Jak prawidłowo trzymać kredkę?- nauka poprzez zabawę 18.03.2020- gr. III

      Możliwość komentowania Jak prawidłowo trzymać kredkę?- nauka poprzez zabawę 18.03.2020- gr. III została wyłączona

Witamy serdecznie!

Poniżej chciałybyśmy zapoznać Państwa z etapami rozwoju sposobu chwytania narzędzia piśmienniczego,  z prawidłowym i nieprawidłowy chwytem kredki oraz zaprezentować jak
w miły i przyjemny sposób  wykorzystać  zabawę do wyćwiczenia prawidłowego chwytu piśmienniczego u dziecka.

Etapy rozwoju chwytu narzędzia  piśmienniczego.

  • Chwyt cylindryczny- przypada na  1-2 r. ż dziecka  i charakteryzuje się trzymaniem kredki w zaciśniętej pięści, a cały ruch wykonuje obręcz barkowa. Jest to pierwszy chwyt jaki stosują dzieci zaczynając przygodę z rysowaniem.
  • Chwyt palczasty- przypada na 2-3 r. ż dziecka. Chwyt ten jest dość nienaturalny gdyż narzędzie piśmiennicze trzymane jest od góry przez palce utrzymując zgięty nadgarstek, a cała ręka jest uniesiona
    w „powietrzu”. Za ruch ręki podczas rysowania odpowiada staw łokciowy.
  • Zmodyfikowany chwyt trójpalcowy-  przypada na 3,5 – 4 r. ż dziecka.  Charakteryzuje się ułożeniem kciuka i palca wskazującego jak do chwytu pęsetowego (w środek pęsety wchodzi narzędzie pisarskie), pozostałe trzy palce służą za podporę i wspólnie podtrzymują to narzędzie. Przedramię uniesione „w powietrzu” sprawia, że za ruch nadal odpowiada staw łokciowy.
  • Chwyt trójpunktowy- przypada na okres 4,5 – 7 lat. Jest to prawidłowy chwyt piśmienniczy, który charakteryzuje się ułożeniem palców następująco: palec wskazujący i kciuk tworzą chwyt pęsetowy na narzędziu, a palec środkowy służy za podporę. Przedramię w tym chwycie spoczywa w całości na blacie np. biurka. Za poruszanie narzędziem odpowiadają: staw nadgarstkowy, stawy śródręczno-paliczkowe i międzypaliczkowe.

(źródło: https://olawojciechowska.pl/etapy-rozwoju-chwytu/)

(źródło:https://pepito.pl/pl/blog/poradnik-prawidlowego-chwytu-u-dzieci-i-rodzaje-nakladek-1567197628.html)

Powyżej przedstawione zostały Państwu etapy rozwoju chwytu piśmienniczego tylko co tak naprawdę oznacza, że dziecko nieodpowiednio trzyma kredkę/długopis? Najlepiej zwizualizuje to grafika, którą znalazłyśmy na str. http://www.godmother.pl

Jakie konsekwencje wynikają z nieprawidłowego trzymania narzędzia piśmienniczego?

-nieprawidłowe trzymanie narzędzia piśmienniczego może powodować napięcie mięśniowe
w rezultacie  którego dłoń się męczy, a dziecko zniechęca się do rysowania/kolorowania,

– zbyt duży nacisk dłoni na kredkę może spowodować nieprawidłową postawę ciała,

– nieczytelny charakter pisma.

Poruszając temat prawidłowego trzymania kredki chciałybyśmy zachęcić Państwa do wspólnych zabawy z dzieckiem mających na celu wsparcie prawidłowego rozwoju chwytu piśmienniczego. Dlatego też zachęcamy do odwiedzenia str. https://mojedziecikreatywnie.pl/2013/08/mala-motoryka/ gdzie znajdą Państwo opis i wizualizację zabaw wspomagających:

-rozwijanie umiejętności tzw. motoryki małej i dużej,

-ułatwiających wyrabianie ładnego charakteru pisma,

-sprawiających,  że ręka podczas rysowania/ kolorowania mniej się męczy.

Między innymi są to zabawy typu:

– rysowanie kredą, odrysowywanie przedmiotów,

– zakładanie słomek na wykałaczki wbite w kartonik,

-lepienie z plasteliny,

-wycinanie nożyczkami,

-wbijanie gwoździ-zakładanie gumek na gwoździe i wiele, wiele innych ciekawych zabaw.

Justyna Jaśkiewicz, Beata Kukieła 🙂

Bibliografia:

https://pepito.pl/pl/blog/poradnik-prawidlowego-chwytu-u-dzieci-i-rodzaje-nakladek-1567197628.html

https://mojedziecikreatywnie.pl/2013/08/mala-motoryka/

http://www.godmother.pl/jak-nauczyc-dziecko-prawidlowo-trzymac-kredke/

olawojciechowska.pl/etapy-rozwoju-chwytu/