Witajcie! W tym tygodniu „Wszystko może być muzyką”, a dziś „Trzy Małgorzatki”.1. Wysłuchajcie wiersza H. Bechlerowej Trzy Małgorzatki.
Dzień obudził w lesie kwiatki, szły do lasu Małgorzatki. Z koszykami szły.
A ile ich było? Trzy!
Pierwsza poszła dróżką w prawo, gdzie mech siwobrody.
Czarny żuk ją zaprowadził na czarne jagody.
Druga poszła dróżką w lewo, tam poziomki rosły.
Dwie wesołe wiewióreczki koszyczek jej niosły.
A ta trzecia Małgorzatka
biegnie wzdłuż strumyka.
– Może w cieniu pod brzózkami znajdę borowika?
Cicho wszędzie. Muszka brzęczy, motyl trąca kwiatki. Pogubiły swoje ścieżki
wszystkie Małgorzatki.
Pierwsza poszła w las daleko, nie chce jagód szukać. Siadła w trawie i słuchała długiej bajki żuka.
A ta druga zapomniała,
gdzie poziomki rosną,
i tańczyła z wiewiórkami
pod zieloną sosną.
Trzecia bardzo się zmęczyła,
nie ma borowika.
Szła za pliszką, co wesoło
skacze po kamykach.
Wtem głos jakiś echo niesie: Stuk-puk! Stuk-puk! – słychać w lesie. Małgorzatki usłyszały, przystanęły, pomyślały…
Pomyślała każda tak:
„To na pewno jakiś znak.
Może jedna Małgorzatka
po lesie mnie szuka?
Może druga Małgorzatka
kijkiem w drzewo stuka?”
Idą, idą Małgorzatki,
wiatr szeleści z cicha. Stuk-puk! Stuk-puk! – coraz głośniej, coraz bliżej słychać.
Przez zieloną, leśną trawę,
przez mech siwy szły.
Spotkały się pod sosną
Małgorzatki trzy.
A na sośnie pod koroną
ptak! Czapeczkę ma czerwoną! Więc trzy małe Małgorzatki kłaniają się w pas:
– Dziękujemy ci, dzięciole, że znalazłeś nas.
2. Porozmawiajcie z rodzicami na temat wiersza i spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
− Ile Małgorzatek szło do lasu?
− Co chciała zbierać pierwsza, druga, a co trzecia Małgorzatka?
− Czy dziewczynki robiły to, co planowały? A co robiły?
− Kto pomógł dziewczynkom się odnaleźć?
− Czy dzieci powinny chodzić same do lasu?
3. Co to jest las?
Liściaste i iglaste drzewa w nim rosną,
Wszystkie pięknie zielenią się wiosną,
Jesienią się złocą i brązowieją zimą białą pierzyną okrywają
W ich otoczeniu, różne zwierzęta mieszkają,
Swym domem to miejsce s nazywają.
Znajdziesz też tam grzyby, poziomki , jagody i borówki Wiecie o czym mowa?
Ruszcie swoje mądre główki! (LAS)
4. Ćwiczenie matematyczne „W lesie”
Przygotujcie sztućce, które zastąpią nam zwierzęta leśne: ptaki (4)- mogą być łyżki, wiewiórki (3)- widelce, jeże (2) łyżeczki.
Określ, których zwierząt jest najwięcej, a których najmniej.
O ile jest więcej wiewiórek niż jeży? O ile mniej jest jeży niż wiewiórek?
Możecie teraz układać proste rytmy. Poproś rodzica, aby ułożył wam wzór, a wy go kontynuujcie:)
5. Jak wygląda las wiosną? Spróbujcie go opisać?
6. jakie zwierzęta możemy spotkać w lesie? Dopasujcie zwierzę do jego domu.
