II GRUPA- 05.05.2020

      Możliwość komentowania II GRUPA- 05.05.2020 została wyłączona

Moi drodzy! Dziś wybierzemy się do sklepu muzycznego:)

  1. Porozmawiajcie z rodzicami na temat sklepu muzycznego.

Co może znajdować się w sklepie muzycznym? Jakie instrumenty można tam kupić?

 

Które instrumenty pamiętacie z naszych zajęć? 🙂

 

2.  Wykonajcie: Karta pracy, cz. 2, s. 37.

Liczenie obrazków instrumentów, które są na każdej półce. Zaznaczanie w kołach obok półek kreskami ich liczby.

3.  Przypomnę Wam naszą zabawę:

4.

5. Spróbujcie narysować:

6.  Wysłuchajcie opowiadania czytanego przez rodzica o instrumentach „Spacer po ulicy dźwięków”.

Były sobie kiedyś instrumenty: dzwonki, trójkąt, tamburyn, grzechotka, drewienka, bębenek. W przedszkolu często na nich grano. Ale dzieci uderzały w nie bardzo mocno, chcąc uzyskać jak najgłośniejsze dźwięki. Instrumenty nie czuły się dobrze, taka gra była dla nich bolesna. Lubiły, gdy grano na nich delikatnie, lekko. Wydawały wtedy prześliczne, czyste dźwięki.

Pomyślcie jak należy posługiwać się instrumentami? (gramy na niCH z delikatnością, leciutko, by wydobyć piękny dźwięk).

7. Piosenka”

8. Karty pracy do wyboru:

9.  Wykonajcie dowolny instrument muzyczny:

https://www.google.com/search?q=jak+wykona%C4%87+instrumenty+muzyczne&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwizsMqp5pfpAhWpmIsKHecOBjgQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1440&bih=758

lub

https://www.google.com/search?q=jak+wykona%C4%87+instrumenty+muzyczne&source=lmns&tbm=vid&bih=758&biw=1440&client=firefox-b-d&hl=pl&ved=2ahUKEwi-yuOq5pfpAhWRXZoKHRTVCzAQ_AUoAnoECAEQAg

10. A teraz na nim zagrajcie 🙂

11. „Szklany ksylofon”

To wesołe zajęcie jest powołane do przekształcenia muzyki w eksperyment naukowy! Twoje dziecko z pewnością zainteresuje się poważnymi badaniami fal dźwiękowych, gdy tylko zagra pierwsze delikatne, słodko brzmiące melodie na własnym szklanym ksylofonie. Zostanie zachwycone wpływem różnej ilości wody w każdej z „muzycznych” szklanek używanych do wydobywania magicznych dźwięków i melodii!

Co jest potrzebne:

  • sześć wysokich szklanek lub słoików (najlepiej o jednakowym kształcie i rozmiarze);
  • woda;
  • barwniki spożywcze lub kolorowe napoje bezalkoholowe;
  • metalowa, drewniana łyżka lub drewniany patyczek do lodów;
  • dzbanek na wodę.

Instrukcja działania:

  1. Poproś, żeby dziecko ustawiło w szeregu sześć szklanek.
  2. Niech delikatnie uderzy łyżką w każdy ze szklanych pojemników. Jaki dźwięk przy tym powstaje? Czy taki sam dla każdej szklanki?
  3. Wlej wodę do dzbanka i pozwól dziecku dodać do niej odrobinę barwnika spożywczego lub kolorowego napoju bezalkoholowego.
  4. Następnie, wraz z dzieckiem, ostrożnie wlej wodę do szklanek, aby w każdej z nich poziom wody był inny.
  5. Następnie niech twoje dziecko ponownie ostrożnie uderzy w każdą szklankę. Jaki dźwięk powstaje teraz? Czy jednakowy w każdym pojemniku??
  6. Zaproponuj dziecku eksperymentować z wysokością dźwięku, zmieniając ilość wody w szklankach.
  7. Teraz niech spróbuje zagrać melodię! Możesz pomóc mu dostosować dźwięki szklanek do nut muzycznych, dodając mniej lub więcej wody do każdej z nich.

Co się dzieje?

Kiedy dziecko dotyka łyżką szklanki, powstają fale dźwiękowe, które przechodzą przez wodę zawartą w szklance. Pokonując ją, fale dźwiękowe załamują się (ulegają zmianie). Im więcej wody w szklance, tym wysokość dźwięku jest niższa, i odpowiednio im mniej wody, tym jest wyższa.

Co jeszcze można wypróbować?

Jeśli korzystasz z butelek, zaproponuj dziecku dmuchnąć w każdą z nich (z różną ilością wody) i posłuchać, jakie dźwięki powstają – jednakowe czy różne? Twoje dziecko chyba będzie zdziwione, bo w porównaniu z uderzeniami w butelki, wynik będzie odwrotny. Im więcej wody jest w butelce, tym wyższy będzie dźwięk. Tak się dzieje dlatego, że powstające fale dźwiękowe „podróżują” w powietrzu, nie w wodzie. Im mniej wody jest w butelce, tym więcej w niej powietrza!

MIŁEJ ZABAWY 🙂

ANNA SMOLAREK, EDYTA GAGRACZ

 Dziś pobawimy się trochę instrumentami, wiele z nich już znacie. Na początek mamy dla Was zabawę. Zajrzyjcie proszę do naszej książeczki na stronie 52. Macie również odnośnik do książeczki tutaj:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_4latek_ksiazka/mobile/index.html#p=54

Nazwijcie proszę zwierzęta przedstawione na obrazkach. Przypomnijcie sobie, jakie odgłosy wydają? Zaśpiewajcie znaną piosenkę głosami: żaby, bociana i pszczoły.

 

Kochani wybieramy się do sklepu. Nasza wizyta w sklepie będzie o tyle nietypowa, że nie mówimy sprzedawcy, jaki instrument chcemy. Aby wytłumaczyć mu o jaki instrument nam chodzi, używamy dźwięku, który on wydaje:

– dzyń, dzyń… ( pokazujemy ruch uderzenia w trójkąt)

– bum, bum… ( uderzenie w bębenek), itd.

Karta pracy, cz.2, s. 37.

Zapraszamy do wspólnych ćwiczeń logopedycznych „Orkiestra”:

Na początku chodzimy, skaczemy, biegamy. Wyobrażamy sobie, że stroimy instrumenty w orkiestrze: mi, mi, mi; brzdęk, brzdęk, brzdęk; bum, bum, bum; tra, ta, ta; la, la, la. Każdy wybiera sobie przedmiot, który będzie naśladował instrument. Następnie pokazujemy, jak z instrumentów można wydobyć dźwięk, np. gnieciemy kartkę, potrząsamy koralikami, stukamy klockami o siebie, o podłogę, poruszamy samochodem po podłodze, odbijamy piłkę o podłogę… Uważnie słuchamy odgłosów, a na koniec gramy na tym instrumencie, który najbardziej nam się podobał.

Jakie dźwięki wydają instrumenty:

Powiedzcie proszę ile jest instrumentów? Które najbardziej lubicie?

Zapraszamy do spacerów, jeśli pogoda Wam pozwoli. Zauważcie proszę, ile jest dźwięków na dworze…

A. Bugajska i D. Ziejewska