Witajcie. Dziś w roli głównej wystąpi biedronka 🙂 „Biedroneczko, leć do nieba”.
1. Dokończcie rymowanki dotyczące owadów i roślin spotykanych na łące. Wymieńcie słowa rymujące się z podanymi słowami.
- Trawa, kwiaty, biedronka – to na pewno… (łąka)
- Czerwone jak gotowane raki – to… (maki)
- Ma żółty środek, białe płatki, łodyga u niej wiotka.
Ten łąkowy kwiat to… (stokrotka)
- Piegowata dama, po łące chodzi od rana. Wygrzewa się w promykach słonka.
To maleńka… (biedronka)
- Czy to fruwają kwiaty? Jest ich tyle. Nie! To… (motyle)
- Lata, lata koło nosa. Uwaga! To… (osa)
- Lata, lata obok czoła. Kto to? To miodna… (pszczoła)
2. Wysłuchajcie piosenki Mała biedroneczka:
- Mała biedroneczka siedem kropek miała, na łące zielonej wesoło fruwała.
Złapał ją pajączek w swoją pajęczynę. „Uratuję cię, biedronko, a ty mi coś przynieś”.
Ref.:Biedroneczko, leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba.
- Mała biedroneczka siedem kropek miała, na łące zielonej wesoło fruwała.
Złapał ją wróbelek, niesie tę kruszynę. „Uratuję cię, biedronko, a ty mi coś przynieś”.
Ref.: Biedroneczko, leć…
- Mała biedroneczka siedem kropek miała, na łące zielonej wesoło fruwała. Złapała ją żaba i po wodzie płynie.
„Uratuję cię, biedronko, a ty mi coś przynieś”.
Ref.: Biedroneczko, leć…
3. Porozmawiajcie na temat piosenki.
− Co robiła biedronka?
− Kto ją złapał?
− Dlaczego zwierzęta nic nie robiły biedronce?
− Czego od niej chciały?
4. Wyprawka plastyczna nr 24.
- Kolorowanie listka na zielono.
- Wypełnianie rysunku biedronki kuleczkami bibuły – czerwonej i czarnej.
- Wycinanie otrzymanego obrazka.
5. Proponowane opowiadanie przybliży dzieciom poznanie roli biedronki w przyrodzie. Nie wszystkie wiedzą jak pożytecznym jest owadem.
Do ogrodu przyfrunęły biedronki.
– Jak tutaj ładnie. Tyle pięknych kwiatów. Odpocznijmy chwilkę.
Nagle usłyszały wołanie.
– Ratunku! Ratunku! Oj! Boli! Kto mi pomoże?!
Biedronki uważnie rozejrzały się dookoła. W pobliżu miejsca, gdzie postanowiły odpocząć zakwitł piękny krzak róży. Tymczasem złośliwe mszyce zjadały jego liście.
– Zaraz się z wami rozprawimy! – biedronki szybko zabrały się do pracy, połykając szkodniki. Kiedy skończyły, było już prawie ciemno.
– Dziękuję za pomoc – odezwała się róża. Mocniej zapachniała i rozwinęła pąki.
– My mamy teraz pełne brzuszki, a ty jesteś cała i zdrowa – odpowiedziały biedronki i odfrunęły.
6. Propozycja wykonania biedronki:
7. Obejrzyjcie bajkę o biedronce:
8. Oceń, czy wypowiedziane przez mamusię/tatusia zdania są zgodne z prawdą czy nie. Klaśnij w rączki, jeśli zdanie jest prawdziwe.
Przykłady:
…ryby pływają w stawie,
…żaba urodziła kotka,
…żaby skaczą po trawie,
…ślimaki to ogromne zwierzaki,
…dzięcioł stuka w korę drzewa i robaki z niej wybiera,
…maki to kolorowe ptaki,
…kiedy świeci słońce, jest ciepło na łące
Źródło zabawy: https://flipbooki.mac.pl
9. Wykonaj motylka ( UŁÓŻ NA PODŁODZE) z apaszki lub szalika mamusi, według własnego pomysłu 🙂
10. Kilka kart pracy dla chętnych:
Anna Smolarek, Edyta Gagracz
Słuchanie wiersza Jana Brzechwy „Żuk”: dzielenie się spostrzeżeniami na temat spotkania oraz wyglądu biedronki i żuka
Do biedronki przyszedł żuk,
W okieneczko puk – puk – puk.
Panieneczka widzi żuka: ”
Czego pan tu u mnie szuka?”
Skoczył żuk jak polny konik,
Z galanterią zdjął melonik.
I powiada: „Wstań, biedronko.
Wyjdź, biedronko, przyjdź na słonko.
Wezmę ciebie aż na łączkę
I poproszę o twą rączkę.”
Oburzyła się biedronka : ”
Niech pan tutaj się nie błąka,
Niech pan zmiata i nie lata,
I zostawi lepiej mnie,
Bo ja jestem piegowata, A pan – nie!”
Powiedziała, co wiedziała,
I czym prędzej odleciała,
Poleciała, a wieczorem
Ślub już brała – z muchomorem.
Bo od środka aż po brzegi
Miał wspaniałe, wielkie piegi.
Stąd nauka jest dla żuka:
Żuk na żonę żuka szuka.
2.Prezentacja naturalnych okazów lub fotografii przedstawiających biedronki: określanie wyglądu, sposobu poruszania się, i odżywiania biedronek o wyjaśnienie, że ilość kropek na skrzydłach biedronki nie określa jej wieku, lecz gatunek.
Biedronka to owad z rodziny biedronkowatych obejmującej niewielkie chrząszcze o owalnym, wypukłym ciele. Ich długość sięga do 6 mm. Żywią się mszycami. Ich czułki są krótkie, często zakończone tzw. buławką. Mają 3 pary odnóży oraz czerwone lub pomarańczowe skrzydełka z czarnymi kropkami. W Polsce najczęściej występuje biedronka siedmiokropka. Głowa biedronki jest szeroka, wchodzi w przedplecze. Wzrok biedronek jest wyjątkowo słaby i zwykle muszą niemal dotknąć mszycy, żeby ją rozpoznać. Otwór gębowy ma postać charakterystycznych „toporków”. Prowadzą drapieżny tryb życia, odżywiając się głównie mszycami, a także jajami owadów lub młodymi larwami. Niektóre gatunki odżywiają się pokarmem roślinnym.
–zwrócenie uwagi na miejsca występowania oraz sposoby przystosowania się biedronek do warunków życia
Biedronka występuje niemal wszędzie: na uprawach rolnych, w lasach, parkach, ogrodach, a także w domach mieszkalnych na roślinach doniczkowych. Barwy biedronki mają odstraszać ewentualnych wrogów. W razie niebezpieczeństwa biedronki wydalają poprzez stawy nóg hemolimfę żółtym zabarwieniu, która ma właściwości trujące. Często udają, że są martwe – spadają na ziemię i pozostają bez ruchu przez kilka minut. Bardzo szybko się mnożą. Dorosłe owady zimują gromadząc się setkami w różnych miejscach pod ziemią, w budynkach lub pod korą drzew.
3. Zabawa ruchowa „Biedronki na łące”: dorosły lub jedno z dzieci recytuje słowa rymowanki: „Biedroneczko leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba” biedronki rozkładają skrzydełka i fruwają po łące na hasło „Pająk idzie!” biedronki odlatują na wyznaczone miejsce, lub stoją nieruchomo.
4.Zabawa rytmiczna w oparciu o rymowankę „Biedroneczko leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba”: rytmiczne recytowanie rymowanki: sylabami, z klaskaniem, tupaniem, podskokami.
Daria Ziejewska, Anna Bugajska