli ich nazwy na sylaby. Po odnalezieniu wszystkich przedmiotów podaje ich nazwę nadrzędną czyli: warzywa, zabawki, przybory do mycia, przybory do malowania.
6. „Cztery lale” – stosowanie poprawnej formy gramatycznej liczebników porządkowych.
Rodzic prezentuje dziecku sylwety lalek: lala w sukience w kropki, lala w białej bluzce, lala
w czarnych bucikach, lala w sweterku na guziki. Sylwety mogą być prezentowane od lewej strony do prawej (z punktu widzenia dziecka).
Siedzą lale na tapczanie,
każda inne ma ubranie.
Pierwsza – sukienkę w kropki całą.
Druga ma bluzeczkę białą.
Trzecia ma czarne buciki.
Czwarta – sweter na guziki.
Dziecko na polecenie rodzica pokazuje i określa pierwszą, drugą, trzecią i czwartą lalkę, mówi, ile jest lalek. Rodzic zmienia układ lalek.
Siedzą lale na tapczanie,
każda inne ma ubranie.
Pierwsza – ma czarne buciki.
Druga sweterek na guziki.
Trzecia ma bluzeczkę białą.
Czwarta- sukienkę w kropki całą.
Ponownie dziecko na polecenie rodzica pokazuje i określa pierwszą, drugą, trzecią i czwartą lalkę, mówi, ile jest lalek. Rodzic zmienia układ lalek.
Siedzą lale na tapczanie,
każda inne ma ubranie.
Pierwsza – ma bluzeczkę białą.
Druga sukienkę w kropki całą.
Trzecia sweter na guziki.
Czwarta czarne ma buciki.
Niezależnie od układu liczba lal nie zmienia się.
Dziecko pokazuje lalkę, która:
- Posiada sukienkę w kropki.
- Która to lalka na tapczanie? – druga.
- Która lala ma czarne buciki? – czwarta.
- Która lala ma białą bluzkę? – pierwsza.
- Która ma sweter na guziki? – trzecia.
(Zabawa według: I. Dudzińska, T. Fiutowska, W co i jak się bawić?, Wydawnictwo Didasko, Warszawa 1998).
7. „Mam marzenia”– w nagrodę za intensywną pracę posłuchajcie piosenki o marzeniach.
ŻYCZYMY WAM BY WASZE MARZENIA ZARÓWNO TE MAŁE JAK I TE DUŻE SIĘ SPEŁNIŁY!
Joanna Szcześniak, Justyna Jaśkiewicz, Beata Kukieła