31.03.2021- WIELKANOCNY KOSZYCZEK- I, II GRUPA

      Możliwość komentowania 31.03.2021- WIELKANOCNY KOSZYCZEK- I, II GRUPA została wyłączona

„WIELKANOCNY KOSZYCZEK”

Witamy Was kochani w środę 🙂

Dni wolne od pracy, od nauki, zamknięte przedszkola. Dlaczego? Bo święta – Święta Wielkanocne. Święta Bożego Narodzenia to wielkie przeżycie dla dzieci, czas obfitujący w piękną i zrozumiałą symbolikę. Święta Wielkanocne są równie piękne, lecz dla dzieci niełatwe do zrozumienia. Zajęcia w przedszkolach mają pomóc najmłodszym zrozumieć ten uroczysty czas.

Oto koszyczek:

 

W Wielką Sobotę niemal wszystkie dzieci zaniosą podobne koszyki z pokarmami do kościoła, do święcenia. Koszyczek tradycyjnie przyozdabiamy gałązkami bukszpanu. Jest to roślina, która każdej Wielkanocy jest zielona, nawet jeśli z uwagi na niesprzyjającą pogodę nie rozwiną się bazie. Zimozielony bukszpan symbolizuje trwałość życia i nieśmiertelność. A bazie – jeśli zdążą się pojawić – w kontekście Wielkanocy są symbolem nowego życia.

Do koszyczka powinno się włożyć baranka wielkanocnego, jaja (mogą być wydmuszki oraz – koniecznie – jaja ugotowane, którymi będziemy się dzielić w czasie śniadania wielkanocnego po złożeniu sobie życzeń), chleb, starte buraki (ćwikła), kiełbasę, szynkę, sól i tarty chrzan. Każda z tych potraw i przypraw ma jakieś znaczenie.

Wymienimy najważniejsze z nich:

  • Baranek wielkanocny, który może być zrobiony z ciasta, z cukru lub z czekolady, symbolizuje Pana Jezusa. Baranka w dawnych wiekach składało się w ofierze. Pan Jezus, ponieważ umarł za nas na krzyżu, został w Piśmie Świętym nazwany Barankiem Ofiarnym.
  • Jajo to symbol życia i Zmartwychwstania, bowiem pisklę samo, w odpowiednim czasie, rozbija skorupkę i wydostaje się na zewnątrz – jak Jezus z grobu po swoim Zmartwychwstaniu.
  • Ćwikła, ze względu na kolor, jest symbolem męki Pana Jezusa.

1. Wysłuchajcie wiersza czytanego przez osobę dorosłą:

„Wielkanocny koszyczek”

W małym koszyczku

dużo jedzenia,

które niesiemy do poświęcenia:

chleb i wędlina,

kilka pisanek

oraz cukrowy

mały  baranek.

Drożdżowa babka, sól i ser biały,

I już jest pełny

Koszyczek mały…

Odpowiedzcie na pytania:

Jakie święta nadchodzą?
Do czego wkładamy jedzenie?
Co powinno znaleźć się w wielkanocnym koszyczku?
Co robimy z pełnym koszyczkiem?

2. Spróbujcie opowiedzieć historyjkę obrazkową:

3. Obejrzyjcie film edukacyjny oraz pobawcie się przy zabawie muzycznej:

4. Przygotujcie sobie kolorowe obrazki z zadaniami do wykonania. Wylosujcie z koszyczka obrazek (można na zasadzie wielkanocnej wyliczanki):

„Wielkanocna wyliczanka królik, pisklak i pisanka,

raz, dwa, trzy co w koszyczku niesiesz ty?”

Autor: Agata Dziechciarczyk),

po czym wykonajcie zadanie. Możecie również bawić się w ten sposób z rodzicami, losując karty dla mamy lub taty.

Ważne: Pozwólmy dzieciom wypełniać zadania dość spontanicznie.

Źródło: www.dzieckiembadz.pl

5. Wyścig z jajem- zabaw ruchowa.

Najoczywistsza aktywność wielkanocna jaka się nasuwa. Potrzebna będzie łyżka – drewniana lub zwykła, i jajko. Uwaga: żeby zminimalizować straty w jajkach, polecam sztuczne! 😉 Wyznaczamy start i metę, prosimy dziecko żeby przeniosło jajko na łyżce w taki sposób, aby nie spadło. Żeby nie było tak łatwo i przyjemnie, możemy mierzyć czas, zorganizować wyścig, zaproponować konkretny sposób poruszania się, np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na piętach, na bokach stóp, dołożyć przeszkody na które nie wolno nadepnąć, zawiązać oczy, z jajkiem między kolanami itd. Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę.

6. Kolorowe zajączki- zabawa ruchowa.

Przygotowujemy karty (do pobrania poniżej) i za pomocą taśmy mocujemy je do podłogi. Ustawiamy je w dowolnej kolejności.

Pierwsza opcja dla najmłodszych: wypowiadamy głośno nazwy kolorów i prosimy, żeby dziecko na nie skoczyło.

Druga opcja dla starszych: prosimy, żeby skoczyły na kolor, który zaczyna się na określoną głoskę.

Trzecia opcja: dziecko ma zadanie skoczyć na dane kolory oprócz jednego przez nas wybranego. Jeżeli się pomyli – odpada.

Czwarta opcja: mówimy w jednym ciągu kolory kart po których ma skakać dziecko, np. zielony, czerwony, żółty, niebieski.

Dobre ćwiczenie na wzmocnienie pamięci 😊.

Źródło: www.dzieckiembadz.pl

7. Układanie rytmów

Ćwiczenia w układaniu rytmów pomagają dzieciom zauważać powtarzalność różnych wzorców, korzystania z nich w rozmaitych sytuacjach, pozwalają lepiej rozumieć otaczający je świat, a w przyszłości – łatwiej uczyć się matematyki. Pamiętajmy, że układając rytm, każde ogniwo należy powtórzyć przynajmniej trzykrotnie. Jeżeli dzieci załapią prawidłowość, pozwólmy im samym je układać. Rytmy można układać naprawdę ze wszystkiego co tylko przyjdzie nam do głowy. Poniżej rytmiczne zajączki do pobrania:

8. Wykonajcie wybrane przez siebie karty pracy:

 

9. Na zakończenie praca plastyczno- techniczna:

10. Pora na zabawę na świeżym powietrzu 🙂

 

Mamy nadzieję, iż każdy znalazł coś dla siebie :)))

Czekamy na Wasze fotorelacje.

 POZDRAWIAMY WAS SERDECZNIE!

Anna Smolarek, Anna Bugajska, Katarzyna Ratajczyk