II GRUPA- 23.04.2020

      Możliwość komentowania II GRUPA- 23.04.2020 została wyłączona

Witajcie. Dziś przenosimy się w krainę ulubionych baśni!

 

1. Wysłuchajcie fragmentu baśni M. Konopnickiej „O krasnoludkach i sierotce Marysi”:  zwrócenie uwagi na wygląd krasnoludków, miejsca, w których można je zobaczyć, ulubione zajęcia, pożywienie.

Czy to bajka, czy nie bajka,
Myślcie sobie, jak tam chcecie.
A ja przecież wam powiadam:
Krasnoludki są na świecie.
Naród wielce osobliwy.
Drobny – niby ziarnka w bani:
Jeśli które z was nie wierzy,
Niech zapyta starej niani.
W górach, w jamach, pod kamykiem,
Na zapiecku czy w komorze

Siedzą sobie Krasnoludki
W byle jakiej mysiej norze.
Pod kominem czy pod progiem –
Wszędzie ich napotkać można:
Czasem który za kucharkę
Poobraca pieczeń z rożna…
Czasem skwarków porwie z rynki
Albo liźnie cukru nieco
I pozbiera okruszynki,
Co ze stołu w obiad zlecą.
Czasem w stajni z bicza trzaśnie,
Koniom spląta długie grzywy,
Czasem dzieciom prawi baśnie…
Istne cuda! Istne dziwy!

Gdzie chce – wejdzie, co chce – zrobi,
Jak cień chyżo, jak cień cicho,
Nie odżegnać się od niego,
Takie sprytne małe licho!
Zresztą myślcie, jako chcecie,
Czy kto chwali, czy kto gani,
Krasnoludki są na świecie!
Spytajcie się tylko niani.

2.  A teraz zabawa ze śpiewem:

3. Obejrzyjcie:

4. Spróbujcie wspólnie ułożyć  ilustracje do baśni „Królewna Śnieżka” według kolejności zdarzeń:

Jakie cechy mieli bohaterowie?

(np. Jaka była Śnieżka (Macocha)?

Jakie były krasnoludki?

Śnieżka – dobra, miła…),

Krasnoludki – pracowite, wesołe…

Macocha – zła, zazdrosna…).

5. „Wesołe krasnoludki” – zabawa matematyczna:

–  oglądanie sylwet i porównywanie wyglądu krasnoludków

– liczenie postaci – posługiwanie się liczebnikami głównymi

– ustalanie kolejności krasnoludków z zastosowaniem liczebników porządkowych:

pierwszy krasnoludek ma ubranko w gwiazdki, drugi …

– określanie miejsca w szeregu, np.:

* jakie ubranko ma szósty krasnoludek?

* na którym miejscu stoi krasnoludek w ubranku w kółka?

* jakie ubranko ma krasnoludek stojący na piątym miejscu?

*jakie ubranko ma krasnoludek stojący między krasnoludkiem w ubranku w gwiazdki i krasnoludkiem w ubranku w trójkąty?

6. „Dokończ rysować krasnoludka (MALOWAĆ)” – ćwiczenie graficzne:

dorysowywanie kredkami lub domalowywanie farbami brakujących elementów obrazka.

7. „Gdzie mieszkają krasnoludki?”

– labirynt graficzny: rysowanie drogi krasnoludka do jego domku.

8. „Krasnoludek” – ćwiczenie spostrzegawczości:  wycinanie, składanie obrazka z części,  naklejenie obrazka na kartkę.

krasnal

9. Wysłuchajcie krótkiej wersji baśni „Jaś i Małgosia”, zaprezentowanej przez rodzica.

Porozmawiajcie na jej temat .

− Co Jaś i Małgosia robili w lesie?

− Jak wyglądał dom, który zobaczyły dzieci w lesie?

− Kto mieszkał w domu z piernika?

− Jak skończył się pobyt dzieci u Baby-Jagi?

10. „Zgadnij, co mam na myśli” 

‒ wybierz jeden przedmiot z otoczenia, następnie opisz jego wygląd i funkcje tak, żeby dziecko mogło odgadnąć, o co chodzi, np. „Jest niewielki, zielony, stoi na półce, można do niego nalać wodę” (wazonik). Stopień trudności (wybór przedmiotu i jego opis) możesz zmieniać w zależności od możliwości dziecka.

11. „Wzory z zapałek” 

‒ przygotuj ok.20 zapałek. Poproś dziecko, aby rozłożyło zapałki na dwie części tak, żeby w każdej części było tyle samo zapałek (dziecko może rozkładać kolejno zapałki mówiąc „ta jest dla ciebie, ta jest dla mnie”). Z zapałek z jednego zbioru ułóż wzór, poproś, aby dziecko ułożyło taki sam z zapałek z drugiego zbioru. W zależności od możliwości dziecka możesz wykorzystać mniej lub więcej zapałek. Przed przystąpieniem do zabawy możesz poprosić dziecko, aby pomalowało zapałki farbami – zapałki w obu zbiorach powinny być pomalowane w taki sam sposób, aby można było ułożyć wzór, a następnie go odtworzyć.