7. Odgłosy przyrody i śpiew ptaków:
8. Namaluje farbami las. Możecie go namalować na zwykłej kartce lub na dużym, szarym papierze. Może znajdą się w nim zwierzęta? 🙂
9. Zwierzęta leśne – puzzle doskonalące rozpoznawanie cyfr.
Kolejny przygotowany zestawy to proste puzzle, dzięki którym utrwalicie wygląd cyfr. Puzzle zawierają trzy, cztery, pięć lub sześć elementów. Do pobrania poniżej:
10. Zabawa paluszkowa „Jeżuś i Igła” wg metody G. Doyla
Jeż w domu – kciuk w pięści;
Drzwi– palce jednej ręki;
Góry– kciuk wznoszony w górę i w dół;
Rozmowa jeży– zginanie i prostowanie kciuka
Były sobie dwie norki na dwóch wzgórzach. W jednej mieszkał jeż Igła, a w drugiej Jeżuś.
Pewnego razu Jeżuś postanowił odwiedzić kolegę.
Otworzył drzwi, wyjrzał na pole, zamknął za sobą drzwi i rzekł : Jaki dziś cudowny dzień!
Wybrał się więc przez wzgórza do przyjaciela.
Szedł w dół i w górę , w dół i w górę, w dół i w górę.
Gdy doszedł, zapukał : Puk , puk
Posłuchał, lecz nikt nie odpowiadał,
Zapukał jeszcze raz.
Usłyszał chrapanie, więc wrócił do domu.
Szedł w dół i w górę , w dół i w górę, w dół i w górę.
Doszedł do domu, otworzył drzwi, wszedł do środka i zamknął za sobą drzwi.
Następnego dnia Igła wybrał się w podróż do przyjaciela.
Szedł w dół i w górę , w dół i w górę, w dół i w górę.
Gdy doszedł, zapukał : Puk , puk
Posłuchał, lecz nikt nie odpowiadał,
Zapukał jeszcze raz.
Usłyszał chrapanie, więc wrócił do domu.
Szedł w dół i w górę , w dół i w górę, w dół i w górę.
Doszedł do domu, otworzył drzwi, wszedł do środka i zamknął za sobą drzwi.
Trzeciego dnia oboje wstali i postanowili się odwiedzić.
Szli w górę, w dół , w górę, w dół, w górę , w dół
I spotkali się na wzgórzu.
Pogadali, pogadali i buziaka sobie dali.
Wieczorem wracali do domków.
Szli w górę, w dół , w górę, w dół, w górę , w dół.
Otworzyli drzwi, weszli do domku i zamknęli drzwi za sobą.
11.
ANNA SMOLAREK, EDYTA GAGRACZ
Piosenka „Maszerują dzieci drogą”
Maszerują dzieci drogą-raz, dwa, trzy
Lewą noga, prawą nogą-Ra, dwa, trzy
A nad drogą słonko świeci i uśmiecha się do dzieci raz, dwa, raz, dwa, trzy
Maszerują dzieci drogą-raz, dwa, trzy
Lewą nogą, prawą nogą-raz, dwa, trzy
Naprzód zuchy, naprzód śmiało
Będzie przygód co niemało-raz, dwa, raz, dwa, trzy
Zabawa „Tak, nie” –bezpieczne zachowanie w lesie…
Dojechaliśmy na skraj lasu, zanim jednak wejdziemy do niego chciałybyśmy się dowiedzieć czy wiemy, jak zachować się w lesie?-na pytania odpowiadamy 3x „tak”lub 3x „nie”
do domu można przynosić grzyby z lasu
możemy robić w lesie dużo hałasu
do lasu dzieci chodzą same
powinny trzymać za rękę tatę lub mamę
można usłyszeć jak ptak pięknie śpiewa
można niszczyć gałęzie i drzewa
maliny i jagody zerwane prosto z krzaka zjadamy
po powrocie z lasu sprawdzamy, czy kleszcza na ciele nie mamy
po pikniku zostawiamy śmieci, butelki, papierka kawałek
rzucamy na suchą trawę z papierosa niedopałek
depczemy mech, kwiaty i zieloną trawę
kończymy naszą zabawę?
Myślę , że dobrze już wiecie, jak zachować się w lesie, ruszajmy więc w drogę
Zabawa ruchowa „Pracowite mrówki”.
Zadaniem dzieci jest przenieść na plecach z jednego końca dywanu na drugi poduszek
Kolorowanka
Daria Ziejewska, Anna Bugajska