Kochani, witamy Was w piątek: „Przyjacielem być”
1. Na początek praca z książką:
- Ćwiczenia w książce, s. 59.
Nauczcie się fragmentu wiersza J. Koczanowskiej Przyjaciel z pomocą rodzica/osoby dorosłej/rodzeństwa. Obejrzyjcie obrazki. Opowiedzcie o tym, co się na nich dzieje. Określcie, czy Lenka i Mikołaj się przyjaźnią.2. Poproście rodziców o przeczytanie opowiadania odpowiedzcie na pytania:
- A. Hockuby O tym, jak pluszowy zajączek szukał przyjaciela.
- Kogo nazywamy przyjacielem?
- Jak zachowuje się przyjaciel względem was?
- Jaki jest przyjaciel?
− Czy można mieć wielu przyjaciół?
– Chciałbym, żebyśmy zostali przyjaciółmi – powiedział pluszowy zajączek do moherowego szalika, który leżał zwinięty na krześle jak wąż boa. – Jestem taki samotny. Wydaje mi się, że jesteśmy do siebie podobni.
– Podobni? Nie wiem, o czym mówisz – odparł szalik. – Jesteśmy wprawdzie w takim samym kolorze i przyjemni w dotyku, ale poza tym wszystko nas dzieli! Na przykład ogon. Mój jest długi i wąski, a twój okrągły i ledwie widoczny. Ja mam frędzelki, a ty nie. A poza tym jestem zaprzyjaźniony od dawna z płaszczem. Ostatnio bardzo często razem wychodzimy.
– No cóż, nie będę się narzucać – odezwał się zajączek, a jego uszy opadły. Jak zwykle, gdy był bardzo smutny.
W nocy nie mógł spać. Wydawało mu się, że wiszący na ścianie zegar próbuje go przed czymś ostrzec, a oczy starszej pani z portretu patrzą na niego dziwnie. Ale następnego dnia … – Że też nie wpadło mi to do łebka – powiedział do siebie na głos. – Przecież domowe pantofle Basi mają identyczny ogonek jak ja. I są tylko trochę większe ode mnie. I nigdy nie wychodzą!
Bardzo ucieszył się z tego odkrycia i zawołał do leżącego na podłodze prawego pantofla z brą-zowym pomponem.
– Wiesz, myślę, że moglibyśmy być przyjaciółmi. Mam taki sam ogonek jak ty i nigdy nie opusz-czam tego pokoju. Myślę, że mielibyśmy sobie dużo do powiedzenia.
– Och, to nie jest najlepszy pomysł – odezwał się cicho prawy pantofel. – Przecież wiesz, że mam brata. Jego towarzystwo mi zupełnie wystarcza. Ale może poduszka zechce z tobą porozmawiać? Ale poduszka nie mówiła nic. Spała, jak zwykle, od rana do wieczora.
Zajączek był coraz bardziej markotny. – Nikt nie chce się ze mną przyjaźnić – mruczał cichutko pod nosem. I pewnie by się rozpłakał, gdyby nie spojrzenie pani z portretu.
– Dlaczego nie pomyślałeś o mnie? – odezwał się ktoś cicho.
Musiał być gdzieś blisko, bo zajączek słyszał dokładnie każde słowo.
– Wprawdzie jestem zupełnie inna niż ty, ale właśnie to może być bardzo ciekawe. Zajączek rozglądał się dookoła, ale nie domyślał się, kto to mówi.
– Przecież stoję obok ciebie – znowu usłyszał ten głos. Tym razem pobrzmiewało w nim zniecier-pliwienie. – No, co tak się na mnie gapisz? To właśnie ja. Jestem kanciasta, nie mam ogonka i jestem z papieru. Ale mam ci do opowiedzenia mnóstwo ciekawych historii.
– Och – wyjąkał zajączek. – To naprawdę ty? Nigdy nawet nie marzyłem o przyjaźni z tobą. Jestem taki wzruszony.
Mówiąc to, przysunął się do swojej przyjaciółki i nadstawił uszu, bardzo ciekawy jej opowieści. A czy wy wiecie, z kim zaprzyjaźnił się zajączek?
3. Karta pracy, cz. 2, s. 52.
Dzieci oglądają obrazki. Odpowiadają na pytania.
− Kogo szukał zajączek?
− Czy moherowy szalik chciał zostać jego przyjacielem? Dlaczego?
− Czy prawy pantofel Basi z brązowym pomponem chciał zostać przyjacielem zajączka? Dlaczego?
− Czy poduszka chciała zostać przyjaciółką zajączka?
− Kto chciał zostać jego przyjacielem?
oraz
- Karta pracy, cz. 2, s. 53.
Określcie, co przedstawiają rysunki dla przyjaciela. Pokolorujcie wybrany rysunek.
4. Namaluj farbami portret swojego przyjaciela z przedszkola, z podwórka… a może z innego kraju/kontynentu 🙂
Mała pomoc:
5. Zabawa logopedyczna dla zespołu Indian „Szeke, szeke” – ćwiczymy narządy mowy
Na górze – szeke, szeke. (robimy rękami „młynek” na górze)
Na dole – szeke, szeke. (robimy rękami „młynek” na dole)
Na prawo – szeke, szeke. (robimy rękami „młynek” z prawej strony)
Na lewo – szeke, szeke. (robimy rękami „młynek” z lewej strony)
6.Posłuchajcie piosenki i obejrzyjcie filmy. Zatańczcie 🙂
7. Wykonajcie prostą pracę plastyczną:)
Materiały: na jednego Indianina rolka po papierze toaletowym; cienka gumka do włosów, 1 – 3 ptasie piórka, kawałek czarnego materiału lub czarna tasiemka lub czarne „płaskie” sznurówki, kawałek jakiegoś futerka/włosy ze zniszczonej lalki, czerwony papier samoprzylepny lub czerwona farba plakatowa/akrylowa, złota farba w sprayu lub inna farba, czerwona i zielona farba plakatowa lub pisaki, 2 ruchome oczka lub biały i czarny papier samoprzylepny, kawałek srebrnego papieru lub folii aluminiowej, drucik kreatywny, patyk do szaszłyków, klej.

