Witajcie, miłośnicy przyrody!
Zastanówcie się dzisiaj: „Co by było, gdyby… na świecie zabrakło wody? Czy moglibyśmy bez niej żyć?” Pewnie szybko dojdziecie do wniosku, że woda jest dla nas najważniejsza – to podstawowy element życia, potrzebny zarówno dla ludziom, zwierzętom i roślinom. Wszyscy jej potrzebujmy i to nie tylko do picia. Kiedy bierzemy prysznic czy kąpiel, używamy pralki czy zmywarki, myślimy że woda w naszych kranach będzie płynąć wiecznie. Ale czy tak będzie, gdy nie będziemy jej oszczędzać?
Skoro mówimy o wodzie, to trochę z nią poeksperymentujemy.
- ,,Jezioro Nenufarów” (Do miski z wodą włożono odpowiednio zagięte papierowe kwiaty. Pod wpływem wody zagięcia – płatki otwierają się).
- ,Bariera” (Do słoika nalewamy wody, na wierzch naciągamy za pomocą gumki zmoczoną chusteczkę. Po odwróceniu słoika do góry dnem woda nie wylewa się.).
- ,,Co pływa, co tonie?” (Do miski z wodą wrzucamy różne przedmioty: ołówek, kamień, moneta, gwóźdź, piasek, spinacz biurowy, klucz, korek, magnes, spinacz, plastikowy klocek. Obserwujemy i omawiamy, co dzieje się z tymi przedmiotami, wyciągając wnioski.)
- ,, Magiczny ziemniak” (Dziecko samo przygotowuje roztwór soli w jednej z dwóch szklanek i umieszcza w niej plaster ziemniaka. Dzieci powinny zauważyć, że w szklance z solą ziemniak pływa, a w samej wodzie tonie.)
- ,,Zanieczyszczenia?” (Dzieci mają za zadanie napełnić szklanki wodą (nie do pełna). Następnie kolejno wrzucają do każdej po 1 łyżeczce wymienionych substancji (sól, cukier, pieprz, kakao, kawa, ryż, mąkę pszenną, piasek, kasza. Mieszają wodę i obserwują, co się dzieje).
- ,,Ile się zmieści?” (Dzieci napełniają szklankę wodą po brzegi. Powoli, ostrożnie wrzucają monety. Zanim woda się rozleje, zmieści się o wiele więcej monet, niż mogłoby się wydawać. Dlaczego?)
- ,,Klej z wody” (Potrzebne będą: 2 płaskie kawałki szkła (np. lusterka bez ramek itp.) i woda. Na jedno szkiełko nałóż kilka kropel wody i umieść na nim drugie szkiełko. Spróbuj rozdzielić oba szkiełka. Trzeba naprawdę sporej siły, żeby rozdzielić oba szkiełka. Dlaczego?)
- ,,Drożdżowy balonik” (Do butelki wsypujemy drożdże i zalewamy 50ml. ciepłej wody, następnie dodajemy cukier i całość mieszamy. Na otwór butelki naciągamy balonik. Z suchymi drożdżami nic się nie dzieje, dopóki nie dodamy ciepłej wody i cukru. Po zalaniu wodą odzyskują aktywność. Wówczas zaczynają one korzystać z cukru jako pokarmu wytwarzając gaz zwany dwutlenkiem węgla, który napełnia balonik).
A co z prądem? Czy też trzeba go oszczędzać?
A czy już wiecie, co to jest segregacja śmieci? Na pewno kojarzycie:-)
A teraz spójrzcie na obrazki niżej. Wskażcie te, na którym widać dobre, prawidłowe zachowania i postawy:
Świetnie sobie poradziłyście! Teraz nadeszła pora, żeby posłuchać i poruszać się przy piosence:
Ciałko już rozruszane, więc nadszedł czas na buzię:
A na koniec wykonajcie kwiat z materiału recyklingowego. Czekamy na Wasze zdjęcia♥
- z kubka Danone
- z wytłaczanek
- z płyty CD
Za wszystkie zmagania należy Wam się dyplom i order Przyjaciela Przyrody!

Miłego weekendu!
K. Ratajczyk & A. Bugajska