Instrumenty… 12.05.2020 r. – grupa III i IV

      Możliwość komentowania Instrumenty… 12.05.2020 r. – grupa III i IV została wyłączona

Dzień dobry we wtorek 12 maja! Przed nami kolejny muzyczny dzień. Dziś odkryjemy tajniki świata instrumentów. Zapraszamy Was do zapoznania się z naszymi propozycjami 🙂

1. Dzisiejsze zajęcia rozpoczniemy od piosenki „powitanki”, którą wiele razy śpiewaliśmy w przedszkolu. Jesteśmy pewne, że doskonale ją pamiętacie 🙂

Oto jej słowa:
Wszyscy są, wiatm was,
zaczynamy już czas.
Jestem ja, jesteś ty,
raz, dwa, trzy.

Posłuchajcie utworu i spróbujcie zaśpiewać. Wyobraźcie sobie, że siedzimy na przedszkolnym dywanie i śpiewamy wszyscy razem:)

(źródło: www.youtube.pl)

2. A teraz porysujemy w rytm muzyki. To będzie trudne zadanie, dlatego musicie się bardzo skupić.

Informacja dla rodziców: poniżej znajdują się dwa nagrania. Pierwszy utwór to muzyka legato (płynna) i jej przeciwieństwo – muzyka staccato (jej kolejne dźwięki grane są oddzielnie).

Drogie dzieci, kiedy muzyka jest płynna malujcie w powietrzu fale i łuki. A kiedy słyszycie muzykę staccato rysujcie kropki i koła. Zwróćcie uwagę na to, że te dwa rodzaje muzyki pojawiają się w utworze na zmianę. Zanim zaczniecie rysować posłuchajcie.

Kolejny utwór prezentuje muzykę szybką. Przy jej dźwiękach rysujcie w powietrzu zygzaki. Posłuchajcie.

Drodzy rodzice, dla dziecka zrozumienie rodzajów muzyki może okazać się trudne. Prosimy zatem o podjęcie prób rysowania razem z dzieckiem, by ułatwić mu zrozumienie tematu.  Świetną alternatywą dla rysowania w powietrzu jest malowanie muzyki na kartce papieru.

(źródło muzyki: www.chomikuj.pl)

3. Orkiestra.
Spójrzcie na poniższe obrazki i odpowiedzcie na następujące pytania:
– Jaka sytuacja i miejsce pokazane są na zdjęciach? (koncert orkiestry w operze, filharmonii)
– Co tworzą wszyscy ludzie na tym zdjęciu? (orkiestrę)
– Kim oni są? (muzykami)
– Na ilu instrumentach w orkiestrze gra jeden muzyk? (na jednym)
– Skąd muzycy wiedzą jak mają grać? (kieruje nimi dyrygent)

– Kim jest dyrygent? (jest to osoba kierująca zespołami muzycznymi np.: orkiestrą, chórami)

Pałeczka, którą trzyma w dłoni dyrygent to batuta. Służy ona do wyrażania tempa, rytmu muzyki oraz kierowania orkiestrą.

(źródło obrazków: www.pixbay.pl)

4. Jeżeli posiadacie w domu instrumenty, spróbujcie na nich zagrać w opisany poniżej sposób. Instrument z łatwością możecie też zrobić np. : z plastikowej butelki, pudełka, puszki czy garnka. Oczywiście niezbędna będzie tu pomoc rodziców. Wasi rodzice mogą być w tej zabawie dyrygentami. Następnie możecie zamienić się rolami.

Kiedy rodzic pokazuje szeroko rozłożone ręce – gracie głośno.
Dłonie złączone – gracie cicho.

W drugiej części zabawy potrzebne będą dwa paski papieru (długość 50 cm) z kreskami.

Kreski narysowane co 2 cm – szybka muzyka.
Kreski narysowane co 10 cm – wolna muzyka.

5. Jaki to instrument?
Czy znacie nazwy instrumentów przedstawionych na obrazkach? Jeżeli odgadniecie zagadkę, spróbujcie podzielić wyrazy na sylaby z wyklaskiwaniem. Posłuchajcie jakie dźwięki wydają te instrumenty.

(źródło utworów: www.chomikuj.pl)

Drodzy rodzice, włączcie teraz dziecku nagrania ale w innej kolejności. Zadaniem przedszkolaków będzie odgadnięcie jaki instrument słyszy.

6. „Dziwny zegar” – ćwiczenia logopedyczne.
Poniższe obrazki przedstawiają różne rodzaje zegarów. Przyjrzyjcie się im uważnie.

Budzik

Zegarek na rękę

Zegar ścienny

Zegar w telefonie

Czy wiecie, że zegary tak jak instrumenty wydają dźwięki? Każdy z was na pewno posiada w domu zegar, przystawcie do niego ucho i posłuchajcie jaki wydaje dźwięk.

Posłuchajcie wiersza pt. „Dziwny zegar” autorstwa Ewy Małgorzaty Skorek. Naśladujcie bicie zegara (głoska m powinna być wymawiana nieco dłużej).

Dziwny zegar

Zegar na kominie
od lat z tego słynie,
że gdy coś się stanie,
słychać wnet bimbanie:
bimm-bamm. (x 3)
Gdy raz Olek rano
stłukł sobie kolano,
zegar, czy wierzycie,
zaczął zaraz bicie:
bimm-bamm. (x 3)
A gdy małej Zuzi
usiadł bąk na buzi,
to zaraz bimbanie
powiedziało o tym mamie:
bimm-bamm. (x 3)
Kiedy dziadek Klary
zgubił okulary,
to zegar od razu
bimbał bez rozkazu:
bimm-bamm. (x 3)
A kiedy znów babcie
pogubiły kapcie,
to zegar zmartwiony
bił tak niestrudzony:
bimm-bamm. (x 3)
Martwi się rodzina:
– jakaż to przyczyna
zegarowi każe
bimbać według zdarzeń?
Dzisiaj wcześnie rano
fachowca wezwano,
by zegar naprawił,
mechanizm ustawił.
I teraz, kolego,
zegar słynie z tego,
że bimba rodzinie
kwadrans po godzinie:
bimm-bamm. (x 3)

7. Poznaliście dzisiaj kołatkę, bębenek i trójkąt. Instrumenty te zapewne pamiętacie z przedszkola. Przygotowałyśmy też dla Was obrazki innych instrumentów. Spróbujcie je nazwać. Podzielcie wyrazy na sylaby.

 

INSTRUMENTY DĘTE

INSTRUMENTY ELEKTRONICZNE

INSTRUMENTY PERKUSYJNE

INSTRUMENTY STRUNOWE

8. Memory. Jeżeli macie taką możliwość wydrukujcie karty. Następnie wytnijcie poszczególne instrumenty i odwróćcie je na drugą stronę. Zabawa polega na wyszukiwaniu par takich samych obrazków.

10. Karty pracy. W miejscu białych kropek przyklejcie brązową plastelinę. Czy wiecie jaki to instrument?

Karty pracy z książeczek:
– 3 – latki – KP. 27
– 4 latki – KP. 35

9. Na zakończenie obejrzyjcie filmik edukacyjny o instrumentach muzycznych.

(źródło: www.youtube.pl)

Życzymy miłego dnia 🙂

Joanna Szcześniak, Beata Kukieła, Justyna Jaśkiewicz