Kolory lata…15.06.2020r.- gr. III i IV

      Możliwość komentowania Kolory lata…15.06.2020r.- gr. III i IV została wyłączona

Witajcie kochani w poniedziałek 15 czerwca!

Lato to jedna z 4 pór roku, która charakteryzuje się najwyższymi temperaturami i za to ją wszyscy uwielbiamy:). Lato to również wielobarwna przyroda. Lato to niezapomniane smaki: truskawek, malin czy czereśni. Dziś nasi drodzy porozmawiamy o lecie, a dokładnie o kolorach lata występujących w przyrodzie. Zapraszamy Was do dzisiejszej wspólnej zabawy.

1. „Kolory lata”- zabawa dydaktyczna.

  • Pokazujemy dzieciom obrazek chusty animacyjnej
    i pytamy dzieci jakie kolory kojarzą im się z latem? Dzieci podają nazwy kolorów i mówią
    z czym (co jest związane z latem) kojarzy im się z wypowiedzianym kolorem.

  • Następnie pokazujemy dzieciom zdjęcia: kwiatu i liści lipy, liści brzozy brodawkowatej, kwiatu i liści akacji, liści maliny z owocem, liści aronii z owocem, igieł jałowca z owocem, liści mięty, babki lancetowatej, mniszka lekarskiego. Prosimy dzieci o przyporządkowanie koloru roślin do odpowiedniego koloru z chusty.

(źródło obrazków: pixabay.com)

  • Na zakończenie pytamy jakiego koloru roślin jest najwięcej?

2. „Kolory”– zabawa ruchowa.  Zabawa polega na uważnym słuchaniu piosenki i nadepnięciu stopami na kolor, który w danym momencie jest śpiewany. Kolory umieszczamy w odstępach
na podłodze. Jeśli dla dziecka zmiana koloru następuje zbyt szybko możemy piosenkę zatrzymać aby dziecko zdążyło go odszukać. Podczas refrenu dzieci improwizują swobodnym ruchem jego treść.  Do zabawy można wykorzystać przygotowane ilustracje lub zastąpić je  np. kolorowymi kartkami, skarpetkami czy zabawkami).

 

(źródło ilustracji: pracaplastyczna.pl)

3. „Rośliny mogą leczyć!” – rozmowa na temat popularnych roślin, wsparta opowiadaniem
„Letnie opowieści – rośliny na mojej działce” i ilustracjami.

„Letnie opowieści – rośliny na mojej działce”
Małgorzata Szczęsna

Gdy rozpoczyna się lato, wszyscy jedziemy na działkę: rodzice, siostra, brat, babcia Asia, pies, żółw, papugi i ja. Mieszkamy wtedy w pięknym miejscu – z jednej strony las, z drugiej łąka, blisko wieś i rzeczka. Na naszej działce rośnie dużo sosen, brzóz, jałowców, krzewów aronii i ziół.

Żółw ma tu swoją zagrodę, aby mógł swobodnie poruszać się i jeść, co chce. Papugi przeprowadzają się z małej klatki do przestronnej woliery, którą zrobił tatuś. Piesek biega jak szalony, sprawdza wszystkie swoje miejsca i zaznacza teren.
My zajmujemy się wypakowywaniem, układaniem, wietrzeniem, wieszaniem hamaków, huśtawek. Mati i Karinka, czyli moje rodzeństwo, wożą z górki świeży piasek do piaskownicy, a ja myję zabawki i pomagam ustawić zjeżdżalnię.
Rano budzi mnie śpiew ptaków i cudowny zapach kwiatów i innych roślin. Wszyscy śpią, tylko babci łóżko puste. Wybiegam przed dom i widzę babcię Asię przytuloną do drzewa.
– Dzień dobry babciu, co robisz? – podbiegłam, by dać całusa mojej kochanej babci.
– Cześć Aduniu! Przytulam się do brzozy. Nie wiesz, że rośliny leczą?
– Wiem, czasem piję ziółka z apteki. Ale przytulanie do drzewa?!
-Czytałam o tym i wierzę, że brzoza da mi dużo siły, radości i zdrowia. Nie będą mnie bolały nogi. Po całym roku w mieście muszę się odnowić.
– Mamo, nie przytulaj się tak długo, bo wyssiesz z brzozy wszystkie soki i drzewa nam powysychają – żartuje tata i przeciąga się na progu domu.
– Babciu, a czy to tylko brzoza tak leczy?
– Najlepiej działa na człowieka brzoza, lipa i sosna.

– Babcia zamyka oczy, policzkiem dotyka kory, rękami oplata pień drzewa.
– Aduniu, przynieś mi parę listków mięty i dziesięć jagód jałowca, tych starych, pomarszczonych! – woła mama przygotowująca śniadanie.

