Witajcie Ekoludki!
Dziś będziemy zdobywać „Odznakę przyjaciela przyrody”. Aby ją zdobyć, spróbujcie wykonać dzisiejsze propozycje:
1. Pobawcie się z bliskimi w dzielenie na sylaby nazw różnych przedmiotów z otoczenia. Policzcie ile mają sylab, pokażcie na placach, podskoczcie tyle razy, tupnijcie nogą itp.
2. Wykonajcie zabawy badawcze cz. 1.:
1) „Jak powstaje deszcz?” – poproście mamusię/tatusia, by do szklanki wlali wam wrzątek i przykryli go talerzykiem, na którym ułożycie kostki lodu. Woda się skrapla i osadza na talerzyku i ściankach szklanki. Para wodna na ziemi unosi się ku górze, gdyż jest lekka (obserwacja gotującej się wody w czajniku), powstają z niej chmury, gdy zetknie się z zimnym powietrzem (kostki lodu), skrapla się i powstaje deszcz.
Zwrócenie uwagi na trzy stany skupienia wody: ciecz, parę wodną i lód.
2) „Jak powstaje lód?” – zamrożenie wody w woreczku, obserwacja;
3) „Tajemnicze sznureczki” – do jednej szklanki wsypujemy dużą ilość soli, do drugiej cukru i mieszamy roztwory. Na każdej szklance kładziemy ołówek z nawiniętym kawałkiem wełny, który zanurzamy w roztworach. Ustawiamy szklanki na parapecie i obserwujemy. Po jakimś czasie na sznurku zanurzonym w szklance z solą zaczną tworzyć się kryształki.
Wniosek: kryształki tworzą się na skutek odparowywania wody i osadzania się soli na sznurku. Dzieci obserwują kryształki soli przez lupy i opisują ich wygląd.
4) Co pływa, a co tonie? Do miski z wodą dzieci kolejno wrzucają przedmioty: kamień, szyszkę, monetę, piasek, klocek itp. a następnie np. kawałek papieru, piłeczkę pingpongową, styropian, piórko, łupinkę od orzecha.
Obserwacja i wyciągnięcie wniosków: rzeczy ciężkie toną, lekkie utrzymują się na powierzchni.
5) Przelewanie wody do różnych pojemników. W tym celu przygotujcie szklanki, kubki, kieliszki, miseczki itp.
Wniosek: woda nie zawsze mieści się w mniejszym pojemniku lub jest jej za mało po wlaniu do większego.
3. Obejrzyjcie filmiki edukacyjne dotyczące wody:
https://vod.tvp.pl/video/abc-wszystko-wie,odc-13,17856461
4. Skorzystajcie z kolorowanek dotyczących wody:
file:///C:/Users/Dell/Desktop/kolorow%20o%20wodzie.pdf
5. Dla ciekawskich „Informator nt. Ziemi”:
Dzień Ziemi – informator dla dzieci
6. „Kodeks Małego ekologa”:
file:///C:/Users/Dell/Desktop/KodeksEkologaDzieckiemBadz.pdf
7. Nadeszła pora na wykonanie odznaki.
Wytnijcie koła o średnicy ok. 10 cm. Zróbcie w nim dziurkaczem otwór, przez który przewleczecie wstążkę lub kolorowy sznurek. Teraz będziecie prawdziwymi projektantami! Możecie rysować, malować, wyklejać kuleczkami plasteliny czy bibuły. Pomysły możecie zaczerpnąć z linku:
https://www.google.com/search?q=odznaka+przyjaciela+przyrody&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi2ioO2mOzoAhVQxKYKHaE5DHUQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1440&bih=758
Wykonane odznaki zawieście sobie na szyi i pokażcie nam wszystkim:)
8. Możecie SAMI narysować „Szczęśliwe drzewo”, pokolorować poniższe LUB POMALOWAĆ ONLINE https://www.kolorowankimalowanki.pl/kolorowanka-szcz%C4%99%C5%9Bliwe-drzewo_14319.html
ANNA SMOLAREK, EDYTA GAGRACZ
Na pewno każdy z Was bardzo lubi bawić się klockami. Świetnie się składa bo dziś klocki będą Wam potrzebne. Nasza tematyka w tym tygodniu dotyczy ochrony naszej kochanej przyrody, przez to nas samych i całej naszej planety.
Można z klocków zbudować wiele. Dziś jednak wyjątkowo spróbujcie zbudować drzewo lub wybraną przez Was roślinę. Przydadzą się do tego klocki w kształcie figur geometrycznych. Jeśli ktoś ich nie ma, to działamy wykorzystując posiadane przez nas klocki.
A teraz pobawimy się w obserwatorów motyli. Zobaczcie, jakie są piękne. Powiedzcie jak wyglądają, na czym usiadły motylki oraz ile ich tutaj jest?
Posłuchajcie wiersza i odpowiedzcie na pytania:
– O czym wiedzą przedszkolaki?
– Kiedy bardziej oszczędzamy wodę – gdy się kąpiemy czy gdy bierzemy prysznic?
– Jak szkodzi przyrodzie torba foliowa a jak szklana butelka?
– Dlaczego powinniśmy segregować śmieci?
– Co powinniśmy zrobić, gdy wychodzimy wieczorem z pokoju?
– Jak powinniśmy zachowywać się w lesie?
– Co powinno spotkać osobę, która niszczy i truje przyrodę?
2. „Przyjaciel przyrody” A.Widzowska
My, przedszkolaki na ziemskiej kuli, wiemy, że Ziemię trzeba przytulić, zadbać o lasy, powietrze, wodę, kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę! To źle marnować wodę w kąpieli od poniedziałku aż do niedzieli. Po co bez przerwy nurkować w wannie? Lepiej z prysznica zrobić fontannę! Torba foliowa szczerzy zębiska. – Jestem z plastiku, sztuczna i śliska. Gdy będę plackiem leżeć na wodzie, fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę! – Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka. – W lesie się smażę niczym iskierka, a gdy rozgrzeję się jak ognisko, pożar wywołam i spalę wszystko! – Czy wy nie wiecie, okropne śmieci, że na planecie mieszkają dzieci? Szust! Posprzątamy bałagan wielki, osobno papier, plastik, butelki! Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło, wiemy, że pożar wywołać łatwo, a gdy widzimy sarenkę w lesie, to nie wrzeszczymy, aż echo niesie! Ten, kto przyrodę niszczy i truje, niech się kolcami jeża pokłuje!Pobawcie się przy piosence. Czy znacie już tą piosenkę ?
|
Możecie pokolorować biedroneczkę, która była wyżej i zapraszamy na zabawy na świeżym powietrzu.
A. Bugajska i D. Ziejewska