Sprzątanie świata… 21.04.2020r -gr. III i IV

      Możliwość komentowania Sprzątanie świata… 21.04.2020r -gr. III i IV została wyłączona

Dzień dobry we wtorek 21 kwietnia. Witamy serdecznie i zachęcamy do spędzenia czasu z propozycjami, które przygotowałyśmy dla Was na dzisiaj. Pozostajemy w kręgu tematyki „Dbamy o naszą planetę.” Temat na dzisiaj : SPRZĄTANIE ŚWIATA

1. Na początek popatrzcie na dwa obrazki:

Źródło: https://gazetawroclawska.pl/

 

Źródło: https://bydgoszcz.wyborcza.pl/

Czy podobają Ci się obydwa obrazki? Które miejsce wybrała/wybrałbyś do zabawy i dlaczego? Skąd się biorą śmieci? Kto je powinien posprzątać? Zadanie dzieciom pytań ma je skłonić do refleksji, że wszyscy powinniśmy dbać o nasze otoczenie – nie śmiecić, sprzątać po sobie.

2. Prosimy o przeczytanie wiersza:

Śmieciu precz

Stanisław Karaszewski

Gdy rano słońce świeci,

wybiegają na dwór dzieci.

Miotły, szczotki idą w ruch,

bo dokoła wielki brud.

Śmieci precz, brudzie precz!

Ład, porządek dobra rzecz!

Tu papierek od cukierka.

Tam po soku jest butelka.

Ówdzie puszka po napoju.

I pudełko może twoje.

Żyć nie można w bałaganie.

Więc się bierzmy za sprzątanie.

Zmykaj śmieciu do śmietnika.

Bałaganie, brudzie znikaj!

Źródło: WSiP, Plac Zabaw

Drogi rodzicu! Poproś teraz „małego człowieka” aby rozejrzał się dookoła siebie. Czy wszystko jest na swoim miejscu? A może trzeba coś posprzątać? Wykorzystajcie ten moment na ustalenie z dzieckiem jakie są Wasze oczekiwania i umówcie się jak mają dbać o porządek w swoim pokoju. Powyższy wierszyk możecie wykorzystać do zabawy – podajemy go jeszcze raz w nawiasie podpowiadamy co trzeba robić.

Gdy rano słońce świeci, (pokazywanie słoneczka na niebie)

wybiegają na dwór dzieci ( naśladowanie biegu)

Miotły, szczotki idą w ruch,

bo dokoła wielki brud. ( naśladowanie zamiatania)

Śmieci precz, brudzie precz! (kręcenie głową na boki)

Ład, porządek dobra rzecz! ( kręcenie głową góra-dół)

Tu papierek od cukierka.

Tam po soku jest butelka.

Ówdzie puszka po napoju.

I pudełko może twoje. (pokazywanie palcem w różne miejsca na ziemi)

Żyć nie można w bałaganie. (kiwanie palcem i głową na boki)

Więc się bierzmy za sprzątanie. ( naśladowanie sprzątania)

Zmykaj śmieciu do śmietnika. (naśladowanie wrzucania śmieci do kosza)

 Bałaganie, brudzie znikaj! (podskok radości)

3. Proponujemy Wam teraz bajkę edukacyjną: Ekologiczny dom.

https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs

  • Dlaczego jedna rodzina w bajce nazywa się Ekomalińscy, a druga Brudasińscy ?
  • Do, której rodziny chciała/chciałbyś należeć?
  • A jakie nawyki panują w naszym domu?
  • Czy jesteśmy bardziej „Eko…”, czy bardziej „Bruda…”???
    Przedszkolak też może być Eko jeżeli zrozumie, dlaczego trzeba oszczędzać wodę
    i prąd, segregować śmieci, a zabawki lub ubrania, z których już wyrósł oddać innym.

4. W nauce dobrych nawyków pomoże nam wierszyk:

Jak żyć, by z przyrodą w zgodzie być
Dominika Niemiec

Aby piękny był nasz świat,

nawet gdy masz mało lat,

żyj na co dzień ekologicznie,

wtedy wokół będzie ślicznie.

