Muzyczne opowieści… 22.05.2020r.- gr. III i IV

      Możliwość komentowania Muzyczne opowieści… 22.05.2020r.- gr. III i IV została wyłączona

Witamy w piątek 22 maja!

W tym tygodniu rozmawialiśmy o uczuciach jakie w nas drzemią. Uczyliśmy się rozumieć swoje emocje, mówić o nich i radzić sobie z nimi. Zastanawialiśmy się w jakich sytuacjach jesteśmy smutni, w jakich weseli, a w jakich źli i dlaczego wszyscy przeżywamy takie uczucia. Nauczyliśmy się wyrażać swoje uczucia poprzez rysunki i muzykę a dziś spróbujemy wyrazić je poprzez taniec. Zaczynamy!

1. „Masaż na dobry humor”
                  Barbara Bednarczyk

Żeby było nam wesoło, masujemy swoje czoło.
Raz, dwa, raz, dwa, każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa. Ładny język każdy ma.
Powiedz mama, tata, lala i zaśpiewaj:la la,la,la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz.

(źródło: „Bliżej Przedszkola”, maj 2011r.)

2. „Wesołe obrazy”- kształtowanie umiejętności nazywania własnych wytworów artystycznych. Opowiadanie o swojej wczorajszej pracy malowanej farbami do utworu  „Wiosna” A. Vivaldiego. Włączamy jeszcze raz utwór, a dziecko opowiada o własnej pracy:

  • co namalowało?
  • jakie uczucia towarzyszyły mu podczas malowania?
  • jak zatytułowało swoją pracę.

3. Zestaw ćwiczeń ruchowych- ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę.
Do ćwiczeń będziecie potrzebowali takich przyborów jak: kartka papieru, mata do ćwiczeń jeśli ktoś posiada (nie jest konieczna),  hula hop bądź np. szalik z którego uformujemy koło, książka, piłka mała, piłka duża (jeśli nie posiadamy takiej piłki ćwiczenia możemy wykonać na mniejszej bądź pominąć ćwiczenie).

4. „Tańce”-  teraz opowiemy wam trochę o tańcu, który jest bardzo dobrym sposobem na wyrażenie sowich emocji zarówno tych pozytywnych jak i  negatywnych.

Rodzaje tańców:

  • Tańce regionalne/ ludowe– Polskie tańce regionalne to takie tańce, które pochodzą z danego regionu naszego kraju i tam tańczy się je najczęściej. Takich regionów jest bardzo wiele, najlepiej prezentuje je poniższa mapka.

(źródło: http://www.lany.com.pl)

Tańce regionalne wykonywane są w charakterystycznych dla danego regionu strojach. Czy pamiętacie jak barwne i kolorowe są stroje? Jeśli nie, to możecie wrócić do poprzednich zajęć bądź przyjrzeć się uważnie tym barwnym strojom umieszczonym na naszej mapce.

Popularnym tańcem regionalnym jest np. Polka występująca w  regionie o nazwie Kurpie.
Teraz zapraszamy was do posłuchania piosenki i obejrzenia poleczki.

  • Tańce narodowe– wywodzą się z tańców  ludowych. Wyróżniamy pięć tańców narodowych:

Mazur- jest najszybszym tańcem, w którym para sunie po podłodze. Taniec jest mocno spleciony z francuskim stylem a tancerze poruszają się z gracją i dość szybko. Mazur mocno wpływał na twórczość Fryderyka Chopina podczas komponowania przez niego muzyki.

Krakowiak- to szybki i zsynchronizowany polski taniec tańczony w metrum 2/4, Pochodzi z regionu Krakowa i Małopolski. Taniec przypomina naśladowanie koni-kroki imitują i ruchy. Konie były wykorzystywane w regionie Krakowskim do celów cywilnych jak i militarnych.
W Wiedniu powstały popularne sale balowe o nazwie „Krakauer” i w Paryżu „Cracovienne”.

