II GRUPA- 16.04.2020

      Możliwość komentowania II GRUPA- 16.04.2020 została wyłączona

Witajcie Ekoludki!

Dziś będziemy zdobywać „Odznakę przyjaciela przyrody”. Aby ją zdobyć, spróbujcie wykonać  dzisiejsze propozycje:

1. Pobawcie się z bliskimi w dzielenie na sylaby nazw różnych przedmiotów z otoczenia. Policzcie ile mają sylab, pokażcie na placach, podskoczcie tyle razy, tupnijcie nogą itp.

2. Wykonajcie  zabawy badawcze cz. 1.:

1) „Jak powstaje deszcz?” – poproście mamusię/tatusia, by  do szklanki wlali wam wrzątek i przykryli go talerzykiem, na którym ułożycie kostki lodu. Woda się skrapla i osadza na talerzyku i ściankach szklanki. Para wodna na ziemi unosi się ku górze, gdyż jest lekka (obserwacja gotującej się wody w czajniku), powstają z niej chmury, gdy zetknie się z zimnym powietrzem (kostki lodu), skrapla się i powstaje deszcz.

Zwrócenie uwagi na trzy stany skupienia wody: ciecz, parę wodną i lód.

2) „Jak powstaje lód?” – zamrożenie wody w woreczku, obserwacja;

3) „Tajemnicze sznureczki” – do jednej szklanki wsypujemy dużą ilość soli, do drugiej cukru i mieszamy roztwory. Na każdej szklance kładziemy ołówek z nawiniętym kawałkiem wełny, który zanurzamy w roztworach. Ustawiamy szklanki na parapecie i obserwujemy. Po jakimś czasie na sznurku zanurzonym w szklance z solą zaczną tworzyć się kryształki.

Wniosek: kryształki tworzą się na skutek odparowywania wody i osadzania się soli na sznurku. Dzieci obserwują kryształki soli przez lupy i opisują ich wygląd.

4) Co pływa, a co tonie? Do miski z wodą dzieci kolejno wrzucają przedmioty: kamień, szyszkę, monetę, piasek, klocek itp. a następnie np. kawałek papieru, piłeczkę pingpongową, styropian, piórko, łupinkę od orzecha.

Obserwacja i wyciągnięcie wniosków: rzeczy ciężkie toną, lekkie utrzymują się na powierzchni.

5) Przelewanie wody do różnych pojemników. W tym celu przygotujcie szklanki, kubki, kieliszki, miseczki itp.

Wniosek: woda nie zawsze mieści się w mniejszym pojemniku lub jest jej za mało po wlaniu do większego.

3.  Obejrzyjcie filmiki edukacyjne dotyczące wody:

https://vod.tvp.pl/video/abc-wszystko-wie,odc-13,17856461

4. Skorzystajcie z kolorowanek dotyczących wody:

file:///C:/Users/Dell/Desktop/kolorow%20o%20wodzie.pdf

5. Dla ciekawskich „Informator nt. Ziemi”:

Dzień Ziemi – informator dla dzieci

6. „Kodeks Małego ekologa”:

file:///C:/Users/Dell/Desktop/KodeksEkologaDzieckiemBadz.pdf

7. Nadeszła pora na wykonanie odznaki.

Wytnijcie koła o średnicy ok. 10 cm. Zróbcie w nim dziurkaczem otwór, przez który przewleczecie wstążkę lub kolorowy sznurek. Teraz będziecie prawdziwymi projektantami! Możecie rysować, malować, wyklejać kuleczkami plasteliny czy bibuły. Pomysły możecie zaczerpnąć z linku:

https://www.google.com/search?q=odznaka+przyjaciela+przyrody&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi2ioO2mOzoAhVQxKYKHaE5DHUQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1440&bih=758

Wykonane odznaki zawieście sobie na szyi i pokażcie nam wszystkim:)

8. Możecie SAMI narysować „Szczęśliwe drzewo”, pokolorować poniższe LUB POMALOWAĆ ONLINE https://www.kolorowankimalowanki.pl/kolorowanka-szcz%C4%99%C5%9Bliwe-drzewo_14319.html

ANNA SMOLAREK, EDYTA GAGRACZ

Na pewno każdy z Was bardzo lubi bawić się klockami. Świetnie się składa bo dziś klocki będą Wam potrzebne. Nasza tematyka w tym tygodniu dotyczy ochrony naszej kochanej przyrody, przez to nas samych i całej naszej planety.

Można z klocków zbudować wiele. Dziś jednak wyjątkowo spróbujcie zbudować drzewo lub wybraną przez Was roślinę. Przydadzą się do tego klocki w kształcie figur geometrycznych. Jeśli ktoś ich nie ma, to działamy wykorzystując posiadane przez nas klocki.

A teraz pobawimy się w obserwatorów motyli. Zobaczcie, jakie są piękne. Powiedzcie jak wyglądają, na czym usiadły motylki oraz ile ich tutaj jest?

Posłuchajcie wiersza i odpowiedzcie na pytania:

 

– O czym wiedzą przedszkolaki?

– Kiedy bardziej oszczędzamy wodę – gdy się kąpiemy czy gdy bierzemy prysznic?

– Jak szkodzi przyrodzie torba foliowa a jak szklana butelka?

– Dlaczego powinniśmy segregować śmieci?

– Co powinniśmy zrobić, gdy wychodzimy wieczorem z pokoju?

– Jak powinniśmy zachowywać się w lesie?

– Co powinno spotkać osobę, która niszczy i truje przyrodę?

 

2. „Przyjaciel przyrody” A.Widzowska

My, przedszkolaki na ziemskiej kuli,
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!
To źle marnować wodę w kąpieli
od poniedziałku aż do niedzieli.
Po co bez przerwy nurkować w wannie?
Lepiej z prysznica zrobić fontannę!
Torba foliowa szczerzy zębiska.
– Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.
Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,
fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!
– Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.
– W lesie się smażę niczym iskierka,
a gdy rozgrzeję się jak ognisko,
pożar wywołam i spalę wszystko!
– Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,
że na planecie mieszkają dzieci?
Szust! Posprzątamy bałagan wielki,
osobno papier, plastik, butelki!
Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,
wiemy, że pożar wywołać łatwo,
a gdy widzimy sarenkę w lesie,
to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!
Ten, kto przyrodę niszczy i truje,
niech się kolcami jeża pokłuje!Pobawcie się przy piosence. Czy znacie już tą piosenkę ?

 

 

Możecie pokolorować biedroneczkę, która była wyżej i zapraszamy na zabawy na świeżym powietrzu.

A. Bugajska i D. Ziejewska