„Czysta rzeka” grupa III i IV – 23.04.2020 r.

      Możliwość komentowania „Czysta rzeka” grupa III i IV – 23.04.2020 r. została wyłączona

Drogie dzieci! Zapraszamy na dalszy ciąg tematyki ekologicznej. Dziś skupimy się na czystości rzek, które pełnią bardzo ważną rolę w naszym środowisku. Dowiecie się też skąd się bierze woda w kranie i dlaczego trzeba ją oszczędzać.

Dzisiaj obchodzimy również Światowy Dzień Książki. Poproście zatem rodziców o przeczytanie Waszej ulubionej książki:) Pokażcie nam ją przesyłając zdjecia. W przyszłym tygodniu poznacie bliżej tajemnice książek 🙂

1. Wracamy do tematyki ekologicznej. Na początek zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmu edukacyjnego. 

Zastanówcie się:
– dlaczego nie wolno zanieczyszczać rzek?
– dlaczego woda w życiu człowieka jest tak ważna?

2. Posłuchajcie teraz fragmentu wiersza J. Papuzińskiej pt. „Chora rzeka”.
Śniła się kotkowi rzeka,
wielka rzeka, pełna mleka…
Tutaj płynie biała rzeka.
Jak tu pusto!
Drzewo uschło…
Cicho tak –
ani ptak,
ani ważka, ani komar, ani bąk,
ani gad, ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,
[…] ani pstrąg,
nikt już nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”.
[…]
Chora rzeka nie narzeka,
tylko czeka, czeka, czeka…

Odpowiedzcie na pytania dotyczące treści wiersza:
– Co śniło się kotkowi?
– Jakie zwierzęta mieszkają w wodzie?
– Dlaczego wszystkie zwierzęta i rośliny wyprowadziły się z rzeki?

Drogie dzieci, o której rzece był wiersz? Wskażcie odpowiedni obrazek.
– O co może prosić rzeka? (np.: nie zanieczyszczaj mnie, nie wrzucaj butelek i worków do wody, nie zostawiaj śmieci na brzegu rzeki).

(źródło: www.pixabay.pl)

3. Zabawy badawcza- „Czysta i brudna woda” – zabawa badawcza z wykorzystaniem wody. Postawcie na stole przezroczysty pojemnik z czystą wodą. Porozmawiajcie z dziećmi na temat koloru wody i jej czystości. Poproście dziecko by wlało do wody substancje (płyn do mycia naczyń, barwnik spożywczy, farbę, kawałki bibuły, papierki). Obserwujcie, co dzieje się pod wpływem substancji i starajcie się wyciągnąć wnioski, jak zmienia się woda. Następnie włóżcie do pojemnika z brudną wodą liść kapusty pekińskiej lub kwiatka. Dzieci przez cały dzień obserwują, co się stanie z rośliną pod wpływem działania substancji, które wlały do wody.
Podsumowanie eksperymentu: nawet bardzo mała ilość detergentów, wylanych substancji, wyrzuconych śmieci sprawia, że cała woda jest zanieczyszczona. Zanieczyszczenia rozprzestrzeniają się i zatruwają zwierzęta i rośliny.

(źródło: www.mojedziecikreatywnie.pl)

4. Posłuchajcie piosenki. Spróbujcie nauczyć się refrenu 🙂

„Posprzątajmy świat”

1.Tyle śmieci jest na świecie,
tyle brudu wokół nas.
Wszędzie śmieci te znajdziecie
na porządki nastał czas.

Ref.: Niech się lasy zielenią,
niech śmieci zniknie ślad.
Posprzątajmy ziemię,
posprzątajmy świat.

2.Czemu ludzie żyją w brudzie?
Cierpi rzeka, łąka, las.
Brudne ścieki precz od rzeki,
na porządki nastał czas.

Ref.: Niech się lasy zielenią,
niech śmieci zniknie ślad.
Posprzątajmy ziemię,
posprzątajmy świat.

3. Kiedy razem posprzątamy,
zdrowszy będzie każdy z nas.
Bałaganić już nie damy,
na porządki nastał czas.

Ref.: Niech się lasy zielenią,
niech śmieci zniknie ślad.
Posprzątajmy ziemię,
posprzątajmy świat.

5. „Kropelki wody” – zabawa ruchowa.
Drogie przedszkolaki, rozłóżcie na dywanie kartki, które będą kałużami. Zamieńcie się teraz w kropelki wody. Do zabawy wykorzystajcie piosenkę, której przed chwilą wysłuchaliście. Podczas gdy muzyka gra, biegajcie/spacerujcie po pokoju. Na hasło rodzica: „kropelka do kałuży” – zatrzymajcie się przed wybraną kałużą  i wskoczcie do niej obunóż.

6. Kropelka wody – praca plastyczna.
Przed Wami szablon kropelki wody (jeżeli nie macie drukarki możecie spróbować sami narysować taką kroplę). Wasze zadanie polega na pomalowaniu kropelki niebieską farbą lub wyklejeniu jej kawałkami niebieskiego papieru.

(źródło: www.colorir.best)

7. Czas na zagadkę podsumowującą 🙂

Służy do picia, służy do mycia.
Bez niej na ziemi nie byłoby życia!

Czy wiecie co to jest? To oczywiście woda. Teraz dowiecie skąd się bierze woda w kranie i dlaczego powinniśmy ją oszczędzać. Oglądajcie uważnie.

(źródło: www.youtube.pl)

 

Joanna Szcześniak, Beata Kukieła, Justyna Jaśkiewicz