Prędko zrywam jasnozielone listki mięty, płuczę i wrzucam do dzbanka z wodą i cytryną. Ranek jest bardzo ciepły i taki napój nas orzeźwi. Ale po co mamie te kulki jałowca? Niosę je do kuchni i patrzę, jak mama rozgniata je, dodaje innych przypraw i posypuje mięso.
– Mamo, po co dajesz jałowiec do jedzenia?
– Roztarte jagody jałowca i inne przyprawy poleżą z mięsem kilka godzin. Potrawa będzie pyszna, pachnąca i lekkostrawna, czyli po zjedzeniu jej nasz brzuszek będzie lekki.
Po śniadaniu idziemy nad rzeczkę. Bierzemy koc, napoje, ciasteczka i ręczniki. Idziemy przez las sosnowy. Jak tu pachnie!Mama każe nam stanąć i wymienić powietrze w płucach. Ale to jest przyjemne!

LAS SOSNOWY

Rozkładamy koc na miękkiej trawie nad rzeczką. Mateusz schodzi na brzeg i wkłada jedną nogę do wody.
– Brrr! Nie wchodzę, za zimna!
Karinka bierze mnie za rękę. Wbiegamy do wody, rozbryzgując ją.
– Może zrobimy skocznię i poskaczemy z niej do wody!
Bierzemy się do pracy. Mateuszowi spodobała się ta zabawa i dołącza do nas. Oczywiście! On skacze najdalej. Po pikniku na kocu wracamy na działkę. Biegnę przodem, by jak najszybciej opowiedzieć o wszystkim babci. Nagle potykam się o korzeń i upadam na rozbitą butelkę.
– Łał, Łał – krzyczę rozpaczliwie, widząc cieknącą krew po kolanie. Tata podnosi mnie, czyści ranę, polewając wodą z butelki.
– Musimy cię nieść. Ale co zrobić, by zatamować krew?
Mama zrywa liście rosnące przy drodze. Przeciera je, przemywa wodą, rozgniata, aż puszczają sok i przykłada mi do rany.
– Co… to… jest? Nie… będzie… szczypać? – łkam.
– Aduniu, uspokój się, to liście babki. Zaraz przestanie ci lecieć krew. Rana się oczyści i szybko zagoi.

BABKA LANCETOWATA

Na działkę niosą mnie na zmianę – tata i na zrobionym z dłoni krzesełku Mateusz i Karinka. Mateusz całą drogę żartuje:
– Gdyby kózka nie skakała, to by nóżki nie złamała!
Naprzeciw nas wybiega zaniepokojona babcia.
– Co się stało?
– Skaleczyłam się, babciu!
– Dobrze, że przyłożyli ci liść babki. Jutro, Aduniu, będziesz jak nowa! A teraz napij się soku z aronii, który zrobiłam poprzedniego lata. Zaraz uspokoisz się i wzmocnisz!
Wypijam soczek, choć jest trochę cierpki. Kładę się w hamaku i patrząc na lekko poruszające się, maleńkie listki brzozy, zasypiam.
Pierwszy dzień tego lata na działce był dla mnie pełen wrażeń. Postanowiłam, że codziennie będziemy zbierać śmieci, które wyrzucają ludzie do lasu. Przynajmniej tu, koło mojej działki, będzie bezpieczna okolica od stłuczonych butelek.

(źródło: WSiP, Plac Zabaw)
(źródło obrazków: pixabay.com, beszamel.se.pl)

Rozmowa na temat opowiadania:

  • Gdzie Ada spędzała początek lata?
  • Kto pojechał tam z dziewczynką?
  • Jakie prace wykonywali po przyjeździe na działkę?
  • Co robiła babcia? Dlaczego? Dokąd rodzina poszła po śniadaniu?
  • Co tam robili? Co się stało, gdy wracali na działkę?
  • Co zrobiła rodzina, by pomóc Adzie?

4. „Pięta- kciuk”- zabawa muzyczno – ruchowa.

5. „Ziarenko”- poszerzanie wiedzy przyrodniczej, wzrost roślin- filmik edukacyjny dla dzieci.

(źródło: www.supercoloring.com)

6. „Razem z latem”- zapoznanie z piosenką. Spróbujcie razem z rodzicami nauczyć się krótkiej piosenki o lecie.
Razem z latem
sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka – Sypko
1. Chodzi złote lato
w kapeluszu z kwiatów.
W rękach ma latawiec,
biega z nim po trawie.
Ref.: Hopsa, hopsasa, razem z latem ja,   
Hopsa, hopsasa, razem z latem ja. 
2. Czasem dla ochłody
lato zjada lody.
Zjada je powoli.
gardło go nie boli.
Ref.: Hopsa, hopsasa, razem z latem ja,   
  Hopsa, hopsasa, razem z latem ja.

(źródło: www.youtube.com/watch?v=AHwM17Zw5Gw)

7.  Na zakończenie zachęcamy do wykonania przyrodniczych kart pracy.

  • 3-latki: karta pracy 37
  • 4- latki: karta pracy 46

Pozdrawiamy serdecznie
Joanna Szcześniak, Beata Kukieła, Justyna Jaśkiewicz