Materiały: na jedną Indiankę rolka po papierze toaletowym; gumka recepturka, kawałek czarnego materiału lub czarna tasiemka lub czarne „płaskie” sznurówki, włosy ze zniszczonej lalki, czerwony papier samoprzylepny lub czerwona farba plakatowa/akrylowa, złota farba w sprayu lub inna farba, czarny pisak, 2 ruchome oczka, drucik kreatywny, 10 cm ozdobnej tasiemki lub wstążki.

Materiały: na jedno dziecko pół rolki po papierze toaletowym; gumka do włosów, kawałek czarnego materiału lub czarna tasiemka lub czarne „płaskie” sznurówki, włosy ze zniszczonej lalki, czerwony papier samoprzylepny lub czerwona farba plakatowa/akrylowa, złota farba w sprayu lub inna farba, czarny pisak, 2 ruchome oczka, drucik kreatywny.

Materiały: rolka po papierze toaletowym; cienka gumka do włosów, 8 ptasich piór, kawałek czarnego materiału lub czarna tasiemka lub czarne „płaskie” sznurówki, kawałek jakiegoś futerka/włosy ze zniszczonej lalki, czerwony papier samoprzylepny lub czerwona farba plakatowa/akrylowa, złota farba w sprayu lub inna farba, czerwona i zielona farba plakatowa lub pisaki, 2 ruchome oczka lub biały i czarny papier samoprzylepny, kawałek srebrnego papieru lub folii aluminiowej, drucik kreatywny, patyk do szaszłyków, klej, cienki złoty sznurek.
Materiały: rolka po papierze toaletowym; cienka gumka do włosów, 8 ptasich piór, kawałek czarnego materiału lub czarna tasiemka lub czarne „płaskie” sznurówki, kawałek jakiegoś futerka/włosy ze zniszczonej lalki, czerwony papier samoprzylepny lub czerwona farba plakatowa/akrylowa, złota farba w sprayu lub inna farba, czerwona i zielona farba plakatowa lub pisaki, 2 ruchome oczka lub biały i czarny papier samoprzylepny, kawałek srebrnego papieru lub folii aluminiowej, drucik kreatywny, patyk do szaszłyków, klej, cienki złoty sznurek.

https://www.tg.net.pl/wlasnorecznie/dla-dzieci/indianska-wioska-1/
8. Dodatkowe karty pracy:
ANNA SMOLAREK, EDYTA GAGRACZ
Krótkie wprowadzenie do tematu zajęć. Rodzic zadaje pytania :
- Czy wiecie, jak powinien zachowywać się dobry kolega?
- Czy dobry kolega potrafi się dzielić, np. czekoladą?
- Czy powie coś miłego?
- Co mówi, jak się z nami wita? itp.
Zabawa: „Gesty przyjaźni”.
Rodzic pyta się dzieci, czy znają gesty przyjaźni. Dzieci prezentują te, które znają.
Uzupełnianie rozpoczętych wypowiedzi.
- Przyjaciel to…
- Przyjaciel pomaga, kiedy…
- Z przyjacielem najlepiej…
„Mój przyjaciel” – portret najlepszego kolegi (technika dowolna).
Zabawa „Prawda czy fałsz?”
Dzieci wybierają prawidłowe zachowania przyjaciela (klaskanie -prawda, tupanie – fałsz):
– pomaga w trudnych chwilach
– umie pocieszyć smutnego kolegę
– kłamie
– można na nim polegać
– przezywa innych
– często się obraża
– potrafi się dzielić
– jest koleżeński
– zawsze mówi prawdę
– skarży
– jest złośliwy
– jest troskliwy.
„Dekalog przyjaźni” Dzieci stoją wyprostowane i powtarzają słowa:
Obiecuję: Zaakceptować przyjaciela nawet z jego wadami.
Pomagać, kiedy ma kłopoty.
Pożyczać mu chętnie swoje rzeczy.
Nie być zazdrosnym o jego sukcesy.
Nie być złośliwym wobec niego.
Nie okłamywać przyjaciela.
Na zakończenie ”List od przyjaciela”.
List od tajemniczego przyjaciela. Posłuchajcie.
Kochane dzieci!
Dowiedzieliście się dzisiaj, że warto mieć przyjaciela. Taka osoba pomoże nam w trudnej chwili, wysłucha i pocieszy gdy smutno. Podzieli się z nami tym co ma, i pamięta o naszych urodzinach. My możemy odwdzięczyć się przyjacielowi robiąc coś specjalnie dla niego. Będzie to prezent – bukiet kwiatów dla przyjaciela.
Kolorowanka
Daria Ziejewska, Anna Bugajska