Dzisiejsze propozycje dla grupy I – 24.03.2020

      Możliwość komentowania Dzisiejsze propozycje dla grupy I – 24.03.2020 została wyłączona

Jakie czynności pomagają małym rączkom pięknie pisać w przyszłości?

Małe paluszki usprawni samodzielne obieranie owoców i warzyw. Można obierać ręcznie lub pod opieką dorosłych przy pomocy obieraczki, noża. Obieramy mandarynkę, dziecko koncentruje się na zadaniu a przy okazji ćwiczy paluszki. Ogromnej precyzji ruchów i koncentracji wymaga nakręcanie nakrętek.

Takie czynności jak przypinanie prania klamerkami do bielizny, dobieranie skarpet w pary i zwijanie ich razem, a nawet mycie i szorowanie (używanie spryskiwacza, trzymanie szczotki) wzmacniają ręce dziecka. Zaproszenie do wspólnych wiosennych porządków będzie więc jak najbardziej w porządku. Dzieci świetnie się przy tym potrafią bawić i chętnie pomagają przy okazji.

Prace plastyczne

Wszelkie „typowe” prace plastyczne, jak rysowanie, malowanie, stemplowanie, wydzieranie, wycinanie, naklejanie – wszystkie te mniej lub bardziej twórcze techniki pozwalają na rozwój motoryki małej. Zamiast szlaczków i kolorowanek dziecko może tworzyć własne dzieła – wymagają one pracy dokładnie tych samych mięśni i ćwiczą te same umiejętności, a są bez porównania bardziej atrakcyjne j zajmujące dla dziecka.

Inne rzeczy, które ćwiczą precyzję ruchów

Każda czynność, która wymaga drobnych, precyzyjnych ruchów dłoni oraz zamaszystych ruchów ramion, pomaga dziecku wzmocnić mięśnie potrzebne do pisania. Zamiast mozolnego kreślenia szlaczków dziecko może tkać, wrzucać monety do skarbonki, rysować labirynty, malować kredą po chodnikach, robić z liści ubranka dla lalek i co tylko przyjdzie nam do głowy – ważne, aby czynność ta była atrakcyjna dla dziecka i pozwalała na zaangażowanie się w nią.

Lepienie

Chodzi tutaj nie tylko o plastelinę, ale i o wszystkie ciastoliny, piankoliny, aż po księżycowe piaski, masy solne, gliny. Możemy proponować dziecku masy: kupowane lub masy robione wspólnie z nim w domu.

Do ich wykonania potrzebne są składniki często znajdujące się w domu: skrobia ziemniaczana, przezroczysty klej szkolny, oliwka czy płyn do prania – przepisów na nie jest kilkadziesiąt, warto poszukać takiego, do którego składniki akurat mamy w domu. Z mas można lepić różne przestrzenne twory, płaskorzeźby, wyklejać nimi kartki lub po prostu bezcelowo ugniatać w dłoniach, rozciągać  – motoryka mała lubi takie ćwiczenia.

Segregowanie

Do zabawy przydadzą się: kolorowe pompony, drewniane ozdoby, piórka, ale też fasolki, guziki, makarony, spinacze do bielizny czy inne drobiazgi znajdujące się w domu.

Jeśli dziecko będzie przenosiło przedmiot specjalnym narzędziem, np. szczypcami (metalowe do cukru, drewniane do ogórków), to będą one wymagały użycia dokładnie tych mięśni, które potem umożliwiają trzymanie ołówka. Dziecko z użyciem narzędzi przenosi przedmioty z miseczki do miseczki (zawsze od strony lewej do prawej – taki jest kierunek pisania) lub rozkłada do przegródek (tu przydaje się paleta do farb lub pudełko z przegródkami). Stopień trudności ćwiczenia powinien wzrastać w miarę, jak dziecko wykonuje ćwiczenia coraz sprawniej: elementy stają się drobniejsze, mają więcej kolorów, itd.

Przenoszenie

Można użyć: łyżeczki, którą dziecko przenosi sypkie produkty z jednego naczynia do drugiego, którą trzeba przetransportować wodę i umieścić w określonym miejscu.

Nawlekanie

Nawlekanie wymaga chwycenia w palce koralika i sznurka. Do nawlekania służą przede wszystkim koraliki, ale też guziki, kulki jarzębiny (świeży groch i fasolki również), makarony, pocięte na kawałki ruloniki. W ten sposób dziecko może odtwarzać wzór (na przykład narysowany na kartce), tworzyć własne korale i bransoletki, którymi obdaruje bliskich.

Szycie i wyszywanie

Najprostsze ćwiczenie to przewlekanie sznurówki przez dziurki zrobione w dość grubym kartonie, ćwiczenie bezpośrednio na butach. Przydaje się też plastikowa lub materiałowa kanwa, na której dziecko ćwiczy manewrowanie igłą i wyszywa przy użyciu grubych nici, włóczki, a nawet wstążek.

Pozostając w kręgu tematów wiosennych, proponujemy Wam kilka filmów edukacyjnych. Obejrzycie je z uwagą i rozwiążcie zadania:)

Żródło: https://www.babyboom.pl/, dzieciakiwdomu.pl, lulektv.pl

A. Bugajska i K. Ratajczyk