9.04.2021- ZWIERZĘTA I ICH DZIECI- I, II GRUPA

      Możliwość komentowania 9.04.2021- ZWIERZĘTA I ICH DZIECI- I, II GRUPA została wyłączona

ZWIERZĘTA I ICH DZIECI

Witam Was w ostatni dzień naszego tygodnia. Przypomnijmy sobie,o czym w tym tygodniu rozmawiamy? Tak, o zwierzętach na wsi.

Mamy nadzieję, iż każdy znajdzie w naszych propozycjach coś dla siebie 🙂

1. Dziś będziemy mówić o zwierzętach wiejskich i ich dzieciach. Zamieszczam tutaj plansze związane z tematem. Proszę, aby dzieci po kolei wskazywały na zwierzątko i mówiło – nazwę mamy i jego dziecka. Rodzic pomaga, jeśli zajdzie taka konieczność.

2. Posłuchajcie wiersza czytanego przez rodzica:

„Na wiejskim podwórku”- Stanisław Kraszewski.

 

Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:

Krowa – łaciate cielątko,

Koza – rogate koźlątko,

Owca – kudłate jagniątko,

Świnka – różowe prosiątko,

Kurka – pierzaste kurczątko,

Gąska – puchate gąsiątko,

Kaczka – płetwiaste kaczątko,

Każda prowadzi swoje dzieciątko!

Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.

Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.

Krowa – łaciate cielątko,

Koza – rogate koźlątko,

Owca – kudłate jagniątko,

Świnka – różowe prosiątko,

Kurka – pierzaste kurczątko,

Gąska – puchate gąsiątko,

Kaczka – płetwiaste kaczątko,

Każda zgubiła swoje dzieciątko!

Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.

Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.

Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.

Odpowiedzcie teraz na pytania.

  1. Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
  2. Co wydarzyło się w wierszu?
  3. Kto spowodował kłopoty?
  4. Co zrobił gospodarz?

3. Odpowiedzi, według wzoru: rodzic – dziecko:

  • Pies – szczeniaki
  • Królik – króliczki
  • Kot – kociątka
  • Koza – koźlątko
  • Koń – źrebaczek
  • Krowa – cielaczek
  • Owca – jagniątka
  • Świnia – prosiaczek.

Aby bliżej poznać zwierzęta małe i duże mieszkające na wsi proponujemy zapoznanie dzieci z prezentacją dostępną pod poniższym linkiem:

 

4.Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze, logopedyczne „Jesteśmy zwierzętami”.

Rodzic może pokazać dziecku ilustracje zwierząt mieszkających na wsi (kury, koguta, gęsi, kaczki, owcy, krowy, kozy) lub wypowiadać nazwy poszczególnych zwierząt. Zadaniem dziecka jest na naśladowanie jego odgłosów.

Kotek lubi mleko – gimnastyka buzi i języka.

Rodzic daje dziecku lusterko. Dziecko robi miny – smutnego kota, głodnego, wystraszonego kota, zmęczonego i wesołego kotka.

Rodzic zachęca dziecko do gimnastyki języka:

  • Głodny kotek szuka mleka – poruszanie językiem w górę, w dół oraz w prawo i lewo
  • Spragniony kotek pije mleko – szybkie dotykania językiem, na przemian, dolnej i górnej wargi
  • Najedzony kotek oblizuje się – wolne oblizywanie warg.

 Jak się bawił kotek? – zabawa ćwicząca zmysł równowagi.

Rodzic rozkłada na dywanie sznurek, imitujący poplątaną włóczkę. Dziecko stara się iść obok sznurka, tak jak jest rozwinięty. Na koniec zabawy może pozwijać ładnie sznurek.

5. „Domowe przedszkole”- program edukacyjny.

Co słychać na wsi? (tvp.pl)

6. Zabawy ruchowe:

„Na wiejskim podwórku” – Dzieci biegają po pokoju. Na hasło: „pieski” – chodzą na czworakach i naśladują szczekanie psa. Na hasło: Koniki – biegną, zatrzymują się i grzebią kopytkiem. Na hasło: Koguty – stają na jednej nodze i naśladują pianie koguta.

