Dzień dobry we wtorek 12 maja! Przed nami kolejny muzyczny dzień. Dziś odkryjemy tajniki świata instrumentów. Zapraszamy Was do zapoznania się z naszymi propozycjami 🙂
1. Dzisiejsze zajęcia rozpoczniemy od piosenki „powitanki”, którą wiele razy śpiewaliśmy w przedszkolu. Jesteśmy pewne, że doskonale ją pamiętacie 🙂
Oto jej słowa:
Wszyscy są, wiatm was,
zaczynamy już czas.
Jestem ja, jesteś ty,
raz, dwa, trzy.
Posłuchajcie utworu i spróbujcie zaśpiewać. Wyobraźcie sobie, że siedzimy na przedszkolnym dywanie i śpiewamy wszyscy razem:)
(źródło: www.youtube.pl)
2. A teraz porysujemy w rytm muzyki. To będzie trudne zadanie, dlatego musicie się bardzo skupić.
Informacja dla rodziców: poniżej znajdują się dwa nagrania. Pierwszy utwór to muzyka legato (płynna) i jej przeciwieństwo – muzyka staccato (jej kolejne dźwięki grane są oddzielnie).
Drogie dzieci, kiedy muzyka jest płynna malujcie w powietrzu fale i łuki. A kiedy słyszycie muzykę staccato rysujcie kropki i koła. Zwróćcie uwagę na to, że te dwa rodzaje muzyki pojawiają się w utworze na zmianę. Zanim zaczniecie rysować posłuchajcie.
Kolejny utwór prezentuje muzykę szybką. Przy jej dźwiękach rysujcie w powietrzu zygzaki. Posłuchajcie.
Drodzy rodzice, dla dziecka zrozumienie rodzajów muzyki może okazać się trudne. Prosimy zatem o podjęcie prób rysowania razem z dzieckiem, by ułatwić mu zrozumienie tematu. Świetną alternatywą dla rysowania w powietrzu jest malowanie muzyki na kartce papieru.
(źródło muzyki: www.chomikuj.pl)
3. Orkiestra.
Spójrzcie na poniższe obrazki i odpowiedzcie na następujące pytania:
– Jaka sytuacja i miejsce pokazane są na zdjęciach? (koncert orkiestry w operze, filharmonii)
– Co tworzą wszyscy ludzie na tym zdjęciu? (orkiestrę)
– Kim oni są? (muzykami)
– Na ilu instrumentach w orkiestrze gra jeden muzyk? (na jednym)
– Skąd muzycy wiedzą jak mają grać? (kieruje nimi dyrygent)
– Kim jest dyrygent? (jest to osoba kierująca zespołami muzycznymi np.: orkiestrą, chórami)
Pałeczka, którą trzyma w dłoni dyrygent to batuta. Służy ona do wyrażania tempa, rytmu muzyki oraz kierowania orkiestrą.
(źródło obrazków: www.pixbay.pl)
4. Jeżeli posiadacie w domu instrumenty, spróbujcie na nich zagrać w opisany poniżej sposób. Instrument z łatwością możecie też zrobić np. : z plastikowej butelki, pudełka, puszki czy garnka. Oczywiście niezbędna będzie tu pomoc rodziców. Wasi rodzice mogą być w tej zabawie dyrygentami. Następnie możecie zamienić się rolami.
Kiedy rodzic pokazuje szeroko rozłożone ręce – gracie głośno.
Dłonie złączone – gracie cicho.
W drugiej części zabawy potrzebne będą dwa paski papieru (długość 50 cm) z kreskami.
Kreski narysowane co 2 cm – szybka muzyka.
Kreski narysowane co 10 cm – wolna muzyka.
5. Jaki to instrument?
Czy znacie nazwy instrumentów przedstawionych na obrazkach? Jeżeli odgadniecie zagadkę, spróbujcie podzielić wyrazy na sylaby z wyklaskiwaniem. Posłuchajcie jakie dźwięki wydają te instrumenty.
(źródło utworów: www.chomikuj.pl)
Drodzy rodzice, włączcie teraz dziecku nagrania ale w innej kolejności. Zadaniem przedszkolaków będzie odgadnięcie jaki instrument słyszy.
6. „Dziwny zegar” – ćwiczenia logopedyczne.
Poniższe obrazki przedstawiają różne rodzaje zegarów. Przyjrzyjcie się im uważnie.
Zegarek na rękę
Czy wiecie, że zegary tak jak instrumenty wydają dźwięki? Każdy z was na pewno posiada w domu zegar, przystawcie do niego ucho i posłuchajcie jaki wydaje dźwięk.
Posłuchajcie wiersza pt. „Dziwny zegar” autorstwa Ewy Małgorzaty Skorek. Naśladujcie bicie zegara (głoska m powinna być wymawiana nieco dłużej).
Dziwny zegar
Zegar na kominie
od lat z tego słynie,
że gdy coś się stanie,
słychać wnet bimbanie:
bimm-bamm. (x 3)
Gdy raz Olek rano
stłukł sobie kolano,
zegar, czy wierzycie,
zaczął zaraz bicie:
bimm-bamm. (x 3)
A gdy małej Zuzi
usiadł bąk na buzi,
to zaraz bimbanie
powiedziało o tym mamie:
bimm-bamm. (x 3)
Kiedy dziadek Klary
zgubił okulary,
to zegar od razu
bimbał bez rozkazu:
bimm-bamm. (x 3)
A kiedy znów babcie
pogubiły kapcie,
to zegar zmartwiony
bił tak niestrudzony:
bimm-bamm. (x 3)
Martwi się rodzina:
– jakaż to przyczyna
zegarowi każe
bimbać według zdarzeń?
Dzisiaj wcześnie rano
fachowca wezwano,
by zegar naprawił,
mechanizm ustawił.
I teraz, kolego,
zegar słynie z tego,
że bimba rodzinie
kwadrans po godzinie:
bimm-bamm. (x 3)
7. Poznaliście dzisiaj kołatkę, bębenek i trójkąt. Instrumenty te zapewne pamiętacie z przedszkola. Przygotowałyśmy też dla Was obrazki innych instrumentów. Spróbujcie je nazwać. Podzielcie wyrazy na sylaby.
INSTRUMENTY PERKUSYJNE
INSTRUMENTY STRUNOWE
8. Memory. Jeżeli macie taką możliwość wydrukujcie karty. Następnie wytnijcie poszczególne instrumenty i odwróćcie je na drugą stronę. Zabawa polega na wyszukiwaniu par takich samych obrazków.
10. Karty pracy. W miejscu białych kropek przyklejcie brązową plastelinę. Czy wiecie jaki to instrument?
Karty pracy z książeczek:
– 3 – latki – KP. 27
– 4 latki – KP. 35
9. Na zakończenie obejrzyjcie filmik edukacyjny o instrumentach muzycznych.
(źródło: www.youtube.pl)
Życzymy miłego dnia 🙂
Joanna Szcześniak, Beata Kukieła, Justyna Jaśkiewicz