12.  Logopedyczne karty pracy:

13. Kolorowanki:

 

Wspaniałej zabawy życzymy:

ANNA SMOLAREK, EDYTA GAGRACZ

Zabawa ruchowo – naśladowcza „Jestem aktorem w krainie emocji”                                    Naśladujemy zachowanie aktora na scenie: ruch całego ciała, gesty i mimika twarzy, sposób wypowiadania roli, posługiwania się rekwizytami, śpiew i taniec na podstawie opowieści ruchowej.

Kraina emocji – opowieść ruchowa
Każdy aktor to podróżnik… przebywa niezwykłe oceany przygód wędrując od jednej emocji do drugiej… bo wszystkie musi dobrze poznać zanim zaprezentuje je na wielkiej scenie…
Wsiadamy do pociągu i pierwszą krainą jaką odwiedzimy to kraina Radości, tu mieszkają ludzie zawsze uśmiechnięci, weseli. Cieszą się od rana, jak tylko wstaną, przeciągają się z zadowolenia, witają się z nami uśmiechem, obejmują się przyjaźnie i tańczą…                                                            Nagle robi się ciemno..ponuro….ooo…dotarliśmy do Krainy złości, tu mieszkają ludzi, którzy czują się obrażeni, są źli, zdenerwowani, każdy jest sam i nie ma przyjaciół. Ściskają dłonie w pięści, mówią do innych, nie lubię cię, tupią nogami, potrząsają głowami, robią złe miny…
A oto na horyzoncie przed nami rozkwita kraina Spokoju. Tu ludzie są spokojni, leniwi, ostrożni.. delikatnie głaskają się nawzajem, prowadzą się za ręce, siedzą spokojnie obok siebie.

Zabawa słowna „Intonacje”                                                                                                      Powtarzanie przez dzieci jednego zdania wcielając się w różne role (np. królewny, mówcy, krasnoludka, żołnierza, smoka itp..) – zwrócenie uwagi na głos i mimikę.

Zabawa ruchowa „Zaczarowane postacie”                                                                                   Odgrywanie roli na umówiony znak (np. nauczyciel, drwal, tancerz, niedźwiedź, piosenkarka) – próba wcielenia się w daną postać wykorzystując charakterystyczne cechy zachowania, pozę

Zagadki:
Jak się nazywa taki budynek,
w którym zobaczę scenę, kurtynę?
Krzesła tam stoją rząd za rzędem,
a ja tam bajkę oglądać będę. (teatr)

Choć to nie rolnik, lecz rolę ma.
Często w teatrze lub w filmie gra.(aktor)

Co biją dzieci aktorom,
gdy się w teatrze zbiorą? (brawa)

Zanim się w teatrze zacznie przedstawienie,
co się musi najpierw rozsunąć na scenie? (kurtyna)

Powiedz, jakie lalki w teatrze spotykasz,
które mówią ludzkim głosem, tańczą na patykach.(kukiełki)

Kto obmyśla jak przedstawić bajkę na scenie? (reżyser)

Zabawa ,, Prawda czy fałsz”.
Rodzic mówi zdania dotyczące znanych baśni, a dzieci, jeżeli zdanie jest prawdziwe – klaszczą w ręce, a jeżeli fałszywe – tupią.

* Czerwony Kapturek niósł dziadkowi lekarstwa.
* Śnieżka zamieszkała z siedmioma krasnoludkami.
* Kopciuszek zasnął po zjedzeniu zatrutego jabłka.
* Uciekając o północy, Śnieżka zgubiła pantofelek.
* Jasia i Małgosię uwięziła Baba – Jaga.
* Krzyś miał przyjaciela Misia Uszatka.

Zdania prawdziwe i fałszywe*
Scenograf projektuje lalki i kukiełki do przedstawień (P)
Antrakt to inaczej przerwa teatrze. (P)
Aktor nie gra w teatrze (F)
W teatrze nie ma sceny. (F)

Dokończ zdanie:

Miejsce w teatrze, gdzie występuje aktor to…………..(scena)
Publiczność siada na…………………………………..(widowni)
Do teatru ubieramy się w ……………………………..(eleganckie ubranie)

„Zadania Mądrej głowy”
Kto występuje w teatrze lalkowym? (lalki)
Jaki to rodzaj teatru gdy grają cienie? (teatr cieni)
Gdy występują ludzie to taki teatr nazywa się?…(teatr żywego aktora)
Gdy występujący aktor milczy to o jakiej formie teatralnej mówimy? (pantomima)

Wykonywanie wspólnie z rodzicami maski z papierowego talerza.

Daria Ziejewska, Anna Bugajska