„Pieski do budy” – Dzieci – pieski poruszają się na czworakach w różnych kierunkach, omijając poduszki – budy. Na hasło „Pieski do budy” – jak najszybciej muszą usiąść w najbliższej  budzie.

„Psy i koty” – Dzieci na hasło „kotki” spacerują, wyciągają grzbiet, piją mleko, miauczą; na hasło „pieski” chodzą na czworakach, merdają ogonkiem, szczekają.

7.Chwila relaksu:

8. „Miała baba koguta” – zabawa rytmiczna w oparciu o popularną piosenkę.

Proszę, aby na początku dzieci wysłuchały piosenki około 2 razy – kto chce, może śpiewać 😊 Następnie dziecko rytmizuje z rodzicem tekst wysłuchanej piosenki poprzez wyklaskiwanie: Mia-ła  ba-ba ko-gu-ta, ko-gu-ta, ko-gu-ta….itd.

Tekst piosenki:

Miała baba koguta, koguta, koguta,

wsadziła go do buta, do buta, hej!

Mój miły kogucie, kogucie!

czy ci dobrze w tym bucie, w tym bucie,

w tym bucie, w tym bucie, siedź!

Miała baba indora, indora, indora,

wsadziła go do wora, do wora, siedź!…

Miała baba prosiaka, prosiaka,

wsadziła go do saka, do saka, siedź!..

9. „Zdrobnienia i zgrubienia” – zabawy językowe. Rodzic czyta wymienia nazwę zwierzęcia z wsi a dziecko tworzy zdrobnienia i zgrubienia do podanych słów:

kogut, kogucik, kogucisko
byk, byczek, byczysko
kot, kotek, kocisko
krowa, krówka, krówsko
osioł, osiołek, oślisko

10. „W WIEJSKIEJ ZAGRODZIE ” – zabawy ruchowe w formie opowieści ruchowej

Nastał ranek, z kurnika wychodzi domowe ptactwo marsz, naśladowanie odgłosów ptactwa domowego: kuru- ko, ko, ko; Indyk – gul, gul, gul; Kogut- kukuryku. Zatrzymują się, machają skrzydłamiwykonywanie skrętów szyi w prawą i lewą stronę. Kogut wskoczył na płotwykonywanie podskoków obunóż. Gospodarz sypie ziarnoskłony w przód. Gospodarz idzie do obory. Wyprowadza konie, krowy na pastwiskoprzemieszczanie się na czworakach. Zwierzęta żeby przejść na pastwisko przechodzą przez mostekprzejście na czworakach po szerokiej ławeczce (ławeczką mogą być ułożone poduszki) Zwierzęta się najadły. Odpoczywają ciekawie się rozglądającprzejście do leżenia przodem, podparcie się dłońmi o podłogę, unoszenie głowy jak najwyżej, spoglądanie raz w jedną, raz w drugą stronę. Zapadają w drzemkę, leżą na jednym boku, po chwili odwracają się na drugi bokprzechodzą z leżenia na prawym boku do leżenia na lewym boku. Zbliża się wieczór, zwierzęta wracają do oborychód na czworakach, przejście przez mostek ( jak wyżej). Na zakończenie ćwiczenie rozluźniającestanie w lekkim rozkroku, swobodny zwis tułowia i rąk.  

11.„JAK CHODZĄ ZWIERZĄTKA” – zabawa ruchowa do piosenki

Zapraszam do wysłuchania piosenki i naśladowania jak poruszają się zwierzątka –miłej zabawy.

12. Praca plastyczna „Krowa origami z koła”.

lub

13. Dla chętnych:

 

POZDRAWIAMY WAS SERDECZNIE. DO PONIEDZIAŁKU.

NIE ZAPOMNIJCIE PRZESŁAĆ NAM ZDJĘĆ Z WASZYCH ZABAW.

Anna Smolarek, Anna Bugajska, Katarzyna Ratajczyk