Moi rodzice… 25.05.2020 r. – grupa III i IV

      Możliwość komentowania Moi rodzice… 25.05.2020 r. – grupa III i IV została wyłączona

Witamy po weekendzie! Mamy nadzieję, że pełni radości i energii rozpoczniecie z nami nowy tydzień. W minionym tygodniu poruszaliśmy tematykę emocji. Dziś wkraczamy w świat rodziny. „W chwili narodzin dziecko staje się członkiem rodziny. Rodzina stanowi pierwszą i podstawową zarazem grupę społeczną w życiu każdego człowieka, bez względu na wiek. W rodzinie dziecko nawiązuje pierwsze kontakty społeczne, nabywa wiedzę o świecie, dowiaduje się o tym, co jest mu niezbędne do funkcjonowania, co je ciekawi. To w domu rodzinnym rozwija podstawowe umiejętności w różnych sferach aktywności. Rodzina stanowi pierwsze źródło wiedzy dziecka o relacjach międzyludzkich, postawach i zachowaniach przejawianych wobec innych osób. I to, co wydaje się najważniejsze – w rodzinie dziecko nawiązuje najwcześniejsze i najtrwalsze więzy uczuciowe z mamą, tatą oraz pozostałymi krewnymi! To od tych więzów zależy rozwój dziecka w różnych jego aspektach, ze szczególnym uwzględnieniem tego, jak będzie funkcjonowało w rodzinie i jaki będzie miało stosunek do jej członków. W końcu od pozytywnej siły więzów rodzinnych, które niewątpliwie mają znaczący wpływ na kształtowanie się poczucia własnej wartości dziecka, będzie zależało jego funkcjonowanie w różnych grupach i jego stosunek do członków społeczeństwa”. (źródło: czasopismo „Wychowanie w przedszkolu”)

1. Na początek zapraszamy do wysłuchania piosenki pt. „Rodzinka paluszków”. Po wysłuchaniu utworu spróbujcie pokazywać kolejne paluszki zgodnie ze słowami.

Krzysio Kciuk, Krzysio Kciuk! Pokaż się!
Jestem tu, jestem tu i witam cię.

Wojtek Wskazujący, Wojtek Wskazujący! Pokaż się!
Jestem tu, jestem tu i witam cię.

Witek Wielki, Witek Wielki! Pokaż się!
Jestem tu, jestem tu i witam cię.

Staś Serdeczny, Staś Serdeczny! Pokaż się!
Jestem tu, jestem tu i witam cię.

Marek Mały, Marek Mały! Pokaż się!
Jestem tu, jestem tu i witam cię.

Rodzinko paluszków, rodzinko paluszków! Pokaż się!
Jestem tu, jestem tu i witam cię.

(źródło: www.chomikuj.pl)

2. Gimnastyka. Spośród liter alfabetu, z pomocą rodziców, wskażcie literkę M i T.

3. „Przeciwieństwa”.
Wydrukujcie kartę z ilustracjami owoców. Rozetnijcie ją, a następnie połączcie w pary takie same owoce. Zastanówcie się co to są przeciwieństwa.

(źródło: www.pinterest.com)

Jeżeli wiecie już co to są przeciwieństwa, wydrukujcie kolejne karty, rozetnijcie je i spróbujcie odnaleźć pary przeciwieństw.

(źródło: www.logopeda-kijanska.pl)

4. Przyjrzyjcie się poniższym ilustracjom. To mama i tata. Z pomocą rodzica spróbujcie przeczytać wyrazy zamieszczone pod ilustracjami.

mama

tata

(źródło: www.przedszkolankowo.pl)

5. Czy potraficie wymienić członków swojej rodziny? Jeżeli macie jeszcze z tym problem pomocne będą dla Was poniższe karty. Na ich podstawie spróbujcie określić kto wchodzi w skład Waszej rodziny.

(źródło: www.przedszkolankowo.pl)

A teraz zastanówcie się kim jesteście dla swoich rodziców, a kim dla swoich dziadków?

6. Posłuchajcie wiersza autorstwa Doroty Gellner pt. „Kredki siostrzyczki” i odpowiedzcie na pytania.

Kredki siostrzyczki
My jesteśmy kredki siostrzyczki.
Kolorowe mamy spódniczki,
kolorowe chustki w kieszeniach…
Kolorowe sny i marzenia.
Gdy nas ktoś do ręki bierze,
to biegniemy po papierze!
Rysujemy, co się da:
kurki, chmurki, kota, psa…
Gdy jesteśmy w złym humorze,
to się wszystko zdarzyć może!
Czarne słońce…
Śnieg zielony…
I dom krzywy z każdej strony!
Co to znowu za humory –
pomyliłyście kolory!
Ajajaj! Ajajaj!
Co za krzyki, co za płacze.
Ja wam wszystko wytłumaczę.
Żółta rysować ma słońce!
Zielona liść na gałązce!
Czarna – czarne gawrony!
Czerwona – maki przed domem!
No i proszę! Jest obrazek!
Więc zatańczmy wszystkie razem.

– Czym były siostrzyczki?
– Co lubiły robić?
– Czy zawsze im sprawnie wszystko wychodziło?
– Z jakiego powodu mogły mieć zły humor?

7. Policzcie z ilu osób składają się rodziny znajdujące się na poniższych ilustracjach.

(źródło: www.chomikuj.pl)

8. Posłuchajcie piosenki pt. „Moja wesoła rodzinka”.

(źródło: www.youtube.pl)

9. Z pomocą rodziców przeczytajcie wierszyk, zastępując obrazki odpowiednimi słowami.

10. Karty pracy do wyboru.

Karty pracy z książeczek:
– 3 – latki – KP2. 31 – dostrzeganie przeciwieństw (różnych kształtów), doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
– 4 – latki – W.50 „Ramka dla mamy” – rozwijanie sprawności manualnej.

11. Pamiętajcie, że czas spędzony z rodziną jest bezcenny. Zróbcie dzisiaj coś wszyscy razem. Może to być np. spacer do lasu, wycieczka rowerowa, wspólne pieczenie ciasta, przygotowanie kolacji, gra planszowa, seans bajkowy…

Życzymy miłego dnia 🙂

Joanna Szcześniak, Beata Kukieła, Justyna Jaśkiewicz