Kujawiak-  jest polskim tańcem folkowym z regionu „Kujawy”, który leży w centrum Polski . To jeden z pięciu narodowych Polskich tańców, pozostałe to Krakowiak, Mazur, Oberek i Polonez. Muzyka jest dość powolna w metrum 3/4. Taniec przedstawia parę z wdziękiem kroczącą w rytmie ćwierć kroku na nieco zgiętych kolanach z luźnymi obrotami i delikatnym kołysaniem. Bywają również typowo „Kobiece Kujawiaki”.

Oberek- jest szybkim, żywym tańcem w metrum 3/8. Słowo „oberek ” pochodzi od  „obrotu”. Wyczynowe kroki prezentowane w tańcu są wykonywane przez mężczyzn.

Polonez- jest najbardziej dostojnym z tańców narodowych. Tańczony w metrum 3/4, polonez jest często tańcem rozpoczynającym duże uroczystości/ wydarzenia. W Polsce Polonez nazywany jest również ” Tańcem chodzonym”.

Zapraszamy Was do obejrzenia, krótkiego filmiku ukazującego wymienione tańce. Tłumaczenie tekstu znajduje się powyżej.

  • Tańce standardowe i latynoamerykańskie  to grupa tańców prezentowanych na turniejach tańców towarzyskich:

Tańce standardowe-  to tańce, które tańczono najczęściej na salonach, wystawnych balach:

  • Walc wiedeński
  • Walc angielski
  • Tango
  • Quickstep
  • Fokstrot

Panie oraz panowie ubrani są w szyte na miarę fraki oraz piękne balowe suknie. Zobaczcie sami, poniżej znajdziecie filmik przedstawiający pary tańczące walca angielskiego.

Tańce latynoamerykańskie- są to tańce szybkie, rytmiczne, dynamiczne. Bardzo ważne podczas tych tańców są ruchy bioder i całego ciała. W tańcach latynoamerykańskich wyróżniamy:

  • Samba
  • Rumba
  • Cha-cha
  • Pasadoble
  • Jive

  • Tańce nowoczesne: są to tańce wymagające odpowiedniej koordynacji ruchów oraz wyczucia rytmu.

źródła ilustracji:
-btorion.pl
-wformie24.poradnikzdrowie.pl
-medium.com
– taniectoja.prv.pl

  • Balet – jest to rodzaj tańca poprzez, który przedstawiamy jakąś historię/ bajkę, przedstawione jest w formie widowiska teatralnego.

(źródło tekstów : www.wikipedia.org)

5. „Taniec radości i zadumy”- teraz nasi drodzy czas na Was. Poproście mamę bądź tatę aby przynieśli Wam dwie apaszki bądź chusteczki. Spróbujcie zatańczyć taniec węgierski wspólnie z innymi przedszkolakami.

6. „Tor przeszkód”- usprawnianie całego ciała.

  • Przybory do stworzenia toru przeszkód:
    -szarfa- apaszka/ szalik;
    -tunel- np. z krzeseł;
    -kosz z woreczkami- kosz na pranie/ miska i skarpetki zwinięte w kulkę;
    – obręcz-  wykonana np. z worka na śmieci.
  • układamy tor:
    -szarfa- przeskok z ugięciem kolan;
    -tunel-  przejście na czworaka;
    -kosz z woreczkami- pusty kosz- rzut do celu;
    -obręcz- przekładanie obręczy przez całe ciało.

 7. „Wyczaruj obrazek”
potrzebne nam będą: biała kartka papieru, farby, woda, słomka, flamaster.

Praca polega na rozdmuchiwaniu przez słomkę kolorowych plam z farb.  Po wyschnięciu farby dorysowujemy flamastrem: ręce, nogi, oczy, nos i usta naszym stworkom. Stworki mogą różnić się wyrazem twarzy, jedne mogą być uśmiechnięte inne złe bądź smutne. Wszystko zleży od Was drogie przedszkolaki.

Efekt końcowy:

(źródło: http://kolorowy-swiatdzieci.blogspot.com/)

Pozdrawiamy Was serdecznie i życzymy miłego wypoczynku:).

Justyna Jaśkiewicz, Joanna Szcześniak, Beata Kukieła