Śmieci segreguj, niech do kosza trafiają.

Uwaga! Ekolodzy po swym piesku sprzątają!

Zakręcaj kran, gdy woda z niego kapie.

Gdy posadzisz drzewko, będziesz fajnym dzieciakiem.

Latem, biegając po lesie, nie niszcz nigdy drzewek,

ptaki ci się odwdzięczą za to swoim śpiewem.

A wieczorem, gdy będziesz rozpalał z tatą ognisko,

pamiętaj, są do tego specjalne miejsca, ot i wszystko.

Pytania po wysłuchaniu wierszyka:

  • Czy podoba wam się nasza ziemia, nasz świat?;
  • Jaki jest nasz świat?;
  • Co trzeba robić, by żyć ekologicznie?;
  • Dlaczego warto troszczyć się o przyrodę?;
  • Jak się czujecie, gdy możecie bawić się tam, gdzie jest czysto?;
  • Jak czulibyście się, gdyby wokół was było mnóstwo śmieci?.

Źródło: WSiP Plac Zabaw

5. A teraz zagadka dla ekologa – przyjrzyj się obrazkom i powiedz na, którym dzieci zachowują się właściwie:

Źródło: https://krainawiedzy.pulawy.pl/

6. Czas na relaks. ( Proszę przeczytać zawartość całego punktu, aby odpowiednio przeprowadzić zabawę) Prosimy aby dziecko położyło się na dywanie, zamknęło oczy, włączamy śpiew ptaków i zaczynamy opowiadać:

Wyobraź sobie, że poszliśmy na spacer do lasu. Szliśmy przez jakiś czas, a ponieważ trochę się zmęczyłaś/zmęczyłeś, postanowiłaś/postanowiłeś się położyć na polanie i chwilę odpocząć. Leżysz na zielonym, soczystym, miękkim mchu. Słońce przygrzewa. Jest ci bardzo przyjemnie. Wokół słychać śpiew ptaków, gdzieś z oddali dobiega pracowite stukanie dzięcioła. Jest spokojnie. Wiatr leciutko porusza gałęziami pobliskich paproci i czujesz na twarzy przyjemny powiew niosący ze sobą słodką woń kwiatów. Jeszcze chwilka i znów będziesz mogła/mógł wyruszyć w dalszą podróż i pospacerować w głąb kniei. Twoje oczy są tak ciężkie, że nie chcą się otworzyć. Przeciągasz się jak kot i powoli siadasz, wystawiając twarz do słońca. Powoli otwierasz oczy i rozglądasz się dookoła. Co to? Czy to na pewno jest piękny las?

Żródło: WSiP Plac Zabaw

Po otwarciu oczu dziecko zauważa wokół siebie porozrzucane papierki lub inne śmieci, które rodzic cichutko rozsypał w czasie gdy dziecko miało zamknięte oczy. Zadajemy dziecku pytanie jak się czuło gdy odpoczywało w lesie? Kto mógł zaśmiecić las i czy zachował się właściwie? Co trzeba zrobić, aby las znów był piękny? Zapraszamy dziecko do posprzątania śmieci – jeżeli będą to kawałki gazet to dodatkowo można je zgniatać w kulki i celować do kosza.

Śpiew ptaków do wykorzystania w zabawie:

7. Zadanie do wykonania! Dzisiaj bardzo nietypowo – nie ma karty pracy. Pomyślcie i ustalcie wspólnie z rodzicami co moglibyście posprzątać, albo co zrobić, aby być Eko. Można wykorzystać podpowiedzi zawarte w wierszyku lub zrealizować własny pomysł i pochwalić się na zdjęciu co zrobiliście. Mile widziane działania na powietrzu.

Życzymy Wam miłej zabawy, a już tak zupełnie na koniec jeżeli macie ochotę posłuchajcie jeszcze piosenki.

Beata Kukieła, Justyna Jaśkiewicz, Joanna Szcześniak