Instrumenty wokół nas… grupa III i IV – 15.05.2020 r.

      Możliwość komentowania Instrumenty wokół nas… grupa III i IV – 15.05.2020 r. została wyłączona

Dzień dobry! Dziś ostatni dzień naszej przygody z muzyką i instrumentami. Jak zawsze mamy dla Was kilka ciekawych propozycji. Drodzy Rodzice! Większość dzieci bardzo lubi muzykę. Wpływa ona korzystnie na ich rozwój – w tym rozwój mózgu. Poprzez zabawy muzyczne i piosenki połączone z ruchem, u maluchów kształtowane są wrażliwość muzyczna, słuch, poczucie rytmu i sprawność fizyczna, uczą się one także wielu słów i zwrotów. Warto zachęcać maluchy do śpiewania, razem z nim tańczyć czy po porostu słuchać muzyki. Trzeba pamiętać, by nie puszczać jej zbyt głośno, ponieważ może to powodować pogorszenie słuchu. W zależności od rodzaju, słuchane utwory mogą między innymi inspirować do tańca czy zachęcać do relaksu, uspokojenia po zabawie. Być może Wasze dziecko będzie chciało zaangażować się również w tworzenie własnych instrumentów z dostępnych materiałów. Zrobione razem z mamą czy tatą grzechotka z plastikowych butelek i kaszy, czy gitara z pudełka po chusteczkach i gumek recepturek mogą być używane do gry przy poznanych wcześniej piosenkach lub do tworzenia nowych utworów. Dzięki temu maluch będzie ćwiczył wyobraźnię, wrażliwość muzyczną i poczucie rytmu. Można także kupować instrumenty w sklepach z zabawkami. Warto pamiętać, że choć flety i fujarki mogą wydawać niezbyt przyjemne dźwięki, wspomagają nie tylko rozwój muzyczny, ale także prawidłowe oddychanie. Poza muzykowaniem w domu już kilkuletnie dziecko można zabierać na koncerty, ucząc jednocześnie właściwego zachowania podczas uczestnictwa w tego typu wydarzeniach. (źródło: WSiP – Plac zabaw)

1. Drogie dzieci, dzisiejsze zajęcia zaczniemy od piosenki „powitanki”. Posłuchajcie utworu, a następnie spróbujcie zilustrować ruchem jego treść – oczywiście z pomocą Waszych kochanych rodziców 🙂

(źródło: www.youtube.pl)

2. Muzyka wywiera bardzo dobry wpływ na rzeczywistość. By przekonać się dobroczynnym oddziaływaniu muzyki, posłuchajcie opowiadania autorstwa Adama Bahdaja pt. „Księżycowy koncert”.

https://drive.google.com/file/d/13c_7hfz3K04McpBzVVXvkqIBhBrg7Cy7/view?usp=drivesdk

Po wysłuchaniu utworu przyjrzyjcie się postaciom występującym w opowiadaniu.

(źródła ilustracji: www.pixabay.com.pl, www.szeptykniei.wordpress.com, www.mousesHouses.blogspot.com, www.goinggapp.pl)

Odpowiedzcie na następujące pytania:

– O czym była ta historia?
– Kto w niej występował?
– Po co kot przyszedł do sadu?
– A po co przyszła myszka?
– Kto pomógł myszce?
– Z jakiego powodu kot nie zapolował na myszkę?
– O czym śpiewał słowik?
– Jaką muzykę wy lubicie?
– Co robicie, gdy słyszycie swoją ulubioną muzykę?

Spróbujcie naśladować śpiew słowika:
– pit – pi – lit
– trele – piti – piti – rele
– triki – triki

Czy wiecie, że słowiki są jednymi z niewielu ptaków, które śpiewają w nocy? Posłuchajcie przez chwilę ich pięknego śpiewu 🙂

(źródło: www.chomikuj.pl)

3. Muzyczne zagadki.
Czy rozpoznajecie jaki instrument wydaje ten dźwięk? To bardzo trudne zadanie. Dlatego tuż pod nagraniami zamieszczamy podpowiedzi w postaci ilustracji. Niektóre z tych instrumentów mieliście okazję usłyszeć na zajęciach rytmiki i koncertach muzycznych w przedszkolu.

(źródło: www.bizejprzedszkola.pl)

(źródło: www.przedszkolankowo.pl)

4. Zabawa dydaktyczna „Liczymy dźwięki” z wykorzystaniem instrumentów, np. bębenek, dzwonki, grzechotka. Drodzy rodzice, zagrajcie na instrumencie ukrytym np. pod kocykiem. Zadaniem Waszego dziecka będzie rozpoznanie po dźwięku jaki to instrument oraz policzenie ile razy rodzic uderzył w bębenek, dzwonki, poruszał grzechotką. Następnie dziecko układa tyle klocków lub nakrętek czy patyczków ile dźwięków usłyszało (w zakresie 1-5).

5. Do kolejnej zabawy potrzebny będzie utwór muzyczny, który prezentujemy poniżej. Kochane przedszkolaki, waszym zadaniem będzie poruszanie się swobodnie w rytm muzyki. Gdy muzyka ucichnie, zatrzymajcie się, ukucnijcie i zamknijcie oczy. Wsłuchajcie się w ciszę. Po chwili otwórzcie oczy. Co słyszeliście, kiedy była cisza? Czy cisza jest przyjemna? Czy czasami warto posiedzieć w ciszy? Porozmawiajcie o tym ze swoimi rodzicami.

(źródło: www.chomikuj.pl)

6. Co to? Kto to? – rozwiązywanie zagadek podsumowujących temat tygodnia.

Może być dęty, może być i strunowy,
ważne, aby był do gry gotowy.
Piękne dźwięki nam wygrywa,
z nim piękna muzyka jest możliwa. (instrument muzyczny)

Jest to zespół niemały,
mogą w nim być skrzypce, a nawet organy.
Gdy wszyscy razem zaczynają grać,to aż publiczność chce z foteli wstać. (orkiestra)

Zna go każde w przedszkolu dziecko,
zawsze stoi przed swoją orkiestrą
i porusza drewnianą pałeczką. (dyrygent)

Dyrygenta wszyscy się słuchają,
tylko na nią patrzeć mają.
Dzięki tej drewnianej pałeczce
wszystko uda się w każdej pioseneczce. (batuta)

7. W tym tygodniu dowiedzieliście się że, instrumenty można zrobić z wielu przedmiotów codziennego użytku. Obejrzyjcie filmik, na którym przedstawiona jest instrukcja wykonania bardzo prostych instrumentów i spróbujcie wykonać jeden z nich.
– grzechotka – kasza lub ryż, opakowanie z jajka niespodzianki, dwie plastikowe łyżeczki, taśma klejąca, nożyczki
– grzechotka z kubka – kasza, ryż makaron, piasek itp., plastikowy kubek (najlepiej po jogurcie), papierowa serwetka, gumka recepturka
– piszczałka (z wiadomych względów tylko dla bardzo cierpliwych rodziców 😉 ) – dwie drewniane szpatułki lub patyczki od lodów, pasek papieru szerokości szpatułek, pocięta słomka do napojów (dwa kawałki), dwie gumki recepturki
– bębenek – metalowa puszka, kawałek gumowej rękawiczki lub balon, gumka recepturka

8. Wodząc paluszkiem po liniach sprawdźcie, które dziecko gra na skrzypcach.

9. Za oknami piękna zielona i kwitnąca wiosna. Jak zawsze zachęcamy Was do aktywności na świeżym powietrzu. Jeżeli macie taką możliwość, wybierzcie się dzisiaj do sadu lub na łąkę. Poszukajcie tam „muzyki”. Swoje obserwacje i odczucia możecie namalować farbami słuchając utworu „Wiosna” słynnego kompozytora Vivaldiego.

(źródło: www.szkolneinspiracje.pl)

(źródło: www.chomikuj.pl)

10. Na dobranoc proponujemy bajeczkę o pomysłowym Dobromirze i jego muzycznych odkryciach. Podczas oglądania spróbujcie nazwać instrumenty jakie skonstruował chłopiec.

(źródło: www.youtube.pl)

Życzymy miłego weekendowego odpoczynku 🙂 Do „usłyszenia” w poniedziałek 🙂

Joanna Szcześniak, Beata Kukieła, Justyna Jaśkiewicz