Witajcie, Kochani!
Jesteśmy ciekawe, ilu z Was widziało ostatnio „na żywo” kurę, krowę, świnkę albo kaczkę? Bo gospodarze, niestety, hodują ich coraz mniej i coraz trudniej będzie je poobserwować:( Jeśli nie widzieliście, nie martwcie się! Mamy dla Was kilka filmików edukacyjnych ze zwierzętami gospodarskimi:
A teraz rozwiążcie kilka zagadek:
Dzisiejsze zabawy z dzieckiem proponujemy zacząć od rozwiązania zagadek (można wykorzystać ilustrację zwierząt z wiejskiego podwórka).
Rodzic czyta treść zagadki. Dziecko podaje rozwiązanie słowne i wskazuje na obrazku odpowiednie zwierzę.
Pasie się na łące i długo przeżuwa, mówi: mu, mu, mu i … się nazywa. (krowa)
Mruczy, miauczy, prycha, czasem pije mleko, czasem myszy szuka. (kot)
Chodzi po podwórku i grzebie łapkami. Kiedy zniesie jajko ko, ko, ko się chwali. (kura)
Małe, żółte kuleczki – dzieci kokoszeczki. (kurczątka)
Chodzi po podwórku, kukuryku – woła. Ma wspaniały ogon to jego ozdoba. (kogut)
Zadaniem domowym jest narysowanie kredkami lub namalowanie kredkami dowolnego zwierzątka z rozwiązanej zagadki (samemu lub z rodzicem). Czekamy na zdjęcia:)!
Zabawa matematyczna „Układamy przedmioty według określonych cech”
(Prosimy o przygotowanie np. 5 szt. wyciętych z gazety lub papieru kwiatów różniących się wielkością; sznurki (5 szt) – tasiemki lub paski papieru różniące się długością.
Rodzic zwraca się do dziecka :
– Zobacz, mamy kwiaty, które różnią się wielkością. Czy potrafisz ustawić je od najmniejszego do największego? Ile jest wszystkich kwiatów? (Dziecko segreguje kwiaty wg wielkości i przelicza ich ilość). I np. w ogródku rosło 5 kwiatów, ale 2 zwiędły. Ile kwiatów zostało? Na oczach dziecka demonstrujemy działanie: kładziemy 5 kwiatów, potem zabieramy 2 i liczymy, że zostało 3, itp.
– Następnie mamy sznurki (lub paski) różniące się znacznie długością. Czy potrafisz wskazać i ułożyć sznurki od najkrótszego do najdłuższego? (Dziecko, samodzielnie lub z pomocą rodzica, porównuje długość sznurków poprzez przykładanie do siebie. Potem układa je od najkrótszego sznurka do najdłuższego).
Dowolny taniec przy piosence „Stary Donald farmę miał” (dostępne w Internecie).
Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze na podstawie wiersza J. Porazińskiej Wiejska muzyka. Prosimy dziecku przeczytać wiesz.
Kaczka kwacze, kracze wrona, a gęś gęga przestraszona.
Koza meczy, owca beczy, a na płocie sroka skrzeczy.
Wróbel ćwierka, dzięcioł stuka, a kukułka w lesie kuka.
Krótka rozmowa na temat wiersza.
Co robią zwierzęta: kaczka, wrona i gęś?
Co robią koza, owca i sroka?
Co mamy dzięki krowie?
Co robią ptaki – wróbel, dzięcioł i kukułka?
Teraz rodzic zaprasza dziecko do zabawy „Wiejska muzyka”
Rodzic mówi wiersz. Gdy jest mowa o danym zwierzęciu, dziecko naśladuje jego głos.
Kaczka kwacze (dziecko mówi: kwa, kwa, kwa),
kracze wrona (dziecko mówi: kra, kra, kra),
a gęś gęga (mówi: gę, gę, gę) przestraszona.
Koza meczy (mówi: meee, meee, meee),
owca beczy (mówi: beee, beee, beee),
a na płocie sroka skrzeczy (trre, trre, trre).
Wróbel ćwierka (ćwir, ćwir, ćwir),
dzięcioł stuka (stuk-puk, stuk-puk, stuk-puk),
a kukułka w lesie kuka (ku-ku, ku-ku, ku-ku).
I jeszcze coś z ochrony naszej przyrody… Co jest potrzebne roślinkom, żeby rosły? Dorysuj to na kolorowankach i pięknie pokoloruj.
źródło: publikacje wyd. MAC
Udanej zabawy i do jutra!
K. Ratajczyk & A